Dyrektywa 2001/89/WE w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń
Dz.U.UE.L.2001.316.5
Akt utracił mocDYREKTYWA RADY 2001/89/WE
z dnia 23 października 2001 r.
w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),
(1) Dyrektywa Rady 80/217/EWG z dnia 22 stycznia 1980 r. wprowadzająca wspólnotowe środki zwalczania klasycznego pomoru świń(5) była zmieniana często i w znacznym stopniu. Obecnie w obliczu dalszych zmian, ze względów przejrzystości, powinien zostać sporządzony jednolity tekst dyrektywy.
(2) Ponieważ żywe zwierzęta są wymienione w załączniku I Traktatu, jednym z zadań Wspólnoty w dziedzinie weterynarii jest poprawa stanu zdrowia świń, poprzez uproszczenie handlu trzodą chlewną jak i produktami z wieprzowiny, dla zapewnienia rozwoju tego sektora.
(3) Na wypadek wystąpienia klasycznego pomoru świń niezbędne jest utworzenie na poziomie wspólnotowym środków zwalczania tej choroby, w celu zapewnienia rozwoju sektora trzody chlewnej jak i przyczynienia do ochrony zdrowia zwierząt we Wspólnocie.
(4) Wystąpienie klasycznego pomoru świń może przybrać rozmiary powodujące śmiertelność oraz zakłócenia na skalę, która zagraża w szczególności rentowności hodowli trzody chlewnej jako całości.
(5) Powinny zostać przyjęte środki już przy podejrzeniu choroby, aby mogły zostać podjęte natychmiastowe i skuteczne działania w momencie potwierdzenia jej występowania, włączając likwidację stada w zakażonym gospodarstwie.
(6) W przypadku wystąpienia choroby konieczne jest również zapobieganie dalszemu rozprzestrzenianiu choroby poprzez dokładne monitorowanie przemieszczania się zwierząt oraz wykorzystania produktów, które mogą być skażone, czyszczenie oraz dezynfekcję zakażonych pomieszczeń, ustanawianie okręgów zapowietrzonych i zagrożonych wokół ogniska choroby, a w razie potrzeby - stosowanie szczepień.
(7) W przypadku zarażenia zaszczepione świnie mogą stać się zdrowymi na pozór nosicielami wirusa i dalej rozprzestrzeniać chorobę. Dlatego użycie szczepionek może być dozwolone tylko w nadzwyczajnych przypadkach.
(8) Zgodnie z opinią Komitetu Naukowego szczepionki znakowane, zdolne wywołać ochronną odporność odróżnialną od reakcji odpornościowej wywoływanej przez naturalne infekcje wirusem terenowym, poprzez właściwe badania laboratoryjne mogą stać się dodatkowym użytecznym narzędziem zwalczania klasycznego pomoru świń w obszarach o wysokim zagęszczeniu świń, i w ten sposób zapobiegać masowemu ubojowi zwierząt. Dlatego zalecane jest ustalenie procedur wspólnotowych zatwierdzających badania pozwalające odróżnić świnie szczepione od zarażonych, jak tylko dotychczasowe wady tych badań zostaną wyeliminowane, jak i w celu upoważnienia Państw Członkowskich do wprowadzania do użycia szczepionek znakowanych na wypadek nadzwyczajnych sytuacji.
(9) Specjalne środki zwalczania choroby powinny być stosowane w przypadku wystąpienia choroby u dzików.
(10) Powinny zostać przyjęte przepisy gwarantujące, że w diagnostyce klasycznego pomoru świń wykorzystywane są zharmonizowane procedury oraz metody, łącznie z ustanowieniem laboratorium referencyjnego Wspólnoty oraz laboratoriów referencyjnych w Państwach Członkowskich.
(11) Powinny zostać przyjęte przepisy zapewniające niezbędną gotowość do skutecznego radzenia sobie z nadzwyczajnymi sytuacjami związanymi z jedną lub większą ilością wystąpień klasycznego pomoru świń, w szczególności przez sporządzanie planów ich zwalczania oraz ustanawiania centrów zwalczania i grup eksperckich.
