Dyrektywa 2001/90/WE dostosowująca po raz siódmy do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady nr 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (kreozot)
Dz.U.UE.L.2001.283.41
Akt jednorazowyDYREKTYWA KOMISJI 2001/90/WE
z dnia 26 października 2001 r.
dostosowująca po raz siódmy do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady nr 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (kreozot)
(Dz.U.UE L z dnia 27 października 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady nr 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (1), ostatnio zmienioną dyrektywą nr 2001/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady nr 89/678/EWG (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/60/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzeniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (4) wprowadza niektóre ograniczenia dotyczące wprowadzenia do obrotu i stosowania kreozotu.
(2) Ostatnie badania (5) wykazały, iż kreozot ma większy potencjał wywoływania nowotworu niż dotychczas uważano.
(3) Badania zostały przeprowadzone przez Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska Naturalnego (CSTEE) w celu dokonania głębokiej analizy (6). Komitet CSTEE uznał, iż badania były dobrze zaplanowane i że są naukowe dowody, aby wesprzeć opinię oraz że występuje zagrożenie nowotworem dla konsumentów z powodu kreozotu z benzo-a-pirenem (BaP) zawierającym wagowo poniżej 0,005 % oraz/lub z powodu drewna zawierającego taki kreozot, oraz iż rozmiar zagrożenia stwarza konieczność rozważenia problemu.
(4) Analiza korzyści i niedociągnięć dla dalszych ograniczeń dotyczących wprowadzania na rynek i stosowania kreozotu (7) wykazały między innymi, iż większość przemysłowego zastosowania kreozotu we Wspólnocie już zawiera wagowo poniżej 0,005 % BaP i pokazuje że zagrożenie dla zdrowia wywołane takim kreozotem i/lub drewnem zawierającym taki kreozot są prawdopodobnie niskie w zastosowaniach przemysłowych.
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 98/8/WE z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów zawierających biocydy (8) zharmonizuje dopuszczenie biocydów na poziomie europejskim, a rozporządzenie Komisji (WE) nr 1896/2000 z dnia 7 września 2000 r. w sprawie pierwszej fazy programu określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/8/WE w sprawie produktów zawierających biocydy (9) uznaje oszacowanie konserwantów do drewna za priorytet w programie przeglądu ustalonym według dyrektywy nr 98/8/WE. Oczekiwana harmonizacja zasad według dyrektywy nr 98/8/WE o ograniczeniach dotyczących kreozotu powinna być przystosowana do postępu technicznego.
(6) Niniejsza dyrektywa nie narusza dyrektywy Rady nr 89/391/EWG z dnia 2 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (10) ustanawiającej minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników i jej pojedynczych dyrektyw w rozumieniu art. 16 ust. 1 wymienionej dyrektywy, w szczególności dyrektywy Rady nr 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (11) i dyrektywy Rady nr 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (12).
(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie pozostają w zgodności z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w zakresie Substancji i Preparatów Niebezpiecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 października 2001 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str.24.
(2) Dz.U. L 194 z 18.7.2001, str. 36.
(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.
(5) Badania nad rakotwórczością dermatologiczną produktów smoły dwuwęglowej poprzez zastosowanie w stałym cyklu na męskich osobnikach myszy CD-1 (78 tygodni), sprawozdanie końcowe Fraunhoferskiego Instytutu Badania Toksyczności i Aerozolu (Hanower, Niemcy).
(6) Opinia w sprawie zagrożenia konsumentów rakiem z powodu kreozotu zawierającego mniej niż 50 ppm benzo-[a]-pirenu i/lub drewna z obróbki takim kreozotem oraz oszacowanie względnego rozmiaru, wyrażonego na ósmym spotkaniu plenarnym CSTEE. Bruksela, dnia 4 marca 1999 r.
Internet: http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sct/out29-en.html
(7) Analiza zalet i niedociągnięć ograniczeń dotyczących wprowadzania na rynek i stosowania kreozotu, Firma: Risk and Policy Analysts Limited (Norfolk, Zjednoczone Królestwo).
(8) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, str. 1.
(9) Dz.U. L 228 z 8.9.2000, str. 6.
(10) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(11) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(12) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.