Dwudzieste pierwsze roczne sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZIB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.437.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 grudnia 2019 r.

DWUDZIESTE PIERWSZE ROCZNE SPRAWOZDANIE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZIB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2019/C 437/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2019 r.)

WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie obejmuje statystyki dotyczące zezwoleń i wywozu broni konwencjonalnej z państw członkowskich UE w roku kalendarzowym 2018. Dotyczy ono także działań podjętych przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB 1 ( 2  w latach 2018 i 2019, obok działań wspomnianych w dwudziestym rocznym sprawozdaniu.

Sprawozdanie jest sporządzone przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, na podstawie danych przekazanych przez władze krajowe państw członkowskich. Działająca w Radzie Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) popiera stały dialog wśród państw członkowskich na temat spójnego stosowania wspólnych przepisów regulujących kontrolę wywozu broni. Prace grupy COARM skierowane są także na dalszą konwergencję tej polityki (wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które zastąpiło w 2008 r. Kodeks postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia obowiązujący od czerwca 1998 r.).

Ponadto sprawozdanie zawiera niewyczerpujący wykaz informacji na temat wewnątrzunijnych transferów produktów związanych z obronnością, które są regulowane dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43 3 .

Następujące państwa trzecie oficjalnie postanowiły przyjąć i stosować kryteria i zasady określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB: Albania, Bośnia i Hercegowina, Macedonia Północna, Czarnogóra, Gruzja, Islandia, Kanada i Norwegia. Od roku 2012 istnieje system wymiany informacji między UE a Norwegią.

W okresie objętym sprawozdaniem kontynuowano w wybranych państwach trzecich propagowanie skutecznych krajowych kontroli wywozu broni oraz zasad i kryteriów określonych we wspólnym działaniu 2008/944/WPZiB poprzez przyjęcie decyzji Rady (WPZiB) 2018/101 4 , która zapewniła dalsze działania w następstwie decyzji (WPZiB) 2015/2309 5 . W znacznym stopniu zintensyfikowano również unijne działania informacyjne dotyczące upowszechniania i wdrażania Traktatu o handlu bronią: w tym samym okresie zrealizowano wiele działań na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2017/915 6 .

I.
WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA 2008/944/WPZiB
1.
Wykonanie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Wspólne stanowisko obejmuje m. in. kryteria rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz; rozszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo, transakcje tranzytowe oraz na przekazywanie technologii w formie niematerialnej; przewiduje ponadto ściślejsze procedury służące propagowaniu zbieżności polityk wywozowych państw członkowskich poprzez wymianę informacji o odmowie wywozu oraz wskazówki dotyczące dokumentacji użytkowników końcowych, przejrzystości i sprawozdawczości.

Celem wspólnego stanowiska jest zapewnienie odpowiedzialnego wywozu broni przez państwa członkowskie, tj. pilnowanie, by broń ta nie przyczyniała się do represji wewnętrznych, niestabilności regionalnej lub agresji międzynarodowej, ani też do poważnego naruszania praw człowieka lub międzynarodowego prawa humanitarnego. Odpowiedzialna polityka handlu bronią przyczynia się do utrzymywania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ponadto ścisłe stosowanie tego wspólnego stanowiska ma na celu zapobieganie przekierowywaniu broni do niezamierzonych użytkowników końcowych

Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Wspólne stanowisko przewiduje powiadomienie o odmowach wydania zezwolenia. Gdy państwo członkowskie prowadzi przegląd wniosku o zezwolenie na transakcję, która jest zasadniczo identyczna z transakcją, której odmówiło wcześniej inne państwo członkowskie, wspólne stanowisko przewiduje proces konsultacji. Przeprowadza sieje za pośrednictwem internetowego systemu informacyjnego COARM. System ten już wykazał, że jeszcze bardziej zwiększa przejrzystość między państwami członkowskimi w odniesieniu do określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec użytkowników końcowych. W 2018 r. system internetowy dowiódł ponadto swojej wartości w usprawnianiu przepływu informacji między państwami członkowskimi. Liczba zgłoszonych w 2018 r. powiadomień o odmowie jest podana w wierszu d) tabel w tabeli A.I (załączonej do niniejszego sprawozdania) według miejsca przeznaczenia i kategorii wykazu uzbrojenia;

liczba wysłanych zapytań i otrzymanych odpowiedzi przez każde państwo członkowskie oraz liczba zapytań i odpowiedzi w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach B.I oraz B.II.

