Dwunaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.9.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 stycznia 2011 r.

DWUNASTE SPRAWOZDANIE ROCZNE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZIB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO 1

(2011/C 9/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2011 r.)

WPROWADZENIE

W latach 2009 i 2010 państwa członkowskie Unii Europejskiej pracują nad włączeniem do swoich ustawodawstw krajowych wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB(1) określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które zastępuje Kodeks postępowania w sprawie wywozu uzbrojenia obowiązujący od czerwca 1998 r.

Następujące państwa trzecie dostosowały się do kryteriów i zasad określonych we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB: Bośnia i Hercegowina, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra, Islandia, Kanada i Norwegia.

Rada przyjęła kilka decyzji dotyczących finansowania współpracy zewnętrznej z zakresu wywozu uzbrojenia, a mianowicie:

– decyzję Rady 2009/42/WPZiB z dnia 19 stycznia 2009 r. w sprawie wspierania, w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa, działań UE mających na celu promowanie w krajach trzecich procesu prowadzącego do zawarcia traktatu o handlu bronią(2),

– decyzję Rady 2009/1012/WPZiB z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB(3),

– decyzję Rady 2010/336/WPZiB z dnia 14 czerwca 2010 r. w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa(4).

I. WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB

1. Włączenie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB do prawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych

Państwa członkowskie stosują przepisy wspólnego stanowiska, które stanowi aktualizację i udoskonalenie Kodeksu postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia; kodeks ten został zastąpiony przez wspólne stanowisko w grudniu 2008 r. Wspólne stanowisko stanowi znaczne rozszerzenie kodeksu postępowania, obejmując poszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo w obrocie technologiami oraz na ich transport i na ich przekazywanie w formie niematerialnej, a także wzmocnione procedury służące harmonizacji polityk wywozu stosowanych przez państwa członkowskie.

W przypadku niektórych państw członkowskich konieczne jest dostosowanie ustawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych, tak aby przepisy wspólnego stanowiska zostały w sposób przejrzysty i pełny włączone do prawa krajowego. Taka transpozycja do prawa krajowego lub przepisów administracyjnych została zakończona lub ciągle trwa. Informacje na temat stanu prac dotyczących transpozycji wspólnego stanowiska do ustawodawstwa krajowego państw członkowskich znajdują się w załączonej tabeli C.

2. Podręcznik użytkownika

Podręcznik użytkownika jest niezbędnym narzędziem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB oraz interpretacji kryteriów w nim zawartych.

Wzmianka o podręczniku zawarta jest w art. 13 wspólnego stanowiska; jest on w odpowiednich przypadkach aktualizowany przez Grupę Roboczą Rady ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM). Jest on przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz, a zatem przyczynia się zasadniczo w sposób pragmatyczny do konwergencji polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Jest to dokument publiczny, który dostępny jest na stronie internetowej Rady Unii Europejskiej (http://www.consilium.europa.eu/export-controls).

Podręcznik użytkownika zawiera rozdziały poświęcone m.in. następującym zagadnieniom:

a) Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Powiadomienia o odmowie i konsultacje dwustronne nadal mają codziennie miejsce za pośrednictwem elektronicznego systemu Unii Europejskiej COREU; informacje są dystrybuowane w zrozumiałej formie i bez opóźnień, co zapewnia przejrzystość polityki wywozu uzbrojenia prowadzonej przez państwa członkowskie wobec określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec określonych użytkowników końcowych.

Powiadomienia o odmowie, jak również wyniki konsultacji dwustronnych, są umieszczane w centralnej elektronicznej bazie decyzji odmownych prowadzonej przez UE. Baza, którą zarządza Sekretariat Rady UE, jest systemem dynamicznym odzwierciedlającym politykę państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Liczba zgłoszonych w 2009 r. decyzji odmownych w podziale na państwa przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia została wskazana w rzędzie d) tabel znajdujących się w tabeli AI (załączonej do niniejszego dokumentu); liczba konsultacji udzielonych i otrzymanych przez każde państwo członkowskie oraz liczba konsultacji w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach BI oraz BII.

b) Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów

Celem najlepszych praktyk w zakresie interpretacji kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB jest zwiększenie poziomu spójności między państwami członkowskimi w zakresie stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Najlepsze praktyki przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz i innych urzędników pracujących w departamentach i agencjach rządowych, bowiem to na doświadczeniu tych urzędników w kwestiach m.in. regionalnych, prawnych (np. prawo dotyczące praw człowieka, międzynarodowe prawo publiczne), technicznych, rozwojowych oraz dotyczących bezpieczeństwa i wojskowości opierać się powinien proces decyzyjny.

