Dyrektywa 1999/14/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/538/EWG odnoszącą się do tylnych świateł przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.97.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 kwietnia 1999 r.

DYREKTYWA KOMISJI 1999/14/WE
z dnia 16 marca 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/538/EWG odnoszącą się do tylnych świateł przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/538/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tylnych świateł przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 77/538/EWG jest jedną ze specjalnych dyrektyw w procedurze homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG odnoszące się do układów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu stosują się do dyrektywy 77/538/EWG.

(2) W szczególności art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej oddzielnej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwa homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do dyrektywy 70/156/EWG, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo (-a) homologacji przewidziane w dyrektywie 77/538/EWG musi (muszą) być odpowiednio zmienione.

(3) Procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 77/538/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami Regulaminu nr 38 EKG ONZ na zasadzie odniesień.

(4) Konieczne jest zapewnienie, aby spełnione zostały wymogi dyrektywy Rady 76/756/EWG(4) ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/28/WE(5) oraz dyrektywy Rady 76/761/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 1999/17/WE(7).

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/538/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji WE części dla każdego typu tylnych świateł przeciwmgielnych, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań, ustanowione we właściwych załącznikach."

2. W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Państwa Członkowskie dla każdego typu tylnych świateł przeciwmgielnych, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji WE części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I, dodatek 3."

3. Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdym udzieleniu, odmowie lub cofnięciu homologacji na mocy niniejszej dyrektywy."

4. Art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych."

5. Załączniki zastępuje się tekstem Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 października 1999 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 kwietnia 1999 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się tylnych świateł przeciwmgielnych:

– odmówić, ze względu na typ pojazdu lub typ tylnego światła przeciwmgielnego, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów lub sprzedaży lub dopuszczenia do eksploatacji tylnych świateł przeciwmgielnych,

pod warunkiem, że spełniają one wymogi dyrektywy 77/538/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą oraz że w zakresie, w jakim dotyczy to pojazdów, są zainstalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

2.
Od dnia 1 kwietnia 2000 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla każdego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do tylnych świateł przeciwmgielnych, oraz dla każdego typu tylnych świateł przeciwmgielnych, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 77/538/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 kwietnia 2000 r. wymogi dyrektywy 77/538/EWG odnoszące się do tylnych świateł przeciwmgielnych jako części składowych, ostatnio zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
Bez względu na ust. 2 i 3, dla części zamiennych Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji WE dla tylnych świateł przeciwmgielnych oraz zezwalają na ich sprzedaż i eksploatację zgodnie z poprzednimi wersjami dyrektywy 77/538/EWG, pod warunkiem, że takie tylne światła przeciwmgielne

– są przeznaczone do zamontowania w pojazdach już użytkowanych, oraz

– są zgodne z wymogami tej dyrektywy, obowiązującymi w czasie, gdy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł  3

Ustępy oraz załączniki Regulaminu nr 38 EKG ONZ określone w pkt 1 załącznika II publikuje się w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 kwietnia 1999 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1999 r., jednakże jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 kwietnia 1999 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po rzeczywistej publikacji tych tekstów i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te są stosowane od dnia 1 października 1999 r. lub jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 kwietnia 1999 r., sześć miesięcy po ich właściwej publikacji.

Wspomniane przepisy powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 1999 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

________

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

(3) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 60.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 1.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 96.

(7) Dz.U. L 97 z 12.4.1999, str. 45.

ZAŁĄCZNIK

"WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

ZAŁĄCZNIK I: Przepisy administracyjne dotyczące homologacji

Dodatek 1: Dokument informacyjny

Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu

Dodatek 3: Wzory znaków homologacji WE części

ZAŁĄCZNIK II: Wymogi techniczne

ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu tylnego światła przeciwmgielnego wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Służbie technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań dla homologacji typu przedkłada się:

1.3.1. Dwie próbki wyposażone w zalecane światło lub światła; jeżeli urządzenia nie są identyczne ale są symetryczne i odpowiednie do zamocowania jedno po lewej stronie i jedno po prawej stronie pojazdu, dwie przedkładane próbki mogą być identyczne i być przeznaczone do zamontowania wyłącznie po prawej lub wyłącznie po lewej stronie pojazdu.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia przedstawione do homologacji WE części muszą posiadać:

2.1.1. nazwę handlową lub znak towarowy producenta;

2.1.2. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(-y) zalecanej żarówki;

2.1.3. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Są one widoczne od zewnątrz, gdy urządzenie zamontowane jest w pojeździe.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

3.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz, jeśli ma on zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2:

3.3. Numer homologacji na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu tylnego światła przeciwmgielnego. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu tylnego światła przeciwmgielnego.