2.
Przewodnik użytkownika

Przewodnik użytkownika jest zasadniczym instrumentem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i interpretacji kryteriów w nim zawartych. Mowa o nim w art. 13 wspólnego stanowiska.

Został opracowany przez grupę roboczą COARM i jest okresowo aktualizowany: ostatnia aktualizacja została przeprowadzona w ramach przeglądu wspólnego stanowiska, który miał miejsce w 2018 r. i w pierwszej połowie 2019 r. Przewodnik użytkownika jest przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz, a zatem przyczynia się istotnie i w sposób praktyczny do zapewnienia zbieżności polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu broni.

Aby wesprzeć praktyczne stosowanie kryteriów określonych we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB, przewodnik przedstawia dobre praktyki, które zostały opracowane przez grupę roboczą COARM na podstawie optymalnych rozwiązań krajowych i z uwzględnieniem informacji otrzymanych od innych zainteresowanych stron, w tym od społeczeństwa obywatelskiego. Te dobre praktyki mają służyć zapewnieniu większej spójności wśród państw członkowskich pod względem stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu między innymi określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Rozwiązania te przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia i innych urzędników pracujących w stosownych departamentach i agencjach rządowych. Proces decyzyjny opiera się na wiedzy fachowej tych urzędników o kwestiach regionalnych, prawnych, sądowych, technicznych, dotyczących rozwoju oraz bezpieczeństwa i wojskowości.

Przewodnik jest dokumentem publicznym, który jest dostępny na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych 7 .

3.
Działania informacyjne

W art. 11 wspólnego stanowiska wezwano państwa członkowskie, aby dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innychpaństw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska. Intensywne działania informacyjne, prowadzone zarówno przez UE, jak i przez poszczególne państwa członkowskie, kontynuowano w 2018 r. i w 2019 r., со zostało wyszczególnione w załączonej tabeli D.

W ramach decyzji (WPZiB) 2018/101, realizowanej przez niemieckie Federalne Biuro Spraw Gospodarczych i Kontroli Wywozu, odbyło się kilka warsztatów regionalnych, wizyt studyjnych i indywidualnych warsztatów dotyczących pomocy. Ponadto na podstawie decyzji (WPZiB) 2017/915 na szczeblu regionalnym zrealizowano kolejne działania informacyjne, dostosowane do potrzeb poszczególnych krajów programy pomocy i indywidualne warsztaty pomocowe ad hoc, co przyczyniło się do skutecznego wdrożenia i upowszechnienia Traktatu o handlu bronią (dalsze informacje dotyczące tych ostatnich działań zamieszczono w sekcji II.2).

4.
Spotkania w ramach dialogu politycznego

W ramach dialogu politycznego w latach 2018 i 2019 organizowano spotkania dotyczące kwestii kontroli wywozu broni z Norwegią, Kanadą, Stanami Zjednoczonymi i Ukrainą. Taki dialog polityczny zapewnił forum dla owocnych dyskusji na temat kwestii leżących we wspólnym interesie, takich jak polityki eksportowe wobec określonych miejsc przeznaczenia, kwestie zgodności i kontroli oraz proces Traktatu o handlu bronią.

5.
Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia UE obejmuje pozycje wojskowe, których kontrolę wywozu powinny umożliwić państwa członkowskie, zgodnie z art. 12 wspólnego stanowiska. Wykaz ten jest identyczny z wykazem produktów związanych z obronnością załączonym do dyrektywy 2009/43/WE.

Jako że niniejsze sprawozdanie obejmuje statystyki dotyczące wywozu broni konwencjonalnej z państw członkowskich UE w roku kalendarzowym 2018, w sprawozdaniu ujęto wspólny wykaz uzbrojenia przyjęty przez Radę w dniu 26 lutego 2018 r. i uwzględniający zmiany w wykazie broni i sprzętu wojskowego przyjętym w ramach porozumienia z Wassenaar, które zostały uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia w 2017 r. Ta zaktualizowana wersja wspólnego wykazu uzbrojenia została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 15 marca 2018 r. 8 . Wersja wspólnego wykazu uzbrojenia, która była aktualna w 2019 r., została opublikowana w Dzienniku Urzędowym w dniu 12 marca 2019 r. (sygnatura 2019/C 95/01) 9 .

