Dyrektywa 2001/87/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego jako substancji czynnych
Dz.U.UE.L.2001.276.17
Akt jednorazowyDYREKTYWA KOMISJI 2001/87/WE
z dnia 12 października 2001 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego jako substancji czynnych
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") w dniu 15 października 1996 r. Francja otrzymała od Novartis (obecnie Syngenta) wniosek o włączenie substancji czynnej acibenzolaru-s-metylowego (CGA 245704) do załącznika I do dyrektywy. Decyzją Komisji 97/865/WE(3) została zatwierdzona kompletność dokumentacji, tzn. dokumentacja została uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji z załącznika II oraz załącznika III do dyrektywy.
(2) Grecja otrzymała w dniu 27 marca 1996 r. podobny wniosek, dotyczący cykloanilidu (RPA 090946), od Rhône Poulenc Agrochimie SA (obecnie Aventis Crop-Science). Decyzją Komisji 97/137/WE(4) wniosek został uznany za kompletny.
(3) Niemcy otrzymały od W. Neudorff GmbH KG wniosek dotyczący fosforanu żelaza w dniu 27 sierpnia 1998 r. Decyzją Komisji 1999/43/WE(5) wniosek został uznany za kompletny.
(4) Niemcy otrzymały także od Novartis wniosek dotyczący pimetrozyny (CGA 215944) w dniu 4 września 1996 r. Decyzją Komisji 97/865/WE wniosek został uznany za kompletny.
(5) Belgia otrzymała od Nihon Nohoyaku Co. Ltd wniosek dotyczący piraflufenu etylowego w dniu 16 czerwca 1997 r. Decyzją Komisji 98/242/WE(6) wniosek został uznany za kompletny.
(6) Wpływ tych pięciu substancji czynnych na zdrowie ludzi oraz środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy w odniesieniu do zastosowań zaproponowanych przez odpowiedniego wnioskodawcę. Wyznaczone Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyły Komisji projekt sprawozdań z oceny dotyczących substancji w dniu 17 grudnia 1998 r. (acibenzolar-s-metylowy), w dniu 11 lutego 1998 r. (cyklanilid), w dniu 30 lipca 1998 r. (fosforan żelaza), w dniu 28 maja 1998 r. (pimetrozyna) i w dniu 8 lipca 1999 r. (piraflufen etylowy), odpowiednio.
(7) Projekty sprawozdań z oceny zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przeglądy zostały zakończone w dniu 29 czerwca 2001 r. w formie osobnych sprawozdań kontrolnych opracowanych przez Komisję, dotyczących acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego.
(8) Dokumentacja i informacje pochodzące z każdego przeglądu zostały przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. W odniesieniu do acibenzolaru-s-metylowego i fosforanu żelaza nie zwrócono się do Komitetu ze szczegółowymi pytaniami. Komitet uznał brak potrzeby podniesienia kwestii odnoszących się do substancji czynnych w kontekście możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy(7). Komitet zauważył, że brak uwag powinien być interpretowany jedynie jako wskazówka braku oczywistych powodów wymagających uwag.
(9) W opinii dotyczącej cykloanilidu(8) Komitet dostarczył interpretacji niektórych skutków zaobserwowanych u królików i myszy oraz zalecił ponowną ocenę degradacji w glebie metabolitu 2,4-dichloroaniliny. Zalecenia Komitetu zostały wzięte pod uwagę.
(10) W opinii dotyczącej pimetrozyny(9) Komitet ocenił niektóre skutki w kontekście otrzymania dopuszczalnego dziennego pobrania oraz ostrej dawki referencyjnej dla konsumentów.
(11) W opinii dotyczącej piraflufenu etylowego(10) Komitet wywnioskował, że istnieje na ogół minimalne zagrożenie skażenia wód gruntowych związkiem wyjściowym i jego produktami rozpadu. Jednakże w pewnych warunkach ekstremalnych los niektórych produktów rozpadu powinien zostać starannie oceniony.
(12) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające którąkolwiek z danych substancji czynnych zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz ust. 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie tych substancji czynnych do załącznika I w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających daną substancję czynną we wszystkich Państwach Członkowskich, zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.
(13) Po włączeniu konieczne jest zapewnienie rozsądnego okresu pozwalającego Państwom Członkowskim na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy dotyczących środków ochrony roślin zawierających acibenzolar-s-metylowy, cyklanilid, fosforan żelaza, pimetrozynę lub piraflufen etylowy, w szczególności w celu dokonania przeglądu istniejących tymczasowych zezwoleń lub w celu przyznania nowych zezwoleń najpóźniej do końca tego okresu, zgodnie z przepisami dyrektywy. Wymagany może być również dłuższy okres czasu dla środków ochrony roślin zawierających którąkolwiek z danych substancji czynnych i innych substancji czynnych włączonych do załącznika I.
(14) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wprowadzenia w życie kilku sekcji jednolitych zasad, ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, które odnoszą się do oceny danych przedłożonych do celów włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy. Dlatego właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Jeśli sprawozdanie kontrolne zostanie zaktualizowane w celu uwzględnienia rozwoju naukowo-technicznego, warunki włączenia danych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy powinny także zostać zmienione zgodnie z dyrektywą.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.
(3) Dz.U. L 351 z 23.12.1997, str. 67.
(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 20.
(5) Dz.U. L 14 z 19.1.1999, str. 30.
(6) Dz.U. L 96 z 28.3.1998, str. 45.
(7) Protokół ze spotkania plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 7 marca 2001 r. (acibenzolar-s-metylowy). Protokół ze spotkania plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 4 czerwca 2001 r. (fosforan żelaza).
(8) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny cykloanilidu w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/CYCLAN/002-final z dnia 11 grudnia 2000 r.
(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny pimetrozyny w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/PYMETR/002-final z dnia 31 stycznia 2001 r.
(10) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny paraflufenu etylowego w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/PYRA/-final z dnia 7 marca 2001 r.