Dyrektywa 1999/57/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 78/764/EWG odnoszącą się do siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.148.35

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 czerwca 1999 r.

DYREKTYWA KOMISJI 1999/57/WE
z dnia 7 czerwca 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 78/764/EWG odnoszącą się do siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 czerwca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 78/764/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu poprawy bezpieczeństwa konieczne jest obecnie sprecyzowanie przepisów określających, jak powinno być zamontowane siedzenie kierowcy, tak aby uniknąć pogorszenia ergonomii.

(2) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego art. 12 dyrektywy 74/150/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku IV do dyrektywy 78/764/EWG ppkt 1.1.5 otrzymuje brzmienie:

"1.1.5. w przypadku gdy położenie siedzenia jest regulowane jedynie wzdłużnie i pionowo, oś wzdłużna przechodząca przez punkt odniesienia siedzenia jest równoległa do pionowej płaszczyzny wzdłużnej ciągnika, przechodzącej przez środek koła kierownicy i nie więcej niż 100 mm od tej płaszczyzny;".

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 lipca 2000 r. Państwa Członkowskie nie mogą:

– odmówić udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu ciągników,

jeśli ciągniki te spełniają wymagania dyrektywy 78/764/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 stycznia 2001 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do typu ciągnika, który nie spełnia wymagań dyrektywy 78/764/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, który nie spełnia wymagań dyrektywy 78/764/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2000 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 czerwca 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(2) Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24.

(3) Dz.U. L 255 z 18.9.1978, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.