Dyrektywa 2000/73/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/92/EWG w sprawie instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.300.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 listopada 2000 r.

DYREKTYWA KOMISJI 2000/73/WE
z dnia 22 listopada 2000 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/92/EWG w sprawie instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/92/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych(3), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/92/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw we wspólnotowej procedurze homologacji typu wprowadzonej dyrektywą 92/61/EWG. Do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG odnoszące się do układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie na dostosowanie dyrektywy 93/92/EWG do postępu technicznego. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania całości systemu homologacji typu, konieczne jest wyjaśnienie lub uzupełnienie niektórych przepisów wymienionej dyrektywy.

(3) W tym celu ustala się, że urządzenia oświetleniowe homologowane dla pojazdów kategorii M1 i N1, zgodnie z odpowiednimi dyrektywami, mogą również być instalowane w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych. Należy również zapewnić możliwość nieobowiązkowego instalowania przednich świateł przeciwmgielnych, tylnych świateł przeciwmgielnych, świateł cofania oraz świateł awaryjnych w trzykołowych motorowerach i lekkich pojazdach czterokołowych; dyrektywa 93/92/EWG powinna zostać uzupełniona o właściwe instrukcje instalowania tych urządzeń; teksty niektórych punktów wersji angielskiej i niderlandzkiej powinny zostać ujednolicone z odpowiednimi wersjami w pozostałych językach.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego w art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 2000/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II-VI do dyrektywy 93/92/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2002 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej:

– odmówić udzielenia homologacji typu WE w odniesieniu do typu dwu- lub trzykołowego pojazdu silnikowego, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych,

jeżeli instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej spełnia wymogi dyrektywy 93/92/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2002 r. Państwa Członkowskie odmawiają udzielenia homologacji typu WE w odniesieniu do wszelkich nowych typów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeżeli nie są spełnione wymogi dyrektywy 93/92/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2001 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Stosują one niniejsze przepisy od dnia 1 stycznia 2002 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w dziedzinie objętej niniejszej dyrektywy.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 106 z 3.5.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 311 z 14.12.1993, str. 1.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

ZAŁĄCZNIK

I. W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) [Nie dotyczy polskiej wersji językowej].

b) punkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej określone w pkt 1 i 2, i homologowane w odniesieniu do motocykli zgodnie z dyrektywą 97/24/WE, lub homologowane w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 i N1 zgodnie z odpowiednimi dyrektywami 76/757/EWG, 76/758/EWG, 76/759/EWG, 76/760/EWG, 76/761/EWG, 76/762/EWG, 77/538/EWG lub 77/539/EWG, są dozwolone również w motorowerach."

c) podpunkt 6.7.5. otrzymuje brzmienie:

"6.7.5. Ustawienie: oś odniesienia szkieł odblaskowych musi być prostopadła do podłużnej osi symetrii pojazdu i musi być skierowana na zewnątrz. Szkła przednie mogą obracać się zgodnie z kątem skrętu koła kierowanego."

II. W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) w pkt 2 dodaje się:

"2.5. przednie światło przeciwmgielne,

2.6. tylne światło przeciwmgielne,

2.7. światło cofania,

2.8. światła awaryjne."

b) punkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej określone w pkt 1 i 2, i homologowane w odniesieniu do motocykli zgodnie z dyrektywą 97/24/WE, lub homologowane w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 i N1 zgodnie z odpowiednimi dyrektywami 76/757/EWG, 76/758/EWG, 76/759/EWG, 76/760/EWG, 76/761/EWG, 76/762/EWG, 77/538/EWG lub 77/539/EWG, są dozwolone również w motorowerach trzykołowych i lekkich pojazdach czterokołowych."

c) w ppkt 6.5.3.1 tiret ostatnie otrzymuje brzmienie:

"- minimalna odległość między wewnętrznymi krawędziami powierzchni świetlnych musi wynosić 500 mm. Odległość tę można zmniejszyć do 400 mm, jeżeli szerokość maksymalna pojazdu jest mniejsza niż 1.300 mm."

d) w pkt 6 dodaje się:

"6.11. Przednie światła przeciwmgielne

6.11.1. Przepisy identyczne do tych określonych w ppkt 6.7.1-6.7.11 załącznika VI.

6.12. Tylne światła przeciwmgielne

6.12.1. Przepisy identyczne do tych określonych w ppkt 6.8.1-6.8.11 załącznika VI.

6.13. Światła cofania

6.13.1. Przepisy identyczne do tych określonych w ppkt 6.9.1-6.9.10 załącznika VI.

6.14. Światła awaryjne

6.14.1. Przepisy identyczne do tych określonych w ppkt 6.10.1-6.10.4 załącznika VI."

III. W załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej określone w pkt 1 i 2, homologowane w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 i N1, zgodnie z odpowiednimi dyrektywami 76/757/EWG, 76/758/EWG, 76/759/EWG, 76/760/EWG, 76/761/EWG, 76/762/EWG, 77/538/EWG lub 77/539/EWG, są dozwolone również w również w motocyklach."

b) [Nie dotyczy polskiej wersji językowej]

IV. W załączniku V wprowadza się następujące zmiany:

punkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej określone w pkt 1 i 2, i homologowane w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 i N1 zgodnie z odpowiednimi dyrektywami 76/757/EWG, 76/758/EWG, 76/759/EWG, 76/760/EWG, 76/761/EWG, 76/762/EWG, 77/538/EWG lub 77/539/EWG, są dozwolone również w motocyklach z przyczepą boczną."

V. W załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej określone w pkt 1 i 2, i homologowane w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 i N1 zgodnie z odpowiednimi dyrektywami 76/757/EWG, 76/758/EWG, 76/759/EWG, 76/760/EWG, 76/761/EWG, 76/762/EWG, 77/538/EWG lub 77/539/EWG, są dozwolone również w pojazdach trzykołowych."

b) [Nie dotyczy polskiej wersji językowej].

c) w ppkt 6.5.3.1 tiret ostatnie otrzymuje brzmienie:

"- minimalna odległość między wewnętrznymi krawędziami powierzchni świetlnych musi wynosić 500 mm. Odległość tę można zmniejszyć do 400 mm, jeżeli szerokość maksymalna pojazdu jest mniejsza niż 1.300 mm."

d) [Nie dotyczy polskiej wersji językowej]

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.