6.
Pośrednictwo w handlu bronią

Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska Rady 2003/468/WPZiB 10  państwa członkowskie dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa oraz decyzji odmownych. Ponadto te państwa członkowskie, które nakładają na pośredników obowiązek uzyskania pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa lub prowadzą rejestr pośredników w handlu bronią, dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany odnośnych informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników. Informacje dotyczące zezwoleń oraz decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli A.III.

Szczegółowe informacje w zakresie wdrażania w danym państwie wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB przedstawiono w załączonej tabeli C.

7.
Dialog z zainteresowanymi stronami: Parlamentem Europejskim, społeczeństwem obywatelskim i odnośnym sektorem

Dialog z Parlamentem Europejskim w kwestiach związanych z kontrolą wywozu broni ma z reguły miejsce corocznie i obejmuje wysłuchanie starszego rangą urzędnika Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. W latach 2018 i 2019 ESDZ kontaktowała się również ze sprawozdawcą PE ds. kontroli wywozu broni i odpowiedziała na znaczną liczbę pytań poselskich na temat wywozu broni.

Zgodnie ze stosowaną poprzednio praktyką spotkania COARM z organizacjami pozarządowymi były organizowane w latach 2018-2019 co sześć miesięcy. Raz w roku grupa COARM zapraszała także na swoje posiedzenia przedstawicieli branży.

II.
TRAKTAT O HANDLU BRONIĄ (ATT)
1.
Zaangażowanie na rzecz Traktatu o handlu bronią: Konferencja Państw-Stron

Podobnie jak w przypadku poprzednich Konferencji Państw-Stron (o których była mowa w poprzednich rocznych sprawozdaniach), UE i jej państwa członkowskie brały aktywny udział w czwartej Konferencji Państw-Stron, która odbyła się w Tokio w dniach 20-24 sierpnia 2018 r. (o której mowa w 20. rocznym sprawozdaniu), a także w piątej Konferencji Państw-Stron, która odbyła się w Genewie w dniach 26-30 sierpnia 2019 r. Przewodniczący czwartej i piątej Konferencji Państw Stron uczestniczyli w posiedzeniu COARM podczas sprawowania przez nich przewodnictwa w konferencji.

Na piątej Konferencji Państw Stron, której przewodniczył ambasador Jānis Kārkliņš z Łotwy, próbowano stopniowo przenieść centrum uwagi z budowania instytucji na dyskusje na temat merytorycznych kwestii dotyczących realizacji Traktatu, również poprzez poparcie dla prac trzech grup roboczych (ds. skutecznej realizacji Traktatu, ds. upowszechniania, oraz ds. przejrzystości i sprawozdawczości), oraz dla działań podejmowanych przez dobrowolny fundusz powierniczy i program sponsorowania. Na konferencji tej ustalono cele na następny rok, skupiając się na realizacji ukierunkowanych na działanie decyzji dotyczących kwestii płci oraz przemocy ze względu na płeć; zagrożenia przenikaniem; nowego trybu pracy dotyczącego przewozu i przeładunku; potrzeby zwiększenia liczby i terminowości sprawozdań krajowych; oraz, w związku z dużą kwotą niedokonanych wpłat, środków służących rozwiązaniu tej poważnej sytuacji finansowej. Jeżeli chodzi o dobrowolny fundusz powierniczy, wyrażono uznanie dla państw, które dokonały dobrowolnych wpłat na rzecz tego funduszu, oraz zachęcono wszystkie inne państwa, które są w stanie wnieść do niego wkład, aby to uczyniły. Podjęto również decyzję w sprawie budżetu konferencji na okres 2019/2020 r., oraz, w związku z niewpłaconymi wkładami państw, wezwano państwa, które jeszcze nie wywiązały się ze swoich zobowiązań finansowych, by to uczyniły w szybki i terminowy sposób. Podczas konferencji wybrano przewodniczącego szóstej Konferencji Państw-Stron, która odbędzie się w

2020 r.; został nim ambasador Carlos Foradori z Argentyny. W obradach aktywny udział brały Państwa-Strony oraz obserwatorzy, jak również przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, środowiska akademickiego oraz branży. Państwa-Strony są zgodne co do tego, że należy nadal kłaść nacisk na skuteczne wdrażanie i upowszechnianie Traktatu.

