Dyrektywa 98/38/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/151/EWG w sprawie niektórych części i charakterystyk kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1998.170.13

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 czerwca 1998 r.

DYREKTYWA KOMISJI 98/38/WE
z dnia 3 czerwca 1998 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/151/EWG w sprawie niektórych części i charakterystyk kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/151/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do niektórych części i charakterystyk kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE, w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle zdobytego doświadczenia i dokonanego postępu technologicznego, właściwe jest obecnie dostosowanie wymagań dotyczących części i charakterystyk określonych w art. 2 dyrektywy 74/151/EWG;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego wprowadzonego dyrektywą 74/150/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I-VI do dyrektywy 74/151/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 maja 1999 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić w odniesieniu do typu ciągnika udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG, lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczania do ruchu ciągników,

jeśli ciągniki te spełniają wymagania dyrektywy 74/151/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1999 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG dla typu ciągnika, który nie spełnia wymagań dyrektywy 74/151/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, który nie spełnia wymagań dyrektywy 74/151/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 maja 1999 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 czerwca 1998 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(2) Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24.

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 25.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I-VI do dyrektywy 74/151/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) Nie dotyczy niniejszej wersji językowej.

b) W załączniku II

– w pkt 1 dwa tiret otrzymują brzmienie:

"- długość: 255 lub 520 mm,

- szerokość: 165 lub 120 mm.

Dokonując wyboru należy wziąć pod uwagę wymiary stosowane powszechnie w Państwie Członkowskim przeznaczenia.",

– ppkt 2.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1. Boczne położenie tablicy

Środek tablicy nie może znajdować się bardziej na prawo niż płaszczyzna symetrii ciągnika.

Krawędź lewego boku tablicy nie może znajdować się bardziej na lewo niż pionowa płaszczyzna równoległa do płaszczyzny symetrii ciągnika i styczna do punktu, gdzie ciągnik w przekroju poprzecznym ma najszerszy wymiar.",

– ppkt 2.4 otrzymuje brzmienie:

"Wysokość od podłoża dolnej krawędzi tablicy nie może być mniejsza niż 0,3 metra; wysokość od podłoża górnej krawędzi tablicy nie może przekroczyć 4,0 metrów."

c) W załączniku III do pkt 2 dodaje się tekst w brzmieniu:

"Przewody paliwowe i otwór wlewu paliwa muszą być zainstalowane na zewnątrz kabiny."

d) Załącznik IV otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IV

OBCIĄŻENIE BALASTOWE

Jeśli ciągnik ma zostać wyposażony w obciążenie balastowe celem spełnienia innych wymagań homologacji WE, to obciążniki te muszą być dostarczone przez producenta ciągnika, muszą być przeznaczone do montażu oraz posiadać znak fabryczny producenta i wskazanie masy w kilogramach z dokładnością ± 5 %. Przednie obciążenie balastowe musi być przystosowane do częstego zdejmowania/montażu, pozostawiając bezpieczną przestrzeń dla ręcznych uchwytów wielkości co najmniej 25 mm. Metoda umiejscowienia obciążenia balastowego musi być taka, aby uniknąć ich przypadkowego odczepienia (np. w przypadku wywrócenia ciągnika)."

e) W załączniku V ppkt 2.1.4 otrzymuje brzmienie:

"2.1.4. Maksymalna wartość poziomu dźwięku musi wynosić co najmniej 93 dB(A) i co najwyżej 112 dB(A)."

f) W załączniku VI do ppkt II.1 dodaje się następujący tekst:

"Wylot rury wydechowej musi być umiejscowiony w taki sposób, aby gazy spalinowe nie przedostały się do wnętrza kabiny."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.