Dyrekcja Generalna ds. Budżetu - Ogłoszenie o naborze na stanowisko zastępcy dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) - COM/2020/10397.
Dz.U.UE.C.2020.377A.1
Akt nienormatywnyDyrekcja Generalna ds. Budżetu
Ogłoszenie o naborze na stanowisko zastępcy dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego)
(2020/C 377 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2020 r.)
Kim jesteśmy?
Dyrekcja Generalna ds. Budżetu (DG BUDG) zatrudnia około 530 pracowników i składa się z sześciu dyrekcji, z których pięć ma siedzibę w Brukseli, a jedna ma biura zarówno w Brukseli, jak i w Luksemburgu.
DG ds. Budżetu jest centralną służbą Komisji odpowiedzialną za przygotowanie i wykonanie budżetu UE zarówno w ujęciu rocznym, jak i w ramach cyklów wieloletnich, oraz zapewnienie jego skutecznej realizacji w pełnej zgodności z rozporządzeniem finansowym. Odpowiada również za ramy prawne mające zastosowanie do wykonania budżetu UE przez różne instytucje, agencje i państwa członkowskie oraz odgrywa kluczową rolę we wspieraniu należytego zarządzania finansami i promowaniu silnej kultury organizacyjnej ukierunkowanej na wyniki. Realizując te zadania, DG BUDG dąży do zapewnienia, aby budżet UE przynosił konkretne rezultaty i przyczyniał się do generowania wartości dodanej we wszystkich obszarach polityki UE. Ogólnie rzecz biorąc, zadania i priorytety polityczne DG ds. Budżetu wyznaczane są w oparciu o przepisy Traktatu i formułowane dokładniej na podstawie wytycznych politycznych przewodniczącej Ursuli von der Leyen ustalonych dla Komisji na lata 2019-2024.
W odniesieniu do stanowiska, którego dotyczy nabór, DG BUDG będzie odgrywać kluczową rolę w finansowaniu unijnego wsparcia budżetowego obejmującego plan UE na rzecz odbudowy w kontekście kryzysu wywołanego przez COVID-19 poprzez zwiększenie skali bieżących operacji zaciągania i udzielania pożyczek w ramach instrumentu SURE, a także w finansowaniu różnych polityk UE na etapie naprawy i odbudowy. Zwiększenie skali, złożoności i znaczenia politycznego operacji zaciągania i udzielania pożyczek realizowanych przez DG BUDG (operacje finansowe mają szersze znaczenie i obejmują także działania w zakresie zarządzania aktywami) wymaga proporcjonalnego usprawnienia zarządzania tymi działaniami i nadzoru nad nimi.
Co oferujemy?
Stanowisko zastępcy dyrektora generalnego (DDG2), będącego główną osobą odpowiedzialną za zapewnienie należytego zarządzania działaniami podejmowanymi przez dyrekcję E w DG BUDG i skutecznego zarządzania ryzykiem w zakresie tych działań (operacji zaciągania i udzielania pożyczek oraz operacji finansowych).
Zadania te powinny być realizowane w oparciu o przejrzyste i dobrze udokumentowane procesy, tak aby transakcje były zawsze przeprowadzane w jak najbardziej korzystny sposób dla budżetu Unii i z pełnym poszanowaniem wymogów prawnych i etycznych. Ryzyko behawioralne i ryzyko finansowe, stanowiące istotne zagrożenie dla budżetu Unii lub wizerunku Komisji, muszą być identyfikowane i skutecznie ograniczane, jeśli nie mogą być zupełnie wyeliminowane. Komisja i jej pracownicy muszą zawsze postępować w sposób zgodny z integralnością rynku i niepodważający wizerunku Komisji jako podmiotu działającego uczciwie i etycznie.
Cele te wymagają stworzenia funkcji o wysokiej zdolności do zapewnienia niezależnej kontroli i nadzoru nad operacjami zaciągania i udzielania pożyczek oraz operacjami finansowymi. Obowiązki te powinny spoczywać na przedstawicielu kadry kierowniczej wyższego szczebla, który będzie wyraźnie upoważniony do zapewnienia, że stosowane będą odpowiednie procesy w zakresie zarządzania działaniami dyrekcji i zarządzania ryzykiem, a także do utrzymania wysokich standardów oraz korygowania stwierdzanych problemów związanych z procesami lub transakcjami. Taki pracownik kadry kierowniczej wyższego szczebla powinien być niezależny od kadry zarządzającej Dyrekcji i w razie potrzeby musi być w stanie pociągnąć jej przedstawicieli do odpowiedzialności. W zakresie ram ryzyka zastępca dyrektora generalnego będzie podlegał służbowo komisarzowi odpowiedzialnemu za budżet.
DDG2 będzie w szczególności odpowiedzialny za:
Przy realizacji powyższych zadań DDG2 będzie miał wsparcie ze strony następujących sektorów i działów:
Powyższe jednostki organizacyjne będą zobowiązane do zgłaszania DDG2 problemów wynikających z niedociągnięć w zakresie sprawozdawczości i zarządzania ryzykiem lub poszczególnych transakcji. Jednostki te będą pozostawać do pełnej dyspozycji DDG2 i udzielać mu wsparcia na jego prośbę. Będą działały zgodnie z poleceniami DDG2 we wszystkich kwestiach objętych jego zakresem zadań.
DDG2 będzie również przewodniczyć Komitetowi ds. Nadzoru Ryzyka (w zakresie operacji zaciągania i udzielania pożyczek oraz operacji finansowych), który zbiera się regularnie w celu dokonywania przeglądu funkcjonowania systemu zarządzania i procesów zarządzania ryzykiem. Komitet ten doradza DDG2 w zakresie ewentualnych udoskonaleń struktur i procesów oraz identyfikacji nowych lub pojawiających się zagrożeń.
DDG2 współprzewodniczy również Radzie ds. Zarządzania Aktywami (AMB) i wnosi do jej obrad niezależną perspektywę dotyczącą zarządzania ryzykiem.
Poza powyższymi zadaniami związanymi z zaciąganiem i udzielaniem pożyczek dyrektor generalny może powierzyć DDG2 inne obowiązki związane z zarządzaniem budżetem.
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym profesjonalistą spełniającym następujące kryteria naboru: