Dyrektywa 89/278/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1989.109.38

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 marca 1989 r.

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 28 marca 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(89/278/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 kwietnia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/403/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 84/8/EWG(4), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle doświadczeń oraz w związku z obecnym stanem wiedzy możliwe jest obecnie uzupełnienie niektórych wymagań i większe ich dostosowanie do rzeczywistych warunków ruchu drogowego, wskutek tego możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa zarówno użytkowników pojazdów, jak i innych uczestników ruchu;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/756/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 31 marca 1989 r. Państwa Członkowskie nie mogą:

– odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu lub

– zakazać wprowadzenia do użytku pojazdów

z przyczyn odnoszących się do instalowania na pojazdach urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, obowiązkowych lub nie, wymienionych w 1.5.9-1.5.22 załącznika I do dyrektywy 76/756/EWG, jeżeli instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na danym typie pojazdu lub danych pojazdach odpowiada przepisom niniejszej dyrektywy.

2.
Z mocą od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:

– nie będą wydawały dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typów pojazdów, w których instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej nie jest zgodna z przepisami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem przednich kierunkowskazów kategorii I a i 1 b określonych w załączniku I do dyrektywy 76/756/EWG, pozycja 4.5.3,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typów pojazdów, w których instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej nie jest zgodna z przepisami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem przednich kierunkowskazów kategorii 1a i 1b określonych w załączniku I do dyrektywy 76/756/EWG, pozycja 4.5.3.

3.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1991 r. Państwa Członkowskie mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do danego typu pojazdu i mogą już dłużej nie wydawać dokumentu przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typów pojazdów, w których instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej nie jest zgodna z przepisami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem przepisów odnoszących się do kierunkowskazów kategorii 1a i 1b, określonych w załączniku I do dyrektywy 76/756/EWG, pozycja 4.5.3, dla typów pojazdów, w których homologacja typu nie jest konieczna ani ze względu na nową konstrukcję, ani zmianę konstrukcji lub kształtu nadwozia, które mogą mieć wpływ na wymiary przednich kierunkowskazów i na ich umieszczenie w odniesieniu do przednich świateł mijania i przednich reflektorów przeciwmgielnych.
4.
Z mocą od dnia 1 października 1993 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać wejścia do użytku pojazdów, w których instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej nie jest zgodna z przepisami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem przednich świateł kierunkowskazów kategorii 1a i 1b określonych w załączniku I do dyrektywy 76/756/EWG, pozycja 4.5.3.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 30 września 1989 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMAN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(4) Dz.U. L 9 z 12.1.1984, str. 24.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do dyrektywy 76/756/EWG wprowadza się następujące zmiany:Po pozycji 1.5.5 dodaje się nowe pozycje 1.5.6 i 1.5.7 w brzmieniu:

"1.5.6 Urządzenie

»Urządzenie« oznacza urządzenie oświetleniowe lub sygnalizacji świetlnej składające się co najmniej ze źródła światła (i w niektórych przypadkach z układu optycznego), powierzchni wysyłającej światło i obudowy. Urządzenie może się składać z jednego lub kilku świateł; w przypadkach, w których urządzenie składa się z kilku świateł, mogą to być światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone."

"1.5.7. Światło jednofunkcyjne

»Światło jednofunkcyjne« oznacza część urządzenia spełniającego jedną funkcję oświetleniową lub jedną funkcję sygnalizacji świetlnej."

W pozycji 1.12 dwa pierwsze wiersze otrzymują brzmienie:

"»Światło pojedyncze« oznacza światło jednofunkcyjne lub jakiekolwiek połączenie świateł, takich samych lub różnych, spełniających tę samą funkcję i wysyłających światło tej samej barwy, jeżeli składa się z urządzeń,..."

Numerację pozycji 1.5.6-1.5.20 zmienia się na 1.5.8-1.5.22.

Pozycja 4.1.2. otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Liczba świateł

2 lub 4

W przypadkach, w których dany pojazd jest wyposażony w cztery chowane reflektory świateł drogowych, dopuszcza się instalację dwóch dodatkowych reflektory świateł drogowych jedynie do celu sygnalizowania światłami (w rozumieniu pozycji 3.12.) w świetle dziennym."

Po pozycji 4.1.10.2 dodaje się nową pozycję 4.1.10.3. w brzmieniu:

"4.1.10.3. W przypadkach, w których dany pojazd jest wyposażony w cztery chowane reflektory świateł drogowych, ich pozycja podniesiona musi zapobiegać jednoczesnemu działaniu jakichkolwiek dodatkowych reflektorów świateł drogowych, w które dany pojazd jest wyposażony, jeżeli są one przeznaczone do sygnalizowania światłami (w rozumieniu pozycji 3.12) w świetle dziennym."

