Dyrektywa 81/643/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/649/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pola widzenia kierowców pojazdów silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1981.231.41

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 sierpnia 1981 r.

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 29 lipca 1981 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/649/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pola widzenia kierowców pojazdów silnikowych

(81/643/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 1981 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 80/1267/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/649/EWG z dnia 27 września 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pola widzenia kierowców pojazdów silnikowych(3), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle zdobytego doświadczenia ustalono, że obecne brzmienie załącznika I do dyrektywy 77/649/EWG ppkt 5.1.3 odnoszącej się do pola widzenia kierowców pojazdów z kategorii M1, określonych w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, nakłada ograniczenia na konstrukcję pojazdów; wynika to z wycofania homologacji typu pojazdów posiadających przeszkody, które w żaden sposób nie ograniczają pola widzenia kierowcy;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w Sprawie Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 77/649/EWG ppkt 5.1.3 otrzymuje brzmienie:

"5.1.3. Nie może być żadnych przeszkód, innych niż utworzone przez słupki A, stałe lub ruchome kolumny dzielące okienka wentylacyjne, zewnętrzne anteny radiowe, lusterka wsteczne oraz wycieraczki szyby przedniej, w 180° bezpośrednim, przednim polu widzenia kierowcy poniżej poziomej płaszczyzny przechodzącej przez V1 oraz powyżej trzech płaszczyzn przechodzących przez V2, gdzie jedna jest prostopadła do płaszczyzny X-Z i opada do przodu 4° poniżej płaszczyzny poziomej, a pozostałe dwie są prostopadłe do płaszczyzny Y-Z i opadają 4° poniżej płaszczyzny poziomej (patrz załącznik IV rysunek 3).

Za przeszkodę w polu widzenia nie uważa się:

- wbudowanych lub drukowanych przewodów »radiowo-antenowych« o maksymalnej grubości:

-przewody wbudowane:

0,5 mm,

-przewody drukowane:

1,0 mm.

Te »radiowo-antenowe« przewody nie są przeprowadzane przez strefę A zdefiniowaną w dyrektywie 78/318/EWG w sprawie instalacji wycieraczek i spryskiwaczy pojazdów silnikowych(1). Jednakże dwa przewody »radiowo-antenowe« mogą być przeprowadzone przez strefę A, jeżeli ich grubość nie przekracza 0,3 mm; grubość może być zwiększona do 0,5 mm, jeżeli jeden pojedynczy przewód jest przeprowadzony przez strefę A.

- przewodów »odszraniających/odmgławiających«, które normalnie posiadają formę zygzakowatą lub sinusoidalną o wymiarach:

- maksymalna widoczna grubość: 0,030 mm,

- minimalna odległość między przewodami (odstęp): 2,0 mm.

______

(1) Dz.U. L 81 z 28.3.1978, str. 49."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1982 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1981 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(3) Dz.U. L 267 z 19.10.1977, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.