3.4. W przypadku, gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego tylne światło przeciwmgielne i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części pod warunkiem, że tylne światło przeciwmgielne jest zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie oddzielną dyrektywą.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 2.1., każde tylne światło przeciwmgielne zgodne z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

4.2. Znak składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego małą literę »e«, po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

IRL dla Irlandii

4.2.2. w pobliżu prostokąta »bazowego numeru identyfikacyjnego«, zawartego w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzonego dwiema cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym w dyrektywie 77/538/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnym numerem jest 00;

4.2.3. dodatkowego symbolu zawierającego literę »F«:

4.3. Znak homologacji WE części umieszczany jest na soczewce światła lub jednej z soczewek świateł w sposób nieusuwalny i czytelny nawet, gdy światła są zamontowane w pojeździe.

4.4. Przykłady znaków homologacji WE części znajdują się w dodatku 3.

4.5. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4 powyżej, dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi tylne światło przeciwmgielne i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego małą literę »e«, po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji typu (patrz ppkt 4.2.1.);

4.5.2. bazowego numeru identyfikacyjnego (patrz ppkt 4.2.2., pierwsza część zdania);

4.5.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.6. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest on widoczny po instalacji świateł;

4.6.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.7. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2.), a także, tam gdzie to konieczne, litera »D« i wymagana strzałka, zaznacza się:

4.7.1. albo na właściwej powierzchni wysyłającej światło, albo;

4.7.2. w grupie, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.8. Wymiary części składowych tego znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary wymienione dla pojedynczych znaków w różnych dyrektywach, na podstawie których została udzielona homologacja WE części.

4.9. Przykłady znaku homologacji WE części dla świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych z innymi światłami znajdują się na rysunku 2 w dodatku 3.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Co do zasady, środki w celu zapewnienia zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Każde tylne światło przeciwmgielne spełnia warunki fotometryczne określone w pkt 6 i 9(*). Jednakże, w przypadku tylnego światła przeciwmgielnego losowo wybranego z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 7(*) ograniczają się w każdym odpowiednim kierunku do 80 procent minimalnych wartości określonych w pkt 6.(*)

______

(*) Dokumentów określonych w pkt 1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Dodatek 1

grafika

Dodatek 2

grafika

Dodatek 3

PRZYKŁADY ZNAKU HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

Rysunek 1

grafika

Urządzeniem opatrzonym powyższym znakiem homologacji WE części jest tylne światło przeciwmgielne, któremu udzielono homologacji w Niemczech (e1) na mocy niniejszej dyrektywy (00) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 1471.

Rysunek 2

Uproszczone oznakowanie świateł zgrupowanych, kombinowanych i wzajemnie sprzężonych, jeżeli dwa lub więcej świateł stanowi część tego samego zestawu

(linie pionowe i poziome tworzą schematyczny kształt urządzenia sygnalizacji świetlnej. Nie są one częścią znaku homologacji)

WZÓR A

grafika

WZÓR B

grafika

WZÓR C

grafika

Uwaga: Trzy przykłady znaków homologacji: wzory A, B i C stanowią trzy możliwe warianty oznakowania urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, gdy dwa światła lub więcej są częścią tego samego zestawu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych. Powyższe znaki homologacji wskazują, że urządzeniu udzielono homologacji w Niemczech (e1) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 1712 i składa się z:

tylnego światła odblaskowego klasy IA homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/757/EWG, kolejny numer 02;

tylnego kierunkowskazu kategorii 2a homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/759/EWG, kolejny numer 01;

czerwonego światła pozycyjnego tylnego (R) homologowanego zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 76/758/EWG, kolejny numer 02;

tylnego światła przeciwmgielnego (F) homologowanego zgodnie z dyrektywą 77/538/EWG, kolejny numer 00;

światła cofania (AR) homologowanego zgodnie z dyrektywą 77/539/EWG, kolejny numer 00;

światła stopu o dwóch poziomach natężenia światła (S2) homologowanego zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 76/758/EWG, kolejny numer 02;

światła oświetlającego tylna tablicę rejestracyjną (L) homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/740/EWG, kolejny numer 00.

ZAŁĄCZNIK II

WYMOGI TECHNICZNE

1. Wymogi techniczne wymienione są w pkt 1, 5-9 oraz w załączniku 3 do Regulaminu nr 38 EKG ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- regulaminu w jego pierwotnej formie (00)(1);

- suplementu 1 do Regulaminu nr 38(2);

- suplementów 2 i 3 do Regulaminu nr 38 włączając poprawki(3);

- suplementu 4do Regulaminu nr 38(4);

- suplementu 5 do Regulaminu nr 38(5),

z wyjątkiem:

1.1. odniesienia do »Regulaminu nr 48« należy rozumieć jako odniesienia do »dyrektywy 76/756/EWG«.

1.2. odniesienia do »Regulaminu nr 37«, należy rozumieć jako odniesienia do »załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG«."

______

(1) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 37.

E/ECE/TRANS/505

(2) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 37/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505

(3) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 37/Amend. 2.

E/ECE/TRANS/505

(4) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 37/Amend. 3.

E/ECE/TRANS/505

(5) TRANS/WP.29/524.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.