2.
Unijny program na rzecz wsparcia realizacji w ramach decyzji (WPZiB) 2017/915

Po wejściu w życie Traktatu o handlu bronią w grudniu 2014 r. i przyjęciu go dotychczas przez 105 Państw-Stron (stan na dzień 28 października 2019 r.), traktat ten nadal musi sprostać wyzwaniom związanym z jego upowszechnianiem i skutecznym wdrażaniem przez Państwa-Strony.

Aby przyczynić się do stawiania czoła tym wyzwaniom, UE przyjęła ambitny program wspierania realizacji skierowany do państw trzecich (decyzja (WPZiB) 2017/915). Program ten jest realizowany zarówno przez niemieckie Federalne Biuro Spraw Gospodarczych i Kontroli Wywozu (BAFA), jak i Expertise France. Obecnie zapewnia on pomoc łącznie 18 państwom trzecim jako partnerom długoterminowym (partnerom w ramach planu działania) oraz 14 państwom trzecim jako partnerom ad hoc, na złożone przez nie wnioski, we wzmacnianiu ich systemów kontroli transferów broni zgodnie z wymogami Traktatu. Szczegółowe informacje o działaniach prowadzonych w ramach programu UE w latach 2018 i 2019 (do końca sierpnia 2019 r.) znajdują się w załączonej tabeli D.

III.
PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Grupa COARM przeprowadziła w ciągu roku 2018 i w pierwszej połowie roku 2019 dokładny przegląd wdrożenia wspólnego stanowiska i realizacji jego celów dziesięć lat po jego przyjęciu, co zostało nakazane w konkluzjach Rady 10900/15 z lipca 2015 r. UE i jej państwa członkowskie uzgodniły, że przyjęcie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB oznacza, że wprowadzone zostały podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli wywozu broni konwencjonalnej. Pomimo postępu polegającego na przyjęciu wspólnego stanowiska nadal pozostaje jednak wiele do zrobienia, w szczególności jeżeli chodzi o wdrażanie wspólnego stanowiska.

Priorytetowe wytyczne na najbliższą przyszłość są następujące:

1)
dalsze zacieśnianie współpracy i propagowanie spójności w dziedzinie wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego zgodnie ze wspólnym stanowiskiem 2008/944/WPZiB w celu lepszego ustalania, podtrzymywania i realizacji przez wszystkie państwa członkowskie rygorystycznych wspólnych norm zarządzania transferami technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, również przez wymianę między państwami członkowskimi UE istotnych informacji na temat powiadomień o odmowie i polityk w zakresie wywozu broni;
2)
kontynuowanie dyskusji na temat dodatkowych funkcji systemu COARM online;
3)
zapewnienie, by te państwa członkowskie, które jeszcze nie przyjęły odpowiednich krajowych przepisów wykonawczych lub administracyjnych w celu pełnego wdrożenia wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią, uczyniły to:
4)
dalsze wspieranie skutecznej realizacji i upowszechniania Traktatu o handlu bronią, w szczególności przez kontynuowanie unijnego programu na rzecz wsparcia realizacji przyjętego w ramach decyzji (WPZiB) 2017/915;
5)
dalsze rozwijanie wymiany informacji i optymalnych rozwiązań z tymi państwami trzecimi, które przyłączyły się do wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB;
6)
dalsze zachęcanie innych państw wywożących broń, by stosowały kryteria tego wspólnego stanowiska;
7)
kontynuowanie dialogu z Parlamentem Europejskim oraz dalsze rozwijanie stosunków ze społeczeństwem obywatelskim i z odnośnym sektorem;
8)
zapewnianie, by wraz z poprawą europejskiej bazy technologii i przemysłu obronnego - przyczyniającą się w szczególności do realizacji wspólnej europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony - postępowała ściślejsza współpraca i konwergencja w dziedzinie kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego;
9)
rozważenie decyzji dotyczącej certyfikatów użytkownika końcowego związanych z wywozem broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni;
10)
dążenie do sfinalizowania i opublikowania - jak najwcześniej w 2020 r. - dwudziestego drugiego rocznego sprawozdania UE dotyczącego wywozu broni.

