Dyrektywa 1999/23/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.104.13

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 kwietnia 1999 r.

DYREKTYWA KOMISJI 1999/23/WE
z dnia 9 kwietnia 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem

(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r., odnoszącą się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/33/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/33/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się postępowanie w sprawie wspólnotowej homologacji typu, wprowadzone dyrektywą 92/61/EWG; do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG dotyczące systemów, części składowych oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie dostosować dyrektywę 93/33/EWG do postępu technicznego; w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu homologacji części, konieczne jest dlatego wyjaśnienie oraz uzupełnienie niektórych przepisów danej dyrektywy.

(3) W tym celu konieczne jest przyjęcie przepisów dotyczących kąta, pod którym następuje blokada kierownicy motocykli czterokołowych oraz przepisów dotyczących wyjmowania kluczyka z urządzeń typu 3, przeznaczonych do montowania w trójkołowych i czterokołowych pojazdach; ponadto uważa się za odpowiednie dopuszczenie wyposażania dwu i trójkołowych pojazdów silnikowych w urządzenia zabezpieczające przed ich bezprawnym użyciem, jakie są zatwierdzone do stosowania w czterokołowych pojazdach silnikowych.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego powołanego na podstawie art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I dyrektywy 93/33/EWG otrzymuje brzmienie zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem:

– odmawiać, w odniesieniu do typu pojazdu dwu- lub trójkołowego albo typu urządzenia zabezpieczającego przed bezprawnym użyciem, udzielenia homologacji typu WE,

– zabronić rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych albo zabronić sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem,

jeżeli urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem odpowiadają wymaganiom dyrektywy 93/33/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2000 r. Państwa Członkowskie odmówią udzielenia homologacji typu WE dla wszelkich typów dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych z przyczyn dotyczących urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem bądź dla wszelkich typów urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem, jeżeli nie są spełnione wymagania dyrektywy Rady 93/33/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 31 grudnia 1999 r., przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 2000 r.

Kiedy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 188 z 29.7.1993, str. 32.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

ZAŁĄCZNIK 

1. W pkt. 3.1. dodaje się tekst w brzmieniu:

"Urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem zatwierdzone dla pojazdów silnikowych kategorii M1 i N1 zgodnie z dyrektywą 74/61/EWG mogą być montowane w dwu- i trójkołowych pojazdach silnikowych."

2. Punkt 3.11 otrzymuje brzmienie:

"3.11. Urządzenie zabezpieczające typu 1, 2 lub 3 musi być zaprojektowane w taki sposób, że układ kierowniczy może być zablokowany przy kącie, co najmniej 20o w prawą i/lub lewą stronę w stosunku do położenia przy jeździe do przodu, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do montowania w trójkołowych i czterokołowych pojazdach."

3. Punkt 4.1.2 otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Przy urządzeniach zabezpieczających typu 3 wstępne obciążenie zapadki powinno być możliwe wyłącznie wskutek działania użytkownika, które jest powiązane z przekręceniem kluczyka albo mu towarzyszy. Jedynie w warunkach określonych w punkcie 3.2.3 oraz w trójkołowych i czterokołowych pojazdach mechanicznych dopuszcza się istnienie możliwości wyjęcia kluczyka po wstępnym obciążeniu zapadki.".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.