Dyrektywa 97/29/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/757/EWG odnoszącą się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1997.171.11

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 czerwca 1997 r.

DYREKTYWA KOMISJI 97/29/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/757/EWG odnoszącą się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 96/79/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/757/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii oraz Szwecji, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 76/757/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części i oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny, a także świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; należy odpowiednio zmienić świadectwo homologacji typu przewidziane w niniejszej dyrektywie;

procedury te powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami a odpowiadającymi im rezolucjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, gdy dane rezolucje zostaną zmienione; należy przede wszystkim w tym celu zmienić dyrektywę 76/756/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami rezolucji nr 3 na zasadzie odniesień; dokonuje się odniesienia do dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/28/EWG(5);

stwierdzono rozbieżności w zakresie terminologii technicznej miedzy angielską wersją językową dyrektywy 76/757/EWG, a innymi wersjami językowymi; pożądane jest wprowadzenie zmian do tej wersji językowej;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZA DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do dyrektywy 76/757/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Użyte w tytule wyrażenie "światło(-a) odblaskowe" zastępuje się wyrażeniem "światła odblaskowe".

2) W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie udzielają homologacji WE części każdemu typowi świateł odblaskowych, które spełniają wymogi konstrukcyjne oraz wymogi badań ustanowione w odpowiednich załącznikach."

3) W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Państwa Członkowskie wydają producentowi znak homologacji WE części zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3, dla każdego typu świateł odblaskowych homologowanych na mocy art. 1."

4) Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Właściwe organy Państw Członkowskich informują się nawzajem o każdym przypadku udzielenia, odmowy lub cofnięcia homologacji na podstawie niniejszej dyrektywy, stosując procedury określone w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG,"

5) Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy, »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, z lub bez nadwozia, przeznaczony do użytkowania na drogach, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych lub leśnych oraz wszystkich maszyn jezdnych,"

6) Załączniki otrzymują brzmienie Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Począwszy od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., w sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji niniejszych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do świateł odblaskowych:

– odmówić, ze względu na rodzaj pojazdu, homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, oraz

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu pojazdu, ani sprzedaży oraz dopuszczenia do użytku świateł odblaskowych,

pod warunkiem że te światła odblaskowe spełniają wymogi dyrektywy 76/757/EWG, ostatnio zmienioną niniejszą dyrektywą, oraz, w odniesieniu do pojazdów, jeśli są one montowane zgodnie z wymogami dyrektywy 76/756/EWG.

2.
Począwszy od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu,

dla typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do świateł odblaskowych, w przypadku gdy nie zostały spełnione wymagania dyrektywy 76/757/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Począwszy od dnia 1 października 1999 r., wymogi dyrektywy 76/757/EWG odnoszącej się do świateł odblaskowych traktowanych jako części, a zmienionej niniejszą dyrektywą, mają zastosowanie w art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
Bez względu na przepisy ust. 2 i 3, w odniesieniu do części zamiennych Państwa Członkowskie w dalszym ciągu udzielają homologacji typu WE dla świateł odblaskowych oraz dopuszczają je do sprzedaży oraz użytkowania, zgodnie z dyrektywą 76/757/EWG w jej brzmieniu przed zmianami, pod warunkiem że te światła odblaskowe:

– są przeznaczone do zamontowania na pojazdach będących już w użyciu, oraz

– spełniają wymogi tej dyrektywy, która miała do nich zastosowanie w momencie pierwszej rejestracji pojazdów.

Artykuł  3

Ustępy oraz załączniki rezolucji EKG NZ nr 3, określone w załączniku II ppkt 2.1, zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r., jeśli jednak publikacja tekstów określonych w art. 3 nastąpi po dniu 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie dopełnią tego obowiązku sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji tych tekstów. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy począwszy od dnia 1 stycznia 1998 r., lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 6, nastąpi po dniu 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po faktycznej dacie ich publikacji.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 32.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części

1.1. Wniosek o homologację WE części na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu świateł odblaskowych składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego przedstawiono w dodatku I.