3. Współpraca zewnętrzna

Artykuł 11 wspólnego stanowiska wzywa państwa członkowskie, aby dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska.

Skoordynowana współpraca zewnętrzna państw członkowskich i UE prowadzona była od 2009 r. do chwili obecnej (zob. tabela D załączona do niniejszego dokumentu).

a) Wydarzenia w kontekście wspólnego działania Rady 2008/230/WPZiB(5) w sprawie propagowania wśród państw trzecich zasad i kryteriów kodeksu postępowania UE

Ostatnie trzy wydarzenia z zakresu współpracy zewnętrznej w ramach wspólnego działania Rady 2008/230/WPZiB z dnia 17 marca 2008 r. zostały zorganizowane pod patronatem rotacyjnej prezydencji. Te wydarzenia odbyły się w kwietniu 2009 r. w Kijowie dla przedstawicieli instytucji rządowych i przemysłu Ukrainy i w maju 2009 r. w Tiranie (Albania) dla ekspertów krajowych państw Bałkanów Zachodnich w czasie prezydencji czeskiej, a także w Tbilisi (Gruzja) w październiku 2009 r. dla państw Europy Wschodniej i Kaukazu (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja i Mołdawia) w czasie prezydencji szwedzkiej. Białoruś została na to ostatnie wydarzenie zaproszona, jednak nie pojawiła się. W Mińsku odbyło się jednak w listopadzie 2009 r. posiedzenie dwustronne poświęcone wymianie z Białorusią doświadczeń zdobytych w czasie warsztatów.

Końcowe sprawozdanie ze wszystkich pięciu wydarzeń zorganizowanych w kontekście wspólnego działania 2008/230/WPZiB znajduje się w dok. 17645/09.

b) Wydarzenia w kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Dnia 22 grudnia 2009 r. w decyzji Rady 2009/1012/WPZiB uzgodniono rozszerzony mechanizm organizacji pięciu nowych seminariów z zakresu współpracy zewnętrznej oraz czterech miesięcznych wymian pracowników w celu wspierania działań UE propagujących kontrolę wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB wśród państw trzecich.

Decyzja Rady 2009/1012/WPZiB była pierwszą decyzją w sprawie współpracy zewnętrznej w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia przyjętą po wejściu w życie Traktatu z Lizbony. Jako techniczną agencję wykonawczą wyznaczono w niej niemiecki Federalny Urząd ds. Ekonomii i Kontroli Wywozu (BAFA).

W pierwszym półroczu 2010 r. posiedzeniu COARM przewodniczyła Hiszpania, działając z upoważnienia Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa. W czasie gdy Hiszpania pełniła tę rolę, zorganizowano dwa seminaria z zakresu współpracy zewnętrznej w kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB. Pierwsze odbyło się w Algierze w marcu 2010 r. dla państw Afryki Północnej (Algieria, Egipt, Libia, Maroko i Tunezja)(6). Drugie seminarium pod przewodnictwem Hiszpanii odbyło się w Sarajewie, Bośnia i Hercegowina, w czerwcu 2010 r. dla państw Bałkanów Zachodnich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Czarnogóra i Serbia)(7). Trzecie seminarium miało miejsce w Kijowie, Ukraina, dla wschodnioeuropejskich i kaukaskich partnerów europejskiej polityki sąsiedztwa (Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Mołdawia i Ukraina).