Pozycja 4.5.1 otrzymuje brzmienie:

"4.5.1. Obecność (patrz dodatek 4)

Obowiązkowa. Typy kierunkowskazów dzielą się na kategorie: 1, 1a, 1b, 2a, 2b i 5, których zestaw na jednym pojeździe stanowi układ (»A« lub »B«).

Układ »A« stosuje się w odniesieniu do wszystkich pojazdów silnikowych.

Układ »B« stosuje się jedynie w odniesieniu do przyczep."

Pozycja 4.5.3 otrzymuje brzmienie:

"4.5.3. Układ

A: dwa przednie kierunkowskazy następujących kategorii:

- 1 lub 1a lub 1b,

w przypadkach, w których odległość między krawędzią powierzchni świetlnej tego światła a najbliższą mu krawędzią powierzchni świetlnej światła mijania lub światła przeciwmgielnego, jeżeli jest ono umieszczone na pojeździe, wynosi co najmniej 40 mm;

- 1a lub 1b,

w przypadkach, w których odległość między krawędzią powierzchni świetlnej tego światła a najbliższą mu krawędzią powierzchni świetlnej światła mijania lub światła przeciwmgielnego, jeżeli jest ono umieszczone na pojeździe, jest większa niż 20 mm i mniejsza niż 40 mm;

- 1b,

w przypadkach, w których odległość między krawędzią powierzchni świetlnej tego światła a najbliższym mu punktem brzegu powierzchni świetlnej światła mijania lub światła przeciwmgielnego, jeżeli jest ono umieszczone na pojeździe, jest mniejsza niż lub równa 20 mm;

dwa tylne kierunkowskazy (kategorii 2a i 2b);

dwa migające boczne kierunkowskazy (kategorii 5).

W przypadkach, w których jakiekolwiek urządzenia funkcjonujące jako przednie kierunkowskazy (kategorii 1, 1a lub 1b) i jakiekolwiek migające boczne kierunkowskazy (kategorii 5) są umieszczone na danym pojeździe, można zainstalować dwa dodatkowe boczne kierunkowskazy (kategorii 5) w celu spełnienia wymagań widoczności z pozycji 4.5.5.

B: dwa tylne kierunkowskazy (kategorii 2a lub 2b)".

Pozycje 4.5.4.2.2 i 4.5.4.2.3 otrzymują brzmienie:

"4.5.4.2.2. Wysokość kierunkowskazów kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b, mierzona zgodnie z pozycją 3.8, nie może być mniejsza niż 350 mm i nie większa niż 1.500 mm.

4.5.4.2.3. Jeżeli budowa danego pojazdu nie pozwala na zachowanie górnych wymiarów granicznych wysokości świateł, mierzonych jak określono powyżej, dopuszcza się zwiększenie ich wysokości do 2.300 mm w odniesieniu do kierunkowskazów kategorii 5 i do 2.100 mm w odniesieniu do kierunkowskazów kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b".

Pozycja 4.5.12. otrzymuje brzmienie:

"4.5.12. Inne wymagania

Światło to powinno być światłem migającym, które miga z częstotliwością 90 ± 30 razy na minutę.

Uruchomienie przełącznika światła sygnalizacyjnego powinno powodować zapalenie się światła z opóźnieniem nie większym niż jedna sekunda, a pierwsze zgaśniecie z opóźnieniem nie większym niż półtorej sekundy od momentu uruchomienia przełącznika. Jeżeli pojazd silnikowy jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, przełącznik kierunkowskazów umieszczony w pojeździe ciągnącym powinien również sterować pracą kierunkowskazów przyczepy. W przypadku awarii innej niż zwarcie któregokolwiek z kierunkowskazów pozostałe kierunkowskazy muszą migać, ale w tych warunkach częstotliwość może być inna od wymaganej."

Pozycje 4.9.4.3 i 4.9.5 otrzymują brzmienie:

"4.9.4.3. Długość:

Brak oddzielnej specyfikacji.

4.9.5. Widoczność geometryczna

Kąty w poziomie dla dwóch przednich świateł pozycyjnych:

45° do wewnątrz i 80° na zewnątrz.

W przypadku przyczep kąt do wewnątrz może być zmniejszony do 5°.

Kąty w pionie:

15° do góry i do dołu od poziomu. W odniesieniu do świateł umieszczonych na wysokości mniejszej niż 750 mm kąt w pionie może być zmniejszony do dołu do 5° od poziomu".

W dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:

"Dodatek 4

KIERUNKOWSKAZY

KĄTY WIDOCZNOŚCI GEOMETRYCZNEJ

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.