Dyrekcja Generalna ds. Budżetu - Ogłoszenie o naborze na stanowisko głównego doradcy (grupa zaszeregowania AD 14) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) COM/2021/10403.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.149A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 kwietnia 2021 r.

Dyrekcja Generalna ds. Budżetu
Ogłoszenie o naborze na stanowisko głównego doradcy (grupa zaszeregowania AD 14) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego)

COM/2021/10403

(2021/C 149 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2021 r.)

Kim jesteśmy?

Dyrekcja Generalna ds. Budżetu (DG ds. Budżetu) zatrudnia około 530 pracowników i składa się z sześciu dyrekcji, z których pięć ma siedzibę w Brukseli, a jedna ma biura zarówno w Brukseli, jak i w Luksemburgu.

DG ds. Budżetu jest centralną służbą Komisji odpowiedzialną za przygotowanie i wykonanie budżetu UE zarówno w ujęciu rocznym, jak i w ramach cyklów wieloletnich, oraz zapewnienie jego skutecznej realizacji w pełnej zgodności z rozporządzeniem finansowym. Odpowiada również za ramy prawne mające zastosowanie do wykonania budżetu UE przez różne instytucje, agencje i państwa członkowskie oraz odgrywa kluczową rolę we wspieraniu należytego zarządzania finansami i promowaniu silnej kultury organizacyjnej ukierunkowanej na wyniki. Realizując te zadania, DG ds. Budżetu dąży do zapewnienia, aby budżet UE przynosił konkretne rezultaty i przyczyniał się do generowania wartości dodanej we wszystkich obszarach polityki UE. Ogólnie rzecz biorąc, zadania i priorytety polityczne DG ds. Budżetu wyznaczane są w oparciu o postanowienia Traktatu i formułowane dokładniej na podstawie wytycznych politycznych przewodniczącej Ursuli von der Leyen ustalonych dla Komisji na lata 2019-2024.

Stanowisko głównego doradcy, na które prowadzony jest nabór, wiąże się z kluczową rolą, jaką DG ds. Budżetu odgrywa w finansowaniu unijnego wsparcia budżetowego na realizację planu odbudowy dla Europy po kryzysie wywołanym przez COVID-19. W tym celu w drodze operacji zaciągania i udzielania pożyczek, w szczególności w ramach Next Generation EU, Unia pozyska na rynkach kapitałowych do 800 mld EUR, aby finansować różne polityki UE na etapie naprawy i odbudowy. Zwiększenie skali, złożoności i znaczenia politycznego operacji zaciągania pożyczek realizowanych przez DG ds. Budżetu (operacje finansowe są szersze i obejmują działania w zakresie zarządzania aktywami) skłoniło Komisję do wprowadzenia nowej, zdywersyfikowanej i zbiorowej strategii finansowania, która umożliwi UE pozyskiwanie niezbędnych funduszy w odpowiednim czasie i po minimalnych kosztach. Zwiększenie skali, złożoności i znaczenia politycznego portfela instrumentów finansowania wymaga od DG ds. Budżetu odpowiedniego rozwinięcia wizji strategicznej i wdrożenia zdywersyfikowanej strategii finansowania.

Co oferujemy?

Stanowisko głównego doradcy, który będzie pełnić centralną rolę w zakresie doradztwa strategicznego dotyczącego wdrażania i ewentualnego rozwijania zdywersyfikowanej unijnej strategii finansowania, wykorzystywanej do finansowania wydatków w ramach Next Generation EU. Główny doradca będzie również, w razie potrzeby, angażował się w nawiązywanie kontaktów z inwestorami i pomagał w opracowywaniu prezentacji dla potencjalnych inwestorów.

Ponadto główny doradca będzie reprezentował Komisję na odpowiednich forach gromadzących przedstawicieli kadry kierowniczej wyższego szczebla.

Główny doradca, jako osoba należąca do kadry kierowniczej wyższego szczebla, będzie wyraźnie upoważniony do doradzania wewnętrznym i zewnętrznym zainteresowanym stronom w zakresie strategicznej wizji zdywersyfikowanej strategii finansowania, wykorzystując swoje doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji i prezentacji.

Osoba ta powinna ściśle współpracować z kadrą kierowniczą Dyrekcji Generalnej. Główny doradca będzie służbowo podlegał bezpośrednio dyrektorowi generalnemu DG ds. Budżetu.

Główny doradca będzie przede wszystkim:

opracowywał i wdrażał strategię na rzecz zdywersyfikowanego i zbiorowego finansowania,
pełnił centralną rolę, nadzorował opracowywanie i wdrażanie strategii finansowania w odniesieniu do wszystkich kluczowych kwestii,
promował inwestycje, innowacje i dzielenie się rozwiązaniami,
angażował się w nawiązywanie kontaktów z inwestorami i opracowywanie prezentacji dla potencjalnych inwestorów,
reprezentował Komisję na spotkaniach wyższego szczebla i na forach zewnętrznych.