Dwa pozostałe seminaria zostaną zorganizowane zgodnie z decyzją Rady 2009/1012/WPZiB w roku 2011.

c) Wydarzenia związane z decyzją Rady 2009/42/WPZiB z dnia 19 stycznia 2009 r. w sprawie wspierania, w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa, działań UE mających na celu promowanie w krajach trzecich procesu prowadzącego do zawarcia traktatu o handlu bronią

UE uczestniczyła aktywnie we wszystkich siedmiu seminariach z zakresu współpracy zewnętrznej w celu propagowania traktatu o handlu bronią wśród państw trzecich; seminaria te zorganizowano w kontekście decyzji Rady 2009/42/WPZiB przy pomocy UNIDIR-u jako agencji wykonawczej. Zorganizowano następujące seminaria obejmujące wszystkie regiony świata: w kwietniu 2009 r. w Dakarze, Senegal, dla państw Afryki Środkowej, Północnej i Zachodniej; w czerwcu 2009 r. w stolicy Meksyku dla państw Ameryk i Karaibów; w lipcu 2009 r. w Ammanie, Jordania, dla państw Bliskiego Wschodu; w październiku 2009 r. w Kuala Lumpur, Malezja, dla państw Azji i Pacyfiku; w grudniu 2009 r. w Addis Abebie, Etiopia, dla państw Afryki Wschodniej i Południowej i wreszcie w lutym 2010 r. w Wiedniu, Austria, dla państw OBWE - było to również seminarium zamykające cykl.

Jesienią 2009 r. UE rozpoczęła przygotowania do przyjęcia nowej decyzji Rady wspierającej traktat o handlu bronią, aby kontynuować współpracę zewnętrzną towarzyszącą formalnemu procesowi negocjacji określonemu w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią, która została przyjęta w grudniu 2009 r. Nowa decyzja Rady 2010/336/WPZiB została przyjęta 14 czerwca 2010 r. i przewiduje zorganizowanie siedmiu warsztatów regionalnych poświęconych aspektom politycznym traktatu o handlu bronią i aspektom technicznym krajowych systemów kontroli wywozu broni konwencjonalnej.

4. Spotkania w ramach dialogu politycznego

Po wejściu w życiu Traktatu z Lizbony w dniu 1 grudnia 2009 r. format posiedzeń trójstronnych z państwami trzecimi wyszedł z użycia i spotkania z udziałem UE i państw trzecich na różnych szczeblach nazywane są teraz spotkaniami w ramach dialogu politycznego.

Podczas prezydencji czeskiej i szwedzkiej, odpowiednio w pierwszym i drugim półroczu 2009 r., w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej odbyły się spotkania trójstronne COARM z udziałem Kanady, Norwegii, Federacji Rosyjskiej, Ukrainy i USA.

W czasie hiszpańskiego przewodnictwa w COARM zorganizowano w ramach dialogu spotkania z tymi samymi państwami. Prowadzono z nimi owocne dyskusje dotyczące ogólnie kontroli wywozu uzbrojenia, a w szczególności wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB. W czasie tych spotkań strona UE informowała rozmówców o priorytetach COARM i jej działaniach od czasu ostatniego spotkania. Omawiano również sprawy będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania, takie jak wywóz uzbrojenia, kwestie zgodności i kontroli oraz projekt traktatu o handlu bronią.

Na spotkaniach trojki i spotkaniach w ramach dialogu politycznego z Norwegią wymieniano informacje o decyzjach odmownych wydanych przez każdą ze stron, zgodnie z porozumieniem zawartym z tym państwem w listopadzie 2004 r. UE nadal przekazuje zagregowane wykazy decyzji odmownych państw członkowskich cztery razy do roku, jak uzgodniono w 2007 r. Ta regularna wymiana zmniejsza prawdopodobieństwo nieumyślnego podważenia przez Norwegię decyzji odmownych UE.

5. Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej jest równoważny politycznemu zobowiązaniu w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Jest on przedstawiony w wykazie produktów związanych z obronnością załączonym do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie(8).

W dniu 15 lutego 2010 r. Rada przyjęła zaktualizowaną wersję wykazu, w której uwzględniono zmiany w wykazie uzbrojenia zawartym w porozumieniu z Wassenaar uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia z Wassenaar w 2009 r. Najnowsza wersja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej została opublikowana w Dzienniku Urzędowym C 69 z dnia 18 marca 2010 r. i jest dostępna na stronie internetowej Rady: http://www.consilium.europa.eu/export-controls.