(12) Niektóre ze środków, przyjętych do tej pory we Wspólnocie na wypadek wystąpienia klasycznego pomoru świń zgodnie z dyrektywą 80/217/EWG, powinny zostać zmienione tak, aby uwzględniały zdobycze naukowe, rozwój nowych narzędzi diagnostycznych i szczepionek oraz doświadczenia zebrane w czasie wystąpień klasycznego pomoru świń, które miały ostatnio miejsce we Wspólnocie.
(13) Doświadczenie pokazuje, że żywienie trzody chlewnej odpadami kuchennymi może stanowić ryzyko rozpowszechnienia wirusa klasycznego pomoru świń w wyniku braku skuteczności stosowanych środków zwalczania. Do czasu przyjęcia środków wspólnotowych w odniesieniu do obróbki takich odpadów zalecane jest wprowadzenie od chwili obecnej zakazu ich wykorzystywania do żywienia trzody chlewnej. Ponadto, ze względu na ich szczególnie niebezpieczne właściwości, opady kuchenne z międzynarodowych środków transportu powinny być nadal niszczone.
(14) W celu zapewnienia ciągłości koordynacji prac diagnostycznych, prowadzonych pod auspicjami właściwych laboratoriów krajowych, "Institut für Virologie der Tierärztlichen Hochschule, Hannover", wyznaczony decyzją Rady 81/859/EWG(6), powinien być zatwierdzony jako laboratorium referencyjne Wspólnoty oraz, do celów pewności prawnej, decyzja ta powinna zostać uchylona.
(15) Powinny zostać przyjęte przepisy w celu umożliwienia dostosowywania, w trybie przyspieszonym, niniejszej dyrektywy oraz jej załączników do rozwoju naukowego i technicznego.
(16) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7).
(17) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań Państw Członkowskich dotyczących ostatecznych terminów transpozycji dyrektyw wymienionych w części B załącznika VII,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Cele
Niniejsza dyrektywa wprowadza minimum środków wspólnotowych zwalczania klasycznego pomoru świń.
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:
Zgłaszanie klasycznego pomoru świń
Środki na wypadek podejrzenia obecności klasycznego pomoru świń wśród świń w gospodarstwie
Gdy gospodarstwo jest wizytowane przez urzędowego lekarza weterynarii, przeprowadzona jest również kontrola rejestru oraz znaków identyfikacyjnych świń określonych w art. 4 i 5 dyrektywy Rady 92/102/EWG z dnia 27 listopada 1992 r. w sprawie identyfikacji i rejestracji zwierząt13.
Środki na wypadek potwierdzenia obecności w gospodarstwie klasycznego pomoru świń
Komisja jest niezwłocznie powiadamiana o tej decyzji.
We wszystkich przypadkach Komisja niezwłocznie bada sytuację z danym Państwem Członkowskim i jak najwcześniej w Stałym Komitecie Weterynaryjnym. Jeśli jest to niezbędne, przyjmowane są środki mające zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby, zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2, co może obejmować szczepienia interwencyjne, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 19.
Środki na wypadek potwierdzenia obecności klasycznego pomoru świń w gospodarstwach składających się z różnych jednostek hodowli
Środki podejmowane w gospodarstwach kontaktowych
Przepisy art. 4 stosuje się w takich gospodarstwach do momentu urzędowego wykluczenia podejrzenia klasycznego pomoru świń.
Pobierana jest wystarczająca liczba próbek od zabijanych świń, zgodnie z instrukcją diagnostyczną, aby obecność wirusa klasycznego pomoru świń w tym gospodarstwie została potwierdzona lub wykluczona.
Dochodzenie epidemiologiczne
Państwa Członkowskie zapewniają, aby dochodzenie epidemiologiczne w odniesieniu do podejrzanych przypadków lub ognisk klasycznego pomoru świń było prowadzone na podstawie kwestionariuszy przygotowanych w ramach planów gotowości określonych w art. 22.
Dochodzenie takie zajmuje się co najmniej:
Jeśli wyniki tego dochodzenia sugerują, że klasyczny pomór świń mógł rozprzestrzenić się z lub do gospodarstwa położonego w innym Państwie Członkowskim, Komisja i zainteresowane Państwo Członkowskie zostają o tym niezwłocznie poinformowane.
