Dyrektywa 88/194/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1988.92.47

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 marca 1988 r.

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 24 marca 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

(88/194/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 kwietnia 1988 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 85/647/EWG(2), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle postępu w technologii hamulcowej w ogóle, i w produkcji urządzeń przeciwblokujących w szczególności, możliwe jest obecnie wprowadzenie obowiązkowego wyposażenia niektórych ciężkich pojazdów i przyczep w takie urządzenia, spełniające odpowiednie specyfikacje niniejszej dyrektywy celem zwiększenia bezpieczeństwa drogowego;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I i X do dyrektywy 71/320/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 października 1988 r. żadne Państwo Członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do układów hamulcowych:

– odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, ani wydania egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ani udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów

jeżeli układy hamulcowe takiego typu pojazdu lub takich pojazdów są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 1991 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów, których układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne w celu wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1988 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 1988 r.

W imieniu Komisji
COCKCFIELD
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 37.

(2) Dz.U. L 380 z 31.12.1985, str. 1.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załączników do dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywami 74/132/EWG, 75/524/EWG, 79/489/EWG i 85/647/EWG

ZAŁĄCZNIK I: DEFINICJE, WYMOGI, KONSTRUKCJA I MONTAŻ

Po ppkt 1.17 dodaje się ppkt 1.18, 1.19 i 1.20 w brzmieniu:

"1.18. Autokar międzymiastowy

»Autokar międzymiastowy« oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do transportu między miastami, bez miejsc przeznaczonych specjalnie dla pasażerów stojących, ale mogący na krótkie odległości przewozić pasażerów stojących w przejściu.

1.19. Autokar dalekobieżny

»Autokar dalekobieżny« oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do ruchu dalekobieżnego, urządzony w sposób zapewniający wygodę pasażerom siedzącym i nieprzewożący pasażerów stojących.

1.20. Układy przeciwblokujące

Patrz ppkt 2.1 załącznika X."

Po ppkt 2.2.1.21 dodaje się ppkt 2.2.1.22 i 2.2.1.23 w brzmieniu:

"2.2.1.22. Niektóre pojazdy silnikowe wyposażone są w układy przeciwblokujące, zgodnie z załącznikiem X, zgodnie z poniższą tabelą:

PojazdMasa maksymalnaKategoria układu przeciwblokującego
KategoriaWyszczególnienie
M3Autokary międzymiastowe i autokary dalekobieżne> 12 ton1
N3Pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczep kategorii O4> 16 ton1

2.2.1.23. Jeżeli pojazdy silnikowe niewymienione w ppkt 2.2.1.22 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X."

Po ppkt 2.2.2.12 dodaje się ppkt 2.2.2.13 i 2.2.2.14 w brzmieniu:

"2.2.2.13. Przyczepy kategorii O4 wyposażone są w układ przeciwblokujący zgodnie z załącznikiem X.

2.2.2.14. Jeżeli przyczepy niewymienione w ppkt 2.2.2.13 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X."

ZAŁĄCZNIK X: WYMAGANIA STOSUJĄCE SIĘ DO BADAŃ POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W UKŁADY PRZECIWBLOKUJĄCE

Ppkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Celem niniejszego załącznika jest zdefiniowanie wymaganej skuteczności układów hamulcowych z układami przeciwblokującymi, w które wyposażone są pojazdy drogowe. Ponadto pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczepy i przyczepy wyposażone w układy hamulcowe na sprężone powietrze muszą, kiedy są obciążone, spełniać wymogi zgodności wymienione w dodatku do ppkt 1.1.4.2 załącznika II."

Ppkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Pojazd ciągniony uważa się za wyposażony w układ przeciwblokujący w rozumieniu pkt 1 dodatku do ppkt 1.1.4.2 do załącznika II, jeżeli co najmniej dwa koła po przeciwnych stronach pojazdu są bezpośrednio kontrolowane przez układ przeciwblokujący, i spełnione są wszystkie odpowiednie wymagania niniejszego załącznika. Ponadto, w przypadku przyczep z ładunkiem, co najmniej jedno koło na jednej osi przedniej i jedno (przeciwległe) koło na osi tylnej są bezpośrednio kontrolowane przez niezależne modulatory."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.