6. Traktat o handlu bronią

Od roku 2009 do chwili obecnej państwa członkowskie nadal działają na rzecz zawarcia traktatu o handlu bronią i śledzą związane z nim wydarzenia. Wciąż wymieniają też poglądy i informacje na temat działań służących nakłonieniu wszystkich państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych do wsparcia koncepcji traktatu o handlu bronią.

Na 64. posiedzeniu Komitetu Pierwszego Zgromadzenia Ogólnego ONZ i podczas zorganizowanych w marcu i lipcu 2009 r. posiedzeń otwartej grupy roboczej ustanowionej rezolucją 63/240 państwa członkowskie aktywnie uczestniczyły w debacie, wnosząc istotny wkład w ukierunkowane tematycznie rozmowy ekspertów na temat treści przyszłego traktatu. Wszystkie państwa członkowskie UE głosowały za rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 64/48 w sprawie traktatu o handlu bronią, która przewiduje zwołanie w 2012 r. międzynarodowej konferencji w celu przyjęcia takiego traktatu. Ta międzynarodowa konferencja zostanie poprzedzona pięcioma posiedzeniami Komitetu Przygotowawczego, które odbędą się w latach 2010-2012. Rezolucję 64/48 poparły 153 państwa członkowskie ONZ, 19 państw wstrzymało się od głosu, a jedno głosowało przeciw.

Z myślą o pierwszym posiedzeniu Komitetu Przygotowawczego ds. traktatu o handlu bronią (ATT) (12-23 lipca 2010 r. w Nowym Jorku) w pierwszej połowie 2010 r. UE skupiła swoje działania na międzynarodowej koordynacji i szerokich konsultacjach z państwami trzecimi, jak również z przewodniczącym Komitetu Przygotowawczego, ambasadorem Garcią Moritánem.

7. Pośrednictwo w handlu bronią

Grupa robocza COARM uzgodniła, że obowiązki dotyczące wymiany informacji określone we wspólnym stanowisku Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią(9) należy realizować za pośrednictwem mechanizmu określonego we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB państwa członkowskie dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników i odrzuceń wniosków o rejestrację; wymiana ta jest obowiązkowa wyłącznie w państwach członkowskich, których ustawodawstwo przewiduje obowiązek uzyskania przez pośredników pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa. Państwa członkowskie dodatkowo postanowiły wymieniać między sobą informacje na temat przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa. Informacje dotyczące zezwoleń przyznanych i decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli AIII.

Szczegółowe informacje dotyczące przepisów krajowych wdrażających wspólne stanowisko w sprawie pośrednictwa lub, w odniesieniu do tych państw członkowskich, które dotąd nie wdrożyły w pełni tego wspólnego stanowiska, aktualną sytuację w zakresie tego wdrażania przedstawiono w załączonej tabeli C.

8. Transfery wewnątrzunijne

W dniu 6 maja 2009 r. przyjęta została dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie.

Dyrektywa stanowi, że państwa członkowskie przyjmują i publikują, nie później niż dnia 30 czerwca 2011 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do spełnienia wymogów tej dyrektywy. Państwa członkowskie muszą rozpocząć stosowanie przyjętych środków dnia 30 czerwca 2012 r. Od czasu przyjęcia dyrektywy państwa członkowskie prowadziły - w ramach komitetu pod przewodnictwem Komisji - rozmowy o najlepszym sposobie rozwiązania problemów dotyczących transpozycji dyrektywy do ich przepisów krajowych.

II. REALIZACJA INNYCH DZIAŁAŃ PRIORYTETOWYCH OKREŚLONYCH W JEDENASTYM SPRAWOZDANIU ROCZNYM - STAN PRAC

1. Ujednolicenie sprawozdań krajowych

Choć różnice między sprawozdaniami krajowymi nadal istnieją, podjęto dalsze kroki, by jeszcze bardziej ujednolicić procedury sprawozdawcze oraz uzyskać w pełni porównywalne dane statystyczne, zwłaszcza co do wartości faktycznego wywozu uzbrojenia.

