Dyrekcja Generalna Eurostat - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora dyrekcji D "Statystyka Finansów Sektora Instytucji Rządowych i Samorządowych (GFS) oraz Jakość" w Eurostacie (AD 14) (Luksemburg) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) - COM/2018/10381.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.353A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 października 2018 r.

Dyrekcja Generalna Eurostat
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora dyrekcji D "Statystyka Finansów Sektora Instytucji Rządowych i Samorządowych (GFS) oraz Jakość" w Eurostacie (AD 14) (Luksemburg)

(art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego)

COM/2018/10381

(2018/C 353 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2018 r.)

Kim jesteśmy?

Eurostat to jedna z dyrekcji generalnych Komisji Europejskiej. Dostarcza Unii Europejskiej wysokiej jakości statystycznych usług informacyjnych i służy instytucjom europejskim, państwom członkowskim, rynkom finansowym, środowisku biznesu, mediom i ogółowi społeczeństwa.

Eurostat odpowiada za koordynację i usprawnienie zarządzania Europejskim Systemem Statystycznym (ESS), aby zapewnić wszystkim użytkownikom łatwy dostęp do aktualnych, wiarygodnych i porównywalnych statystyk na poziomie UE. Odpowiada także za przedstawianie wszystkich projektów aktów prawnych UE dotyczących statystyki. Eurostat koordynuje również ulepszanie systemów statystycznych w państwach kandydujących i w szerszej społeczności międzynarodowej.

Dyrekcja D "Statystyka Finansów Sektora Instytucji Rządowych i Samorządowych (GFS) oraz Jakość" składa się z 4 działów zatrudniających około 60 pracowników (na umowach stałych lub czasowych) i dysponuje budżetem operacyjnym w wysokości około 1 mln EUR.

Siedziba Eurostatu mieści się w Luksemburgu.

Co oferujemy?

Pracę na stanowisku dyrektora dyrekcji D odpowiedzialnej za zapewnienie wysokiej jakości statystyki finansów sektora instytucji rządowych i samorządowych w państwach członkowskich w celu zagwarantowania właściwego wdrożenia procedury nadmiernego deficytu.

Do głównych zadań dyrektora ds. statystyki finansów sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jakości w Eurostacie, który obejmie to wymagające stanowisko wysokiego szczebla, należeć będzie:

-
kierowanie działaniami w kluczowych dziedzinach statystyki finansów sektora instytucji rządowych i samorządowych,
-
strategiczne zarządzanie wszystkimi istotnymi procesami statystycznymi i opracowywaniem danych w dyrekcji,
-
reprezentowanie dyrekcji w najważniejszych stosunkach z podmiotami zewnętrznymi, takimi jak właściwe organy ESS, krajowe urzędy statystyczne, ministerstwa finansów, krajowe banki centralne i organy międzynarodowe, takie jak EBC, MFW, ONZ i OECD, oraz zarządzanie tymi stosunkami,
-
reprezentowanie dyrekcji w mających kluczowe znaczenie stosunkach z innymi departamentami Komisji oraz innymi instytucjami Unii Europejskiej, takimi jak Europejski Trybunał Obrachunkowy, oraz zarządzanie tymi stosunkami.

Dyrektor, we współpracy z dyrektorem generalnym i innymi członkami kadry kierowniczej wyższego szczebla, będzie przyczyniać się do rozwoju Eurostatu i Europejskiego Systemu Statystycznego, sporządzać program prac dyrekcji i wnosić wkład w opracowanie spójnego programu statystycznego dla Komisji.

Dyrektor będzie również ponosić odpowiedzialność za nadzór nad operacjami finansowymi inicjowanymi przez podlegające mu działy oraz za zatwierdzanie tych operacji.

Poszukujemy (kryteria wyboru)

Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym fachowcem spełniającym następujące kryteria:

a)
doświadczenie w zarządzaniu, a w szczególności:
-
udokumentowane sukcesy na stanowisku kierowniczym, w tym w zarządzaniu zespołami ludzkimi oraz zasobami finansowymi,
-
duże zdolności do zarządzania i kierowania organem administracyjnym zarówno na poziomie strategicznym, jak i na poziomie zarządzania wewnętrznego,
-
zrozumienie planowania, realizacji i monitorowania pracy w Eurostacie w ramach procedur stosowanych w Komisji Europejskiej.