Ustanawianie okręgów zapowietrzonych i zagrożonych
Środki określone w art. 10 i 11 stosuje się w odpowiednich okręgach.
Środki w ustanowionym okręgu zapowietrzonym
Badania określone w lit. b) są przeprowadzane nie wcześniej niż po upływie 30 dni od ukończenia wstępnego czyszczenia i dezynfekcji zakażonego gospodarstwa.
Środki w ustanowionym okręgu zagrożonym
Jednakże jeśli świnie mają być transportowane do ubojni, na wniosek Państwa Członkowskiego, z odpowiednim uzasadnieniem, oraz zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2, można zezwolić na odstępstwa od przepisów ustanowionych w art. 10 ust. 3 lit. e) i f) tiret czwarte, w szczególności w odniesieniu do znakowania mięsa tych świń oraz ich dalszego wykorzystania oraz miejsca przeznaczenia tych poddanych obróbce produktów;
Badania określone w lit. b) są przeprowadzane nie wcześniej niż po upływie 20 dni od ukończenia wstępnego czyszczenia i dezynfekcji zakażonego gospodarstwa.
Czyszczenie i dezynfekcja
Ponowne zasiedlanie gospodarstw trzodowych po wystąpieniach choroby
Jeśli u żadnej ze świń nie pojawią się przeciwciała przeciwko wirusowi klasycznego pomoru świń, może zostać przeprowadzone pełne zasiedlenie gospodarstwa. Żadna świnia nie może opuścić gospodarstwa do czasu otrzymania negatywnych wyników badań serologicznych;
Środki na wypadek podejrzenia i potwierdzenia obecności klasycznego pomoru świń u świń w ubojniach lub środkach transportu
Środki na wypadek podejrzenia i potwierdzenia obecności występowania klasycznego pomoru świń u dzików
Plany zwalczania klasycznego pomoru świń w populacji dzików
Komisja bada plan w celu określenia, czy pozwala ona na osiągniecie pożądanych celów. Plan, o ile to konieczne ze zmianami, jest zatwierdzany zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2.
Plan może być sukcesywnie zmieniany lub uzupełniany przy uwzględnieniu rozwoju sytuacji.
Jeśli zmiany dotyczą ponownego określenia obszaru zapowietrzonego, Państwo Członkowskie zapewnia, by Komisja i inne Państwa Członkowskie były bezzwłocznie powiadamiane o tych zmianach.
Jeśli zmiany dotyczą innych przepisów planu, Państwa Członkowskie przedkładają zmieniony plan Komisji do zbadania i ewentualnego zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2.
Bardziej szczegółowe zasady odnoszące się do informacji, które mają być przedstawiane przez Państwa Członkowskie w tej sprawie, mogą być przyjęte zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 2.
Procedury diagnostyczne oraz wymagania co do bezpieczeństwa biologicznego
Państwa członkowskie udostępniają informacje o swych laboratoriach krajowych oraz wszelkich późniejszych zmianach w tym zakresie innym państwom członkowskim i opinii publicznej w sposób, który może zostać wyznaczony zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 26 ust. 2.
Wykaz zatwierdzonych miejsc, zakładów lub laboratoriów jest przekazywany do Komisji przed dniem 1 maja 2003 r. i od tej chwili uaktualniany.
Używanie, wytwarzanie oraz sprzedaż szczepionek przeciw klasycznemu pomorowi świń
Szczepienia interwencyjne w gospodarstwach trzodowych
Komisja we współpracy z danym Państwem Członkowskim bada niezwłocznie plan. Zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2 plan szczepień interwencyjnych może być zatwierdzony lub przed udzieleniem zatwierdzenia mogą być zażądane zmiany i uzupełnienia.
Zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2 plan szczepień interwencyjnych może być później zmieniany lub uzupełniany w celu uwzględnienia rozwoju sytuacji.
Gdy decyzja zostanie podjęta, plan szczepień jest niezwłocznie badany przez Stały Komitet Weterynaryjny. Zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2 plan może zostać zatwierdzony lub przed udzieleniem zatwierdzenia mogą zostać zażądane zmiany i uzupełnienia.