1.3. Służbie technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych należy przekazać:

1.3.1. w przypadku świateł odblaskowych kategorii IA i IIIA,

1.3.1.1. dziesięć (10) próbek w kolorze określonym przez producenta,

1.3.1.2. w razie konieczności, dwie próbki w innym kolorze(-ach) dla jednoczesnego lub późniejszego rozszerzenia homologacji na światła odblaskowe w tych kolorach (kolorze),

1.3.2. w przypadku świateł odblaskowych kategorii IV A, dziesięć (10) próbek, a w razie konieczności, środki przy pomocy których światła są mocowane.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia zgłoszone do homologacji WE części, muszą być oznakowane:

2.1.1. nazwą handlową lub marką producenta,

2.1.2. znak »TOP« umieszczony poziomo w górnej części powierzchni świetlnej jeżeli jest to niezbędne dla jednoznacznego ustalenia kąta obrotowego określonego przez producenta.

2.2. Powyższe oznakowania są czytelne i nieusuwalne oraz przytwierdzone do powierzchni świetlnej lub na jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Oznakowanie musi być widoczne z zewnątrz po zainstalowaniu urządzenia w pojeździe.

2.3. każde urządzenie posiada stosowną powierzchnię na umieszczenie znak homologacji części. Powierzchnia ta jest pokazana na rysunkach w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

3.1. Jeśli odpowiednie wymagania są spełnione, udziela się homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 3 lub, jeśli ma zastosowanie art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE jest podany w dodatku 2.

3.3. Każdemu homologowanemu typowi świateł odblaskowych, przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi świateł odblaskowych.

3.4. W przypadku, kiedy wymagana jest homologacja WE części dla typu oświetlenia i przyrządu wysyłającego światło obejmującego światła odblaskowe i inne światła, może zostać nadany jednolity numer homologacji WE części pod warunkiem że światło odblaskowe spełnia wymogi niniejszej dyrektywy oraz, że każde z innych świateł tworzących część oświetlenia i przyrządów wysyłających światło, dla których wymagana jest homologacja WE części, spełniają wymagania szczególnej dyrektywy mającej do nich zastosowanie.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Prócz oznakowań określonych w ppkt 2.1 każde światło odblaskowe zgodne z homologowanym typem jest oznaczone znakiem homologacji WE części na mocy niniejszej dyrektywy.

4.2. Znak ten składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego literę »e«, po którym następuje numer lub litery odpowiadające Państwu Członkowskiemu, które udzieliło homologacji:

1 w odniesieniu do Niemiec

2 w odniesieniu do Francji

3 w odniesieniu do Włoch

4 w odniesieniu do Niderlandów

5 w odniesieniu do Szwecji

6 w odniesieniu do Belgii

9 w odniesieniu do Hiszpanii

11 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa

12 w odniesieniu do Austrii

13 w odniesieniu do Luksemburga

17 w odniesieniu do Finlandii

18 w odniesieniu do Danii.

21 w odniesieniu do Portugalii

23 w odniesieniu do Grecji

IRL w odniesieniu do Irlandii

4.2.2. umieszczonego obok prostokąta »bazowego numeru identyfikacyjnego« zawartego w sekcji 4 numeru homologacji typu, określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzonego dwoma cyframi oznaczającymi kolejny numer ostatnich istotnych zmian wprowadzonych do przepisów technicznych dyrektywy 76/757/EWG w dniu udzielenia homologacji typu WE. W niniejszej dyrektywie numerem tym jest 02.

4.2.3. dodatkowego symbolu:

4.2.3.1. »IA«, »IIIA« lub »IVA« oznaczającego kategorię, której zostało przyporządkowane światło odblaskowe w momencie udzielania homologacji.

4.3. Znak homologacji WE części i dodatkowy symbol muszą znajdować się na soczewkach świateł odblaskowych lub na jednej z soczewek w taki sposób by były nieusuwalne i łatwo czytelne nawet wtedy, gdy światła odblaskowe są zainstalowane na pojeździe.

4.4. Przykłady znaków homologacji WE części są przedstawione w dodatku 3 rysunek 1.

4.5. W przypadku gdy przyznany jest jednolity numer homologacji WE części, tak jak to określono w ppkt 3.4 dla danego typu urządzenia oświetleniowego i sygnalizacji świetlnej obejmującego światło odblaskowe i inne światła, może zostać naniesiony jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego literę »e« po której następuje numer lub litery odpowiadające Państwu Członkowskiemu, które udzieliło homologacji (patrz ppkt 4.2.1),

4.5.2. bazowego numeru identyfikacyjnego (patrz ppkt 4.2.2 pierwsza polowa zdania),

4.5.3. w razie potrzeby, wymaganej strzałki, w przypadku gdy numer ten odnosi się do całego światła.