2. Dialog z Parlamentem Europejskim i organizacjami pozarządowymi

Zgodnie z porozumieniem zawartym na posiedzeniu COARM w grudniu 2005 r., które stanowi, że każda prezydencja powinna starać się zorganizować spotkanie z Podkomisją ds. Bezpieczeństwa i Obrony Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego, aby zdać podkomisji sprawozdanie z działalności COARM, przewodniczący COARM dnia 16 marca 2009 r. spotkał się w Brukseli z Podkomisją ds. Bezpieczeństwa i Obrony. Otwarta wymiana poglądów oraz bardzo konkretne, praktyczne kwestie poruszone podczas spotkania pokazały, jak ważny i potrzebny jest taki przejrzysty i budujący wzajemne zaufanie dialog z Parlamentem Europejskim prowadzony w odstępach półrocznych. Posłowie do Parlamentu Europejskiego ze szczególnym zadowoleniem powitali przyjęcie przez Radę wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego oraz aktywną rolę odgrywaną przez państwa członkowskie UE w tworzeniu traktatu o handlu bronią.

Z uwagi na wejście w życie Traktatu z Lizbony w grudniu 2009 r. spotkania COARM z Podkomisją ds. Bezpieczeństwa i Obrony zawieszono w oczekiwaniu na utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych; po utworzeniu tej służby ustalona może zostać nowa forma takich spotkań.

Tak jak odbywało się to zwyczajowo w ostatnich kilku latach, delegaci COARM z większości państw członkowskich UE uczestniczyli w nieformalnych posiedzeniach organizowanych przez organizacje pozarządowe (szczególnie Saferworld) w odstępach półrocznych.

III. PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Zatwierdzenie prawnie wiążącego wspólnego stanowiska pokazało, że podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli wywozu broni konwencjonalnej zostały na dobre wprowadzone w życie. Pomimo tych postępów nadal wiele pozostaje do zrobienia, szczególnie w pewnych dziedzinach, którymi nie zajmowano się w przeszłości lub które wymagają dalszych prac w celu skonsolidowania i rozwinięcia dotychczasowych osiągnięć.

Wytyczne priorytetowe na najbliższą przyszłość są następujące:

1. Zapewnienie koordynacji UE i jej wkładu w proces negocjacji traktatu o handlu bronią oraz udziału ekspertów w przygotowaniach do posiedzenia Komitetu Przygotowawczego, które odbędzie się wiosną 2011 r.

2. Zapewnienie wykonania decyzji Rady 2010/336/WPZiB w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią, w tym poprzez uczestnictwo ekspertów COARM w regionalnych seminariach z zakresu współpracy zewnętrznej.

3. Dopilnowanie, aby wszystkie państwa członkowskie przyjęły odpowiednie przepisy krajowe lub administracyjne w celu pełnego wdrożenia:

– wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią,

– wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady regulujące kontrolę wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

4. Organizacja skutecznych, sprawnych i pożytecznych imprez z zakresu współpracy zewnętrznej, o których mowa w decyzji Rady 2009/1012/WPZiB.

5. Bieżące wymiany informacji na temat polityk z zakresu wywozu uzbrojenia w określone miejsca.

6. Aktualizacje/uzupełnienia Podręcznika użytkownika i Wspólnego wykazu uzbrojenia UE.

7. Dialog prowadzony na bieżąco z Parlamentem Europejskim i organizacjami pozarządowymi.

8. Przedterminowe sfinalizowanie i opublikowanie trzynastego rocznego sprawozdania UE dotyczącego wywozu uzbrojenia.

9. Wkład w rozmowy o transpozycji do przepisów krajowych dyrektywy 2009/43/WE w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie, tak aby nie zagrozić kwestiom dotyczącym bezpieczeństwa i doprowadzić do jak najbardziej jednolitego wykonania dyrektywy w całej UE.

______

(1) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.

(2) Dz.U. L 17 z 22.1.2009, s. 39.

(3) Dz.U. L 348 z 29.12.2009, s. 16.

(4) Dz.U. L 152 z 18.6.2010, s. 14.

(5) Dz.U. L 75 z 18.3.2008, s. 81.

(6) Zob. sprawozdanie w dok. 8693/10.

(7) Zob. sprawozdanie w dok. 12160/10.

(8) Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1.

(9) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79.

grafika

1 Informacja zmieniona przez sprostowanie z dnia 3 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.354.1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.