Gdy środki przewidziane w ust. 4 zostaną uchylone, Państwa Członkowskie zapewniają również, aby:
Przyjęcie odstępstw od przepisów określonych w ust. 4, 5 i 6 jest oparte na ryzyku związanym z rozprzestrzenianiem wirusa klasycznego pomoru świń poprzez przemieszczanie lub handel szczepionymi świniami, ich potomstwem lub ich produktami.
Szczepienia interwencyjne dzików
Komisja, we współpracy z zainteresowanym Państwem Członkowskim, bada niezwłocznie plan, w szczególności by zapewnić jego spójność ze środkami stosowanymi zgodnie z planem zwalczania przewidzianym w art. 16 ust. 1.
Jeśli obszar objęty szczepieniami jest położony blisko terytorium innego Państwa Członkowskiego, w którym również stosuje się środki mające na celu zwalczenie klasycznego pomoru świń wśród dzików, zapewnia się spójność między planem szczepień i środkami stosowanymi w takim innym Państwie Członkowskim.
Zgodnie z procedurą, określoną w art. 27 ust. 2, plan szczepień interwencyjnych może być zatwierdzony lub przed wydaniem zatwierdzenia mogą być wymagane zmiany i uzupełnienia.
Zgodnie z powyższą procedurą, plany szczepień interwencyjnych mogą być sukcesywnie zmieniane lub uzupełniane w celu uwzględnienia rozwoju sytuacji.
Kontrole wspólnotowe
Eksperci Komisji mogą przeprowadzać kontrole na miejscu we współpracy z właściwym organem Państwa Członkowskiego, w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do zapewnienia jednolitego stosowania niniejszej dyrektywy. Państwo Członkowskie, na którego terytorium przeprowadzane są kontrole, powinno udzielić ekspertom wszelkiej pomocy niezbędnej do wypełnienia ich obowiązków. Komisja informuje właściwy organ o wynikach przeprowadzonych kontroli.
Zasady stosowania niniejszego artykułu, w szczególności te, które regulują procedury współpracy z władzami krajowymi, są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 2.
Plany gotowości
Plan umożliwia dostęp do urządzeń, sprzętu, personelu i wszystkich innych właściwych materiałów niezbędnych do szybkiego i skutecznego zwalczenia wystąpienia. Podaje precyzyjne wskazania:
Zgodnie z procedurami, określonymi w art. 26 ust. 2, te kryteria i wymagania mogą być zmieniane lub uzupełniane, biorąc pod uwagę szczególną charakterystykę klasycznego pomoru świń oraz postęp poczyniony w rozwoju środków zwalczania choroby.
Plany, zmienione, jeśli to niezbędne, są zatwierdzane zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 2.
Plany mogą być sukcesywnie zmieniane lub uzupełniane, zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 2, aby uwzględniały rozwój sytuacji. W każdym przypadku, co pięć lat, każde Państwo Członkowskie uaktualnia plan i przedkłada go Komisji do zatwierdzenia zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 2.
Centra zwalczania choroby oraz grupy eksperckie
W przypadku wystąpienia choroby grupa ekspercka pomaga właściwemu organowi co najmniej w:
Szczegóły dotyczące personelu, urządzeń, sprzętu, systemu dowodzenia w krajowych i lokalnych centrach zwalczania choroby oraz grupy eksperckiej są zawarte w planach gotowości określonych w art. 22.
Wykorzystanie odpadów kuchennych
Procedury zmiany niniejszej dyrektywy i jej załączników oraz przyjęcia dalszych szczegółowych przepisów wykonawczych do niniejszej dyrektywy
Normalna procedura regulacyjna
Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE określa się na trzy miesiące.
Przyspieszona procedura regulacyjna
Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE określa się na 15 dni.
Uchylenia
Odniesienia do uchylonej dyrektywy 80/217/EWG traktuje się jako odniesienia do niniejszej dyrektywy i odczytywane zgodnie z tabelą korelacji przedstawioną w załączniku IX.
Przepisy przejściowe
Jednakże Państwa Członkowskie, przed dniem 1 lutego 2003 r., przedkładają Komisji zmiany do tych planów, uwzględniające przepisy art. 16 ust. 3.