KRÓTKI OPIS KATEGORII WE WSPÓLNYM WYKAZIE UZBROJENIA UE 11

ML1 Broń gładkolufowa o kalibrze mniejszym niż 20 mm, inne uzbrojenie i broń automatyczna o kalibrze 12,7 mm (0,50 cala) lub mniejszym oraz następujące wyposażenie i specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML2 Broń gładkolufowa o kalibrze 20 mm lub większym, inna broń i uzbrojenie o kalibrze większym od 12,7 mm (0,50 cala), miotacze oraz następujące wyposażenie i specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML3 Amunicja i zapalniki oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML4 Bomby, torpedy, rakiety, pociski kierowane, inne urządzenia i ładunki wybuchowe oraz związane z nimi wyposażenie i akcesoria oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML5 Sprzęt kierowania ogniem oraz związany z nim sprzęt do ostrzegania i alarmowania, a także powiązane z nimi systemy oraz sprzęt testowania, strojenia i zakłócania, specjalnie zaprojektowane do celów wojskowych, a także specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe i wyposażenie

ML6 Pojazdy naziemne i ich elementy składowe

ML7 Chemiczne środki trujące, "biologiczne środki trujące", "środki rozpraszania tłumu", materiały radioaktywne oraz związany z nimi sprzęt, komponenty i materiały

ML8 "Materiały wysokoenergetyczne" oraz substancje pokrewne

ML9 Wojenne jednostki pływające (nawodne lub podwodne), specjalny sprzęt morski, wyposażenie, elementy składowe i inne nawodne jednostki pływające

ML10 "Statki powietrzne", "statki powietrzne lżejsze od powietrza", "bezzałogowe pojazdy powietrzne" ("UAV"), silniki i sprzęt do "statków powietrznych", pokrewne wyposażenie i elementy składowe, specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane do celów wojskowych

ML11 Sprzęt elektroniczny, "statki kosmiczne" i elementy składowe, które nie zostały określone w innych punktach wspólnego wykazu uzbrojenia UE

ML12 Systemy broni opartej na energii kinetycznej dużych prędkości oraz pokrewny sprzęt, oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML13 Sprzęt opancerzony lub ochronny, takież konstrukcje oraz ich elementy składowe

ML14 "Sprzęt specjalistyczny do szkolenia wojskowego" lub dla symulacji scenariuszy wojskowych, symulatory specjalnie zaprojektowane do treningu użytkowania jakiegokolwiek uzbrojenia wymienionego w pozycjach ML1 lub ML2 oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe i akcesoria

ML15 Sprzęt do zobrazowywania lub przeciwdziałania, specjalnie zaprojektowany do celów wojskowych, oraz specjalnie zaprojektowane do niego elementy składowe i akcesoria

ML16 Odkuwki, odlewy i inne półfabrykaty, które zostały specjalnie zaprojektowane dla obiektów określonych w pozycjach od ML1 do ML4, ML6, ML9, ML10, ML12 lub ML19

ML17 Różnorodny sprzęt, materiały i "biblioteki" oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML18 Sprzęt i elementy składowe do "produkcji"

ML19 Systemy broni o ukierunkowanej energii (Directed Energy Weapon - DEW), sprzęt pokrewny lub sprzęt do przeciwdziałań, modele badawcze wymienione poniżej oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML20 Sprzęt kriogeniczny lub "nadprzewodzący" oraz specjalnie zaprojektowane do niego elementy składowe i akcesoria

ML21 "Oprogramowanie"

ML22 "Technologia"

ZAŁĄCZNIK

1 Prawnie wiążące dla państw członkowskich UE
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie (Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/2309 z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 326 z 11.12.2015, s. 56).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
8 Dz.U. C 98 z 15.3.2018, s. 1.
9 Dz.U. C 95 z 12.3.2019, s. 1.
10 Wspólne stanowisko Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79).
11 Pełny opis kategorii, w wersji przyjętej przez Radę w dniu 26 lutego 2018 r. (Dz.U. C 98 z 15.3.2018, s. 1) można znaleźć na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018XG0315(01)&from = EN.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.