Dyrektywa 2001/31/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/387/EWG odnoszącą się do drzwi pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2001.130.33

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 maja 2001 r.

DYREKTYWA KOMISJI 2001/31/WE
z dnia 8 maja 2001 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