Plany, zmieniane w niezbędnym zakresie, są zatwierdzane zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 2.
Jednakże Państwa Członkowskie, przed dniem 1 maja 2003 r., przedkładają Komisji zmiany do tych planów, uwzględniające przepisy ustanowione w art. 22.
Plany, zmienione w niezbędnym zakresie, są zatwierdzane zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 2.
Transpozycja do ustawodawstwa krajowego i stosowanie
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 października 2002 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 listopada 2002 r.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
W imieniu Rady | |
A. NEYTS-UYTTEBROECK | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 29 E z 30.1.2001, str. 199.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 czerwca 2001 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 123 z 25.4.2001, str. 69.
(4) Dz.U. C 148 z 18.5.2001, str. 21.
(5) Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 11. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(6) Dz.U. L 319 z 7.11.1981, str. 20. Decyzja zmieniona decyzją 87/65/EWG (Dz.U. L 34 z 5.2.1987, str. 54).
(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(8) Dz.U. L 378 z 31.12.1982, str. 58. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2000/556/WE (Dz.U. L 235 z 19.9.2000, str. 27).
(9) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/118/EWG (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49).
(10) Dyrektywa Rady 90/667/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiająca przepisy weterynaryjne w zakresie usuwania i przetwarzania odpadów zwierzęcych, wprowadzania ich na rynek oraz zapobiegania obecności czynników chorobotwórczych w paszach zwierzęcego i rybiego pochodzenia oraz zmieniająca dyrektywę 90/425/EWG (Dz.U. L 363 z 27.12.1990, str. 51). Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(11) Dz.U. L 340 z 31.12.1993, str. 21.
(12) Dyrektywa Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz.U. L 121 z 29.7.1964, str. 1977/64). Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2001/298/WE (Dz.U. L 102 z 12.4.2001, str. 63).
(13) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 32. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(14) Dyrektywa Rady 72/461/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem (Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 24). Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(15) Dyrektywa Rady 80/215/EWG z dnia 22 stycznia 1980 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi (Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 4). Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(16) Dyrektywa Rady 92/45/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. w sprawie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu dziczyzny (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 35). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/79/WE (Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Zgłoszenie choroby i dalszych informacji epidemiologicznych, jakie mają zostać przedstawione przez Państwo Członkowskie, w którym potwierdzony został klasyczny pomór świń
Zgłoszenie choroby i dalszych informacji epidemiologicznych, jakie mają zostać przedstawione przez Państwo Członkowskie, w którym potwierdzony został klasyczny pomór świń
W przypadku gdy świnie w gospodarstwach kontaktowych nie zostały zabite, muszą być przedstawione informacje o przesłankach niniejszej decyzji.
ZAŁĄCZNIK II