4.6. Znak ten może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach grupowych, kombinowanych lub zespolonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest widoczny po zainstalowaniu reflektorów;

4.6.2. w światłach grupowych, kombinowanych lub zespolonych żadna cześć wysyłająca światło nie może zostać usunięta bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji,

4.7. Symbol identyfikacyjny dla każdego światła odpowiadający dyrektywie w zastosowaniu której udzielono homologacji WE części wraz z kolejnym numerem (patrz ppkt 4.2.2 druga połowa zdania), jak również, w razie konieczności, litera »D« oraz wymagana strzałka, są umieszczone:

4.7.1. na odpowiedniej powierzchni wysyłającej światło,

4.7.2. lub w dowolnym miejscu, w sposób umożliwiający identyfikację świateł grupowych, kombinowanych lub zespolonych,

4.8. Wymiary poszczególnych elementów tego znaku nie mogą być mniejsze od największych z minimalnych wymiarów określonych dla znaków indywidualnych w różnych dyrektywach, na mocy których udzielono homologacji części WE.

4.9. Przykłady znaku homologacji WE części dla świateł grupowych, kombinowanych lub zespolonych są przedstawione w dodatku 3 rysunek 2.

5. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY W HOMOLOGACJI

5.1. W przypadku zmian w homologacjach udzielonych na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

5.2. Jeśli homologacja typu zostaje rozszerzona na światło odblaskowe różniące się jedynie barwa, próbki każdego koloru, przedłożone zgodnie z ppkt 1.3.1.2, muszą odpowiadać jedynie specyfikacjom kolorymetrycznym; nie ma potrzeby powtarzania innych badań.

Przepisy te nie mają zastosowania do kategorii IVA świateł odblaskowych.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Środki dla zapewnienia zgodność produkcji, muszą być podejmowane w zgodności z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. W świetle warunków geometrycznych oraz mechanicznych, zgodność uważa się za wystarczająca, jeżeli różnice nie wykraczają poza normalne zróżnicowania występujące w produkcji przemysłowej.

6.3. Zgodność produkcji nie podlega unieważnieniu, jeżeli pomiary fotometryczne przeprowadzone na wybranej losowo próbce odpowiadają, co najmniej w 80 % warunkom określonym w specyfikacji.

6.4. Jeżeli nie są spełnione warunki ustanowione w ppkt 6.3, wybiera się losowo kolejnych 5 próbek. Uśredniona wartość pomiarów fotometrycznych musi spełniać warunki specyfikacji oraz każdy pojedynczy pomiar nie może odbiegać w stopniu większym niż 50 % od warunków określonych w specyfikacji.

Dodatek 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Dodatek 2

grafika

Dodatek 3

PRZYKŁADY ZNAKU HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

grafika

ZAŁĄCZNIK II

ZAKRES I WYMOGI TECHNICZNE

1. ZAKRES OBOWIĄZYWANIA

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep.

2. WYMAGANIA TECHNICZNE

2.1. Wymagania techniczne wymienione w ust. 2, 6 i 7, w załączniku 1 i w załącznikach 4-15 do rezolucji EKG NZ nr 3, na które składają się następujące dokumenty:

- grupy zmian 01 oraz 02(1),

- dodatek 1 do grupy zmian 02(2),

- dodatek 2 do grupy zmian 02(3),

- dodatek 3 do grupy zmian 02(4),

z tym, że:

2.1.1. Odniesienie do »rezolucji nr 48«, należy rozumieć jako odniesienie do »dyrektywy 76/756/EWG«.".

______

(1) E/EKG/324 } Add. 2/Rev. 1 and.../Rev. 1/Amend. 1.

E/EKG/TRANS/505 )

(2) E/EKG/324 } Add. 2/Rev.1/Amend. 2.

E/EKG/TRANS/505 )

(3) E/EKG/324 } Add. 6/Rev.1/Amend. 3.

E/EKG/TRANS/505 )

(4) TRANS/WP29/446.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.