Dyrektywa 98/40/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/346/EWG odnoszącą się do lusterek wstecznych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1998.171.28

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 czerwca 1998 r.

DYREKTYWA KOMISJI 98/40/WE
z dnia 8 czerwca 1998 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/346/EWG odnoszącą się do lusterek wstecznych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 74/346/EWG z dnia 25 czerwca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

w obliczu rosnącej złożoności zadań spełnianych przez ciągniki, należy zwrócić uwagę na lusterka wsteczne służące do obserwowania narzędzi, a nie zaprojektowane do użytku w ruchu drogowym;

w celu zwiększenia bezpieczeństwa, warunki ustawiania lusterek wstecznych przez kierowców powinny zostać wyszczególnione; dlatego dyrektywa 74/346/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą Rady 74/150/EWG(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku do dyrektywy 74/346/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w ppkt 1.1 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Dodatkowe lusterka i lusterka wsteczne przeznaczone do obserwowania narzędzi podczas pracy w polu nie muszą podlegać homologacji, ale muszą być umieszczone zgodnie z wymogami dotyczącymi montażu określonymi w ppkt 2.3.3-2.3.5.";

2) w ppkt 2.4.2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Kierujący pojazdem musi mieć możliwość ustawienia zewnętrznego lusterka wstecznego nie opuszczając miejsca kierowcy."

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 maja 1999 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika, udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zakazać dopuszczenia do ruchu ciągników,

jeżeli te ciągniki spełniają wymogi dyrektywy 74/346/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1999 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentów określonych w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do typu ciągnika, który nie spełnia wymogów dyrektywy 74/346/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, który nie spełnia wymogów dyrektywy 74/346/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 30 kwietnia 1999 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dokonywania takiego odniesienia określana jest przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 czerwca 1998 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 1.

(2) Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24.

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.