Kandydat będzie wchodzić w skład zespołu kierowniczego dyrekcji generalnej. W związku z tym znaczne doświadczenie w pracy w zespole kierowniczym będzie atutem;

b)
wiedza i doświadczenie techniczne, a w szczególności:
-
bardzo dobra znajomość dziedziny rachunków narodowych i statystycznego ujmowania różnych instrumentów finansowych oraz doświadczenie w tym zakresie,
-
bardzo dobra znajomość priorytetów Komisji i odpowiednich programów i polityk UE,
-
umiejętność dokonywania trafnych i wnikliwych osądów w trudnych kwestiach politycznych;,
c)
zdolności komunikacyjne/negocjacyjne oraz inne umiejętności, a w szczególności:
-
rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji, zdolności interpersonalne i negocjacyjne, umożliwiające kandydatowi prowadzenie dyskusji, skuteczne przekazywanie informacji i właściwe reprezentowanie Komisji oraz nawiązanie dobrych stosunków roboczych z innymi instytucjami europejskimi i pozaeuropejskimi,
-
bardzo dobra zdolność oceny sytuacji i rzeczywista umiejętność pobudzania i realizacji nowych pomysłów,
-
doskonałe zdolności analityczne oraz umiejętność rozwiązywania problemów organizacyjnych i operacyjnych dzięki zastosowaniu podejścia ukierunkowanego na wyniki.

Kandydat musi (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie 4 lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,
-
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym potwierdzony dyplomem ukończenia studiów oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej 3 lata (wspomniane roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
-
doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w dziedzinie rachunków narodowych i statystycznego ujmowania różnych instrumentów finansowych,
-
doświadczenie w zarządzaniu: co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych musi być zdobyte na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla 1  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem,
-
znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 2  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może być prowadzona w tym języku,
-
limit wieku: kandydat nie może jeszcze osiągnąć normalnego wieku emerytalnego, który dla urzędnika Unii Europejskiej rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym urzędnik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 3 ).

Ponadto kandydaci muszą mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej, przedstawić odpowiednie referencje poświadczające predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz być fizycznie zdolni do wykonywania obowiązków.

Procedura wyboru i mianowania

Komisja Europejska dokona wyboru i powoła dyrektora zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami selekcji i naboru (zob. "Document on Senior Officials Policy" 4 , dokument w jęz. angielskim dotyczący postępowania względem urzędników wyższego szczebla).

W ramach procedury selekcji Komisja Europejska powołuje komisję kwalifikacyjną. Komisja ta analizuje wszystkie wnioski, przystępuje do wstępnej weryfikacji kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów wyboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją kwalifikacyjną.

Po rozmowach komisja kwalifikacyjna wyciąga wnioski i wyłania kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji kwalifikacyjnej, komitet ten podejmie decyzję w sprawie kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej w zakresie zarządzania przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora.

Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z członkiem Komisji do spraw zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników, którego zakres odpowiedzialności obejmuje również Eurostat.

Po tych rozmowach Komisja Europejska podejmie decyzję o powołaniu.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury selekcji w interesie kandydatów oraz instytucji procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 5 .

Polityka równych szans

Komisja Europejska stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 6 .

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w regulaminie pracowniczym 7 .

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony jako urzędnik w grupie zaszeregowania AD 14. W zależności od długości swojego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie zaszeregowania.

Informujemy kandydatów, że regulamin pracowniczy nakłada na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Luksemburg, gdzie mieści się siedziba Eurostatu.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji dyrektor ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego/jej niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (wyszczególnione w rubryce "Kandydat musi"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu, doświadczenia zawodowego na wysokim szczeblu, jak również wymaganej znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury wyboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania rejestracji należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków).

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa dnia 30 października 2018 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli; po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy UE i o swobodnym przepływie takich danych 8 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzał; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej stanowiska; jak również 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
5 Komisje selekcyjne zadbają o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
6 Zob. przypis 3.
7 Zob. przypis 3.
8 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.