Zasady i procedury dotyczące czyszczenia oraz dezynfekowania
Zasady i procedury dotyczące czyszczenia oraz dezynfekowania
ZAŁĄCZNIK III 3
ZAŁĄCZNIK IV
Laboratorium referencyjne Wspólnoty dla klasycznego pomoru świń
Laboratorium referencyjne Wspólnoty dla klasycznego pomoru świń
ZAŁĄCZNIK V
Główne kryteria i czynniki ryzyka, uwzględniane przy podejmowaniu decyzji o zabiciu świń w gospodarstwach kontaktowych
Główne kryteria i czynniki ryzyka, uwzględniane przy podejmowaniu decyzji o zabiciu świń w gospodarstwach kontaktowych
Kryteria | Decyzja | |
Za zabijaniem | Przeciwko zabijaniu | |
Objawy kliniczne wskazujące na klasyczny pomór świń w gospodarstwie kontaktowym | Tak | Nie |
Przemieszczanie świń z miejsca wystąpienia choroby do gospodarstwa kontaktowego po dacie prawdopodobnego wprowadzenia wirusa do zapowietrzonego gospodarstwa | Tak | Nie |
Położenie gospodarstwa kontaktowego w obszarze o wysokim zagęszczeniu świń | Tak | Nie |
Prawdopodobne rozprzestrzenienie wirusa z ogniska choroby przed zastosowaniem środków zwalczających | Masowe/niewiadome | Ograniczone |
Położenie gospodarstwa kontaktowego w zasięgu 500 metrów(1) od ogniska choroby(1) | Tak | Nie |
Położenie gospodarstwa kontaktowego w pobliżu więcej niż jednego ogniska choroby | Tak | Nie |
Liczba świń w ognisku lub gospodarstwie kontaktowym | Duża | Mała |
(1) W przypadku obszarów o bardzo wysokim zagęszczeniu świń, przyjmuje się większą odległość. |
ZAŁĄCZNIK VI
Główne kryteria i czynniki ryzyka, uwzględniane przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu szczepień interwencyjnych w gospodarstwach trzodowych
Główne kryteria i czynniki ryzyka, uwzględniane przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu szczepień interwencyjnych w gospodarstwach trzodowych
Kryteria | Decyzja | |
Za szczepieniem | Przeciwko szczepieniu | |
Liczba ognisk/zachorowalność w poprzednich 10-20 dniach | Wysoka/szybko rośnie | Niska/wolno rośnie |
Położenie gospodarstw, w których miałyby być stosowane szczepienia, na obszarze o wysokim zagęszczeniu świń | Tak | Nie |
Prawdopodobieństwo dalszych ognisk na tym obszarze w ciągu następnych dwóch lub więcej miesięcy | Duże | Małe |
Brak możliwości przetworzenia zabitych świń | Tak | Nie |
ZAŁĄCZNIK VII
Kryteria i wymagania odnoszące się do planów gotowości
Kryteria i wymagania odnoszące się do planów gotowości
ZAŁĄCZNIK VIII
CZĘŚĆ A
Dyrektywa 80/217/EWG i zmieniające ją akty prawne
Dyrektywa 80/217/EWG i zmieniające ją akty prawne
Dyrektywa 80/1101/EWG(1)
Dyrektywa 80/1274/EWG(2) tylko art. 2
Dyrektywa 81/476/EWG(3) dotyczy tylko odniesień w art. 1 i 2 dyrektywy
80/217/EWG
Dyrektywa 84/645/EWG(4)
Dyrektywa 85/586/EWG(5) dotyczy tylko odniesień w art. 5 dyrektywy
80/217/EWG
Dyrektywa 87/486/EWG(6)
Dyrektywa 91/685/EWG(7)
Dyrektywa 93/384/EWG(8)
CZĘŚĆ B
Ostateczne terminy transpozycji do prawa krajowego
Ostateczne terminy transpozycji do prawa krajowego
Dyrektywa | Termin transpozycji |
80/217/EWG | dnia 1 lipca 1981 r. |
80/1101/EWG | |
81/1274/EWG | dnia 1 lipca 1981 r. |
81/476/EWG | |
84/645/EWG | dnia 31 marca 1985 r. |
85/586/EWG | dnia 1 stycznia 1986 r. |
87/486/EWG | dnia 31 grudnia 1987 r. |
91/685/EWG | dnia 1 lipca 1992 r. |
(1) Dz.U. L 325 z 1.12.1980, str. 17.
(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 75.
(3) Dz.U. L 186 z 8.7.1981, str. 20.
(4) Dz.U. L 339 z 27.12.1984, str. 33.
(5) Dz.U. L 372 z 31.12.1985, str. 44.
(6) Dz.U. L 280 z 3.10.1987, str. 21.
(7) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 1.
(8) Dz.U. L 166 z 8.7.1993, str. 34.
