Dyrektywa 98/89/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/152/EWG odnoszącą się do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej oraz skrzyń ładunkowych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1998.322.40

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 grudnia 1998 r.

DYREKTYWA KOMISJI 98/89/WE
z dnia 20 listopada 1998 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/152/EWG odnoszącą się do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej oraz skrzyń ładunkowych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (1), ostatnio zmienioną przez dyrektywę 97/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2), w szczególności jej art. 13,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/152/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej oraz skrzyń ładunkowych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (3), ostatnio zmienioną przez dyrektywę 97/54/WE, w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

uwzględniając zwiększenie maksymalnej prędkości konstrukcyjnej do 40 km/h oraz najnowsze osiągnięcia, jest obecnie właściwe, aby dostosować wymóg dotyczący tolerancji związanej z pomiarem prędkości określony w pkt. 1.5 Załącznika do dyrektywy 74/152/WE;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 74/150/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Podpunkt 1.5 Załącznika do dyrektywy 74/152/EWG otrzymuje brzmienie: "wynik przekraczający maksymalną prędkość konstrukcyjną o 3 km/h".

Artykuł 2

1. Od dnia 1 stycznia 2000 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika, udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu ciągników,

jeżeli ciągniki te są zgodne z wymogami dyrektywy 74/152/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2. Od dnia 1 października 2004 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do typu ciągnika, jeżeli nie spełnia on wymogów dyrektywy 74/152/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do ciągnika, jeżeli nie jest on zgodny z wymogami dyrektywy 74/152/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 grudnia 1999 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub takie odniesienie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 listopada 1998 r.
W imieniu Komisji
Marin BANGEMANN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(2) Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24.

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 33.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.