Przy realizacji powyższych zadań główny doradca będzie miał wsparcie:

Dyrekcji E, która prowadzi wszystkie operacje rynkowe w imieniu budżetu Unii, w tym na potrzeby unijnego planu odbudowy dla Europy. Obejmuje to emisję instrumentów dłużnych i administrowanie pożyczkami (SURE, NextGenerationEU), zarządzanie aktywami i zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do gwarancji UE (EFIS/InvestEU, gwarancja na działania zewnętrzne).

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym specjalistą spełniającym następujące kryteria naboru:

a)
Umiejętności w zakresie doradztwa:
potwierdzona zdolność do pracy na stanowisku doradcy wyższego szczebla w odniesieniu do operacji finansowania za pomocą obligacji SSA (Sovereign, Supranational and Agency),
zdolność identyfikowania kluczowych problemów, podejmowania inicjatywy i strategicznego myślenia w świetle nowych zjawisk politycznych i finansowych, w tym nowych priorytetów politycznych Komisji,
umiejętność budowania zdolności instytucjonalnych w celu ochrony i zwiększania zasobów finansowych,
proaktywne i dynamiczne podejście do nowych wyzwań oraz wysoka motywacja i odporność przy pracy nad wieloma zadaniami równocześnie,
umiejętność kierowania wysoko wykwalifikowanymi zespołami i motywowania ich do osiągania wyników wysokiej jakości;
b)
Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie:
solidne doświadczenie w sektorze bankowości publicznej, zwłaszcza rynków finansowych, a szczególnie na międzynarodowych rynkach długu i w organizacjach międzynarodowych,
konkretne doświadczenie w identyfikowaniu i promowaniu strategicznych inwestycji w administracji publicznej lub innych organizacjach,
rozległe doświadczenie i pełnienie odpowiedzialnej funkcji na wysokim szczeblu w obszarze strategii i operacji finansowania za pomocą obligacji SSA w środowisku międzynarodowym, w tym w zakresie outreach marketingu i relacji z inwestorami,
doskonałe umiejętności ekonomiczne i analityczne,
gruntowna znajomość wymogów kontroli wewnętrznej w tym obszarze;
c)
Cechy osobiste:
doskonałe umiejętności w zakresie tworzenia sieci kontaktów i wystąpień publicznych oraz umiejętności interpersonalne, w tym umiejętność aktywnego słuchania,
doskonałe umiejętności komunikacyjne, udokumentowana umiejętność nawiązywania i utrzymywania doskonałych relacji z zainteresowanymi stronami w Komisji lub poza nią oraz reprezentowania Komisji na wyższym szczeblu kierowniczym,
doskonałe umiejętności negocjacyjne, szczególnie w zakresie podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów i nawiązywania stosunków.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne):

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie następujących wymogów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, albo
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 1 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje.
Doświadczenie w zakresie doradztwa: przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na stanowisku doradczym wysokiego szczebla 2  i w dziedzinie związanej z przedmiotowym stanowiskiem.
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 3  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać prowadzona w tym języku.
Limit wieku: kandydat nie może jeszcze mieć osiągniętego normalnego wieku emerytalnego, który dla urzędnika Unii Europejskiej rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym urzędnik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 4 ).

Procedura naboru i powołanie

Komisja Europejska dokona naboru i powoła głównego doradcę zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 5 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji głównego doradcy.

Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania zostaną następnie zaproszeni na rozmowę z członkiem Komisji odpowiedzialnym za DG ds. Budżetu 6 .

Po tych rozmowach Komisja Europejska podejmie decyzję o powołaniu.

Wybrany kandydat musi mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej, przedstawić odpowiednie referencje poświadczające predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz być fizycznie zdolny do wykonywania obowiązków.

Wybrany kandydat powinien posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).

Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym ani uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji procedura naboru będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 7 .

Polityka równych szans

Zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego Komisja dąży do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania do końca obecnej kadencji, oraz stosuje politykę równych szans zachęcającą do składania wniosków, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w regulaminie pracowniczym.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony jako urzędnik w grupie zaszeregowania AD 14. W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.

Informujemy kandydatów, że regulamin pracowniczy nakłada na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela, gdzie mieści się siedziba DG ds. Budżetu.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji główny doradca ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego na wyższych stanowiskach oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury: https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagement-vacancies/.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 8 . Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 27 maja 2021 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca wykonywana za wynagrodzeniem w charakterze pracownika na podstawie dowolnej umowy lub na zasadzie świadczenia usługi. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński/rodzicielski/adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli odbywa się w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie - nawet bez wynagrodzenia - zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.
2 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie doradztwa: 1) nazwy zajmowanych stanowisk i pełnione funkcje; 2) dokładny obszar tematyczny oraz poziom, na jakim zajmowane stanowisko znajdowało się w organizacji (liczba szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej); 3) hierarchię służbową dla każdego z zajmowanych stanowisk.
6 Chyba że dany członek Komisji delegował to zadanie na innego jej członka, zgodnie z decyzją Komisji z dnia 5 grudnia 2007 r. (PV(2007) 1811).
7 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nadmiernej korzyści.
8 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/en/create-europass-cv
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.