Dyrektywa 89/277/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1989.109.25

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 marca 1989 r.

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 28 marca 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(89/277/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 kwietnia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/403/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/759/EWG z dnia 27 czerwca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(4), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle doświadczeń oraz z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć możliwe jest obecnie uzupełnienie i lepsze dostosowanie niektórych wymogów do faktycznych warunków ruchu, poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo użytkowników pojazdów oraz innych użytkowników dróg;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Przystosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach do dyrektywy 76/759/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 października 1989 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

a) – odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zakazać dopuszczenia do ruchu pojazdów z przyczyn odnoszących się do kierunkowskazów, jeżeli są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – odmówić udzielenia homologacji EWG części lub krajowej homologacji części w odniesieniu do wymienionych kierunkowskazów, jeżeli są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, lub

– zakazać wprowadzenia do obrotu kierunkowskazów, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji EWG części wydanym zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.

2.
Z mocą od dnia 1 października 1991 r. Państwa Członkowskie:

a) – nie wydają już dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG, w odniesieniu do typu pojazdów, w których kierunkowskazy nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdów, w których wymienione kierunkowskazy nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – nie udzielają już homologacji EWG części dla kierunkowskazów, jeżeli nie są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji części dla wymienionych kierunkowskazów, jeżeli nie są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

Jednakże termin ten odracza się do dnia 1 października 1993 r. w przypadku homologacji EWG części dla kierunkowskazów należących do kategorii 5.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1995 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać dopuszczenia do ruchu pojazdów, w których kierunkowskazy nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, jak również zakazać wprowadzania do obrotu kierunkowskazów nieposiadających znaku homologacji wydanego zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.
4.
Bez względu na ust. 2 lit. b) Państwa Członkowskie nadal uznają homologacje EWG części, udzielone dla kierunkowskazów na mocy dyrektywy 76/759/EWG, w przypadku urządzeń przeznaczonych do zamontowania w pojazdach będących już w eksploatacji oraz mogą udzielić homologacji EWG części dla kierunkowskazów zgodnych z przepisami dyrektywy 76/759/EWG, pod warunkiem że takie urządzenia przeznaczone są do użycia jako części zamienne w pojazdach będących w eksploatacji i z powodów technicznych niemożliwe jest, aby wymienione urządzenia odpowiadały przepisom niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Przepisy art. 2 nie mają zastosowania, jeżeli naruszają przepisy art. 2 ust. 2, 3 i 4 dyrektywy Komisji 89/278/EWG z dnia 28 marca 1989 r., dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(5).

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 30 września 1989 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 71.

(4) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

(5) Dz.U. L 109 z 20.4.1989, str. 38.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.