ZAŁĄCZNIK IX
Tabela korelacji
Tabela korelacji
Niniejsza dyrektywa | Dyrektywa 80/217/EWG |
art. 1 | art. 1 |
art. 2 lit. a), b), e), f), m), n), o) i q) | art. 2 lit. a), e), g), h), i), j), k) i m) |
art. 2 lit. c), d), g), h), i), j), k), l), p), r), s), t), u), v) i w) | - |
art. 3 ust. 1 | art. 3 |
art. 3 ust. 2 i 3 | art. 12 |
art. 4 ust. 1 i 2 | art. 4 ust. 1 |
art. 4 ust. 3 | - |
art. 4 ust. 4 | art. 4 ust. 2 |
art. 5 ust. 1 lit. a), c), d), f), g) i i) | art. 5 ust. 1, z wyjątkiem tiret siódmego |
art. 5 ust. 1 lit. b), e), h) i art. 5 ust. 2 | - |
art. 6 | art. 6 |
art. 7 ust. 1 i 2 akapit pierwszy | art. 5 ust. 2 art. 10 ust. 1 |
art. 7 ust. 2 akapit drugi i art. 7 ust. 3 | - |
art. 8 akapit pierwszy i art. 8 akapit drugi lit. b) | - |
art. 8, z wyłączeniem wyżej wymienionego akapitu i litery | art. 7 |
art. 9 ust. 1 akapit pierwszy | art. 9 ust. 1 |
art. 9 ust. 1 akapit drugi | - |
art. 9 ust. 2, 3 i 4 | art. 9 ust. 2, 3 i 10 |
art. 10 ust. 1, z wyjątkiem lit. g) i h) art. 10 ust. 2 i 3 | art. 9 ust. 4 |
art. 10 ust. 1 lit. g) i h) | - |
art. 10 ust. 4 | art. 9 ust. 5 |
art. 11 ust. 1 i 2 | art. 9 ust. 6 |
art. 11 ust. 3 | art. 9 ust. 7 |
art. 12 ust. 1 | art. 12 |
art. 12 ust. 2 | - |
art. 13, z wyjątkiem ust. 1 lit. b) | art. 5 ust. 1 tiret siódme |
art. 13 ust. 2 lit. b) | - |
art. 14 | - |
art. 15 ust. 1 | art. 6a ust. 1 |
art. 15 ust. 2 lit. a) i b) tiret piąte i ósme | - |
art. 15 ust. 2 lit. b), poza tiret piątym i ósmym | art. 6a ust. 2 |
art. 15 ust. 2 lit. c) | art. 6a ust. 2a |
art. 15 ust. 2 lit. d) i art. 15 ust. 3 | - |
art. 16 ust. 1, z wyjątkiem akapitu czwartego i art. 16 ust. 2 | art. 6a ust. 3 i 4 |
art. 16 ust. 3 lit. b), c), g), j), k), l) i n) | art. 6a ust. 5 |
art. 16 ust. 1 akapit czwarty, art. 16 ust. 3 lit. a), d), e), f), h), i), m), o), p), q) i art. 16 ust. 4 | - |
art. 17 ust. 1 i 2 | art. 11 |
art. 17 ust. 3, 4 i 5 | - |
art. 18 | art. 14 ust. 1 lit. a) i c) i art. 14 ust. 5 |
art. 19 ust. 1, 3, z wyjątkiem lit. h) i i), art. 19 ust. 4 z wyjątkiem lit. c), art. 19 ust. 5 i 6 poza lit. b) | art. 14 ust. 2, 3 i 4 |
art. 19 ust. 2, 3 lit. h) i i), art. 19 ust. 4 lit. c), art. 19 ust. 6 lit. b), art. 19 ust. 7, 8 i 9 | - |
art. 20 | - |
art. 21 | art. 14a |
art. 22 ust. 1, 2 i 3 | art. 14b ust. 1, 2 i 4 |
art. 23 | - |
art. 24 | - |
art. 26 | art. 16 |
art. 27 | art. 16a |
art. 28 | - |
art. 29 | - |
art. 30 | - |
art. 31 | - |
art. 32 | art. 20 |
załącznik I | - |
pkt 1, pkt 2 tiret pierwsze i drugie i pkt 3 lit. b) załącznika II | - |
pkt 2, poza tiret pierwszym i drugim i pkt 3 lit. b) załącznika II | załącznik V |
pkt 1 i 3 załącznika III | załącznik II |
pkt 2 załącznika III | - |
załącznik IV | załącznik VI |
załącznik V | - |
załącznik VI | - |
załącznik VII | - |
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2006/911/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.346.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 grudnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/104/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.352) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2007/729/WE z dnia 7 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.294.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 21 pkt 2 dyrektywy nr 2008/73/WE z dnia 15 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.219.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2010 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.