Duńska procedura przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych.
Dz.U.UE.C.2009.37.24
Akt nienormatywny(2009/C 37/07)
(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2009 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi Komisja Europejska publikuje poniższą procedurę krajową dotyczącą rozdziału między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych praw przewozowych, w przypadkach gdy ograniczają je umowy o przewozach lotniczych z państwami trzecimi.
Dania - Ministerstwo Transportu
luty 2008 r.
Wytyczne dotyczące przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych
1. Niniejsze wytyczne sporządzono w oparciu o rozporządzenie (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi. Należy je stosować w przypadkach, gdy więcej niż jeden przewoźnik lotniczy chce korzystać z duńskich praw przewozowych, ograniczonych zgodnie z umową dwustronną zawartą przez Danię z krajem trzecim, a także w przypadkach, w których prawa te nie mają zakresu umożliwiającego spełnienie oczekiwań wszystkich zainteresowanych stron odnośnie do wykonywania przewozów lotniczych zgodnie z umową. Wytyczne należy również stosować w przypadku, gdy zgodnie z obowiązującą umową można wybrać (wskazać) tylko jednego przewoźnika lotniczego, podczas gdy wyborem takim jest zainteresowana większa liczba przewoźników.
2. W przypadku gdy ograniczone prawa przewozowe przysługują wspólnie państwom skandynawskim (Danii, Norwegii i Szwecji), wnioski powinny być rozpatrywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi, o ile dana trasa rozpoczyna lub kończy się w Danii. Niemniej jednak w takich przypadkach należy konsultować się z właściwymi organami Norwegii i Szwecji.
3. Do celów niniejszych wytycznych "przewoźnik lotniczy" oznacza przewoźnika lotniczego, który posiada siedzibę statutową w Szwecji i ważną koncesję wydaną zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/92
4. Informacje o prawach przewozowych w związku z zawartymi przez Danię dwustronnymi umowami o przewozach lotniczych, o przyznaniu takich praw przewozowych zgodnie z niniejszymi wytycznymi oraz o planowanych negocjacjach dotyczących przewozów lotniczych są dostępne w Ministerstwie Transportu i są publikowane na jego stronie internetowej (www.trm.dk).
5. Wnioski o przyznanie praw przewozowych zgodnie z niniejszymi wytycznymi są rozpatrywane przez Ministerstwo Transportu, a decyzje o ich przyznaniu są publikowane.
6. Przewoźnik lotniczy, który zamierza korzystać z ograniczonych praw przewozowych, powinien złożyć w tym celu pisemny wniosek do Ministerstwa Transportu. Wnioski należy sporządzać w języku duńskim lub angielskim. Powinny one zawierać następujące informacje:
a) kopię koncesji przewoźnika lotniczego, jeśli koncesja nie została wystawiona przez władze szwedzkie;
b) opis planowanych przewozów lotniczych (np. typ statku powietrznego, przynależność państwową oraz znaki rejestracyjne, rozkład lotów, trasa lotów, dni wykonywania lotów);
c) dane o rodzaju ewentualnego najmu (tzw. "leasing mokry" lub "leasing suchy") statków powietrznych, które przewidziano do eksploatacji;
d) dane o ewentualnej współpracy z innym przewoźnikami lotniczymi i jej rodzaj oraz zakres;
e) planowaną datę uruchomienia przewozów lotniczych;
f) rodzaj przewozu (np. pasażerski lub towarowy);
g) ewentualne przesiadki;
h) planowaną politykę cenową dotyczącą przewozów.
Ministerstwo może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku o dodatkowe dane.
Ministerstwo informuje właściwe organy Norwegii i Szwecji o otrzymanych wnioskach.
7. Wnioski należy rozpatrywać w sposób przejrzysty i niedyskryminujący. W procedurze kładzie się szczególny nacisk na przewozy, które:
– są jak najbardziej korzystne dla konsumentów,
– sprzyjają jak najbardziej skutecznej konkurencji między wspólnotowymi przewoźnikami lotniczymi,
– stanowią przewozy lotnicze obejmujące wszystkie kategorie przewozu, na które jest publiczne zapotrzebowanie, za jak najniższą, możliwą do przyjęcia, cenę,
– promują prawidłowy rozwój wspólnotowego lotnictwa, handlu, turystyki i/lub
– realizują ogólne cele polityki transportowej, np. w odniesieniu do rozwoju regionalnego.
8. W trakcie rozpatrywania wniosków należy uwzględnić w szczególności:
– jakie przewozy są oferowane,
– częstotliwość wykonywania lotów,
– rodzaj statków powietrznych i liczbę miejsc,
– czy chodzi o przewozy bezpośrednie lub międzylądowaniem,
– datę uruchomienia przewozów lotniczych,
– rozkład lotów w ciągu roku,
– rodzaj przewozów (np. pasażerskie lub towarowe),
– dostępność usług dla klientów (rezerwacja i zakup biletów),
– możliwości przesiadek,
– ceny,
– oddziaływanie na środowisko.
Ministerstwo może również uwzględnić inne okoliczności, jeśli zostaną one podane wnioskodawcom do wiadomości przed podjęciem decyzji.
9. W trakcie rozpatrywania wniosków należy również wziąć pod uwagę konieczność zapewnienia ciągłości przewozów lotniczych.
10. Decyzje o przyznaniu praw przewozowych zgodnie z niniejszymi wytycznymi należy uzasadnić.
11. Przyznane prawa przewozowe nie mogą być przenoszone bez specjalnego zezwolenia.
12. Przewoźnik lotniczy, który otrzymał zezwolenie na korzystanie z praw przewozowych zgodnie z niniejszymi wytycznymi, uruchamia przedmiotowy przewóz w ciągu dwóch najbliższych sezonów lotniczych. W przeciwnym wypadku zezwolenie traci ważność.
13. Udzielone zezwolenie traci ważność również w przypadku gdy:
a) przewozy zostają przerwane i nie zostają wznowione w ciągu sześciu miesięcy, o ile przerwa nie jest zależna od okoliczności, na które właściciel zezwolenia nie miał wpływu;
b) właściciel zezwolenia powiadamia Ministerstwo Transportu, iż nie ma zamiaru dłużej korzystać z zezwolenia.
14. Ministerstwo może całkowicie lub częściowo cofnąć zezwolenie w przypadku gdy:
a) przewozy nie odbywają się zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu lub z postanowieniami zawartymi w umowie dwustronnej, stanowiącej podstawę prawną tych przewozów;
b) właściciel zezwolenia nie przestrzega obowiązujących przepisów dotyczących transportu lotniczego lub
c) istnieją dodatkowe szczególnie uzasadnione powody.
15. W przypadku, gdy zezwolenie traci ważność lub zostaje cofnięte zgodnie z niniejszymi wytycznymi, Ministerstwo Transportu może ponownie rozpatrzyć kwestię zezwolenia.
16. Niniejsze wytyczne nie mają wpływu na obowiązujące prawa przewozowe, wykorzystywane efektywnie w danym momencie i w sposób zgodny z prawem wspólnotowym oraz z ustawodawstwem krajowym w zakresie konkurencji.