Dyrektywa 2000/72/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/31/EWG w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.300.18

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 listopada 2000 r.

DYREKTYWA KOMISJI 2000/72/WE
z dnia 22 listopada 2000 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/31/EWG w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/7/WE(2), w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/31/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych(3), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/29/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie których prowadzi się wspólnotową procedurę homologacji typu, wprowadzoną dyrektywą 92/61/EWG. Dlatego do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG odnoszące się do systemów, części oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie dostosować dyrektywę 93/31/EWG do postępu technicznego. W celu umożliwienia prawidłowego funkcjonowania całości procedury homologacji typu, konieczne jest wyjaśnienie oraz uzupełnienie niektórych wymogów zawartych w danej dyrektywie.

(3) W tym celu należy sprecyzować, że podczas przeprowadzania prób stabilności na pochyłej nawierzchni, próby przechyłu poprzecznego i wzdłużnego powinny być przeprowadzane niezależnie.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego powołanego na mocy art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik do dyrektywy 93/31/EWG zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2002 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn związanych z podpórkami:

– odmówić udzielenia homologacji typu WE dwukołowego pojazdu silnikowego, lub

– zakazać rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania dwukołowych pojazdów silnikowych,

jeżeli podpórki tych pojazdów odpowiadają wymogom dyrektywy 93/31/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2002 r. Państwa Członkowskie odmawiają udzielania homologacji typu WE wszelkim nowym typom dwukołowych pojazdów silnikowych z przyczyn związanych z podpórkami, jeżeli wymogi dyrektywy 93/31/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą, nie są spełnione.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, nie później niż do dnia 31 grudnia 2001 r., przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2002 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie muszą zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to musi towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjmowanych przez nie w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 106 z 3.5.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 188 z 29.7.1993, str. 19.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

ZAŁĄCZNIK

Sekcja 6.2.2 otrzymuje brzmienie:

"6.2.2. Platforma parkingowa zostaje przesunięta do jej minimalnego poprzecznego przechyłu (TT), a następnie, niezależnie, do jej minimalnego wzdłużnego przechyłu (LT) zgodnie z następującą tabelą:

PrzechyłPodpórka bocznaPodpórka centralna
motorowermotocyklmotorowermotocykl
TT (w lewo i w prawo) 5 % 6 % 6 % 8 %
LT w dół 5 % 6 % 6 % 8 %
LT w górę 6 % 8 %12 %14 %

Patrz rysunki 1a, 1b i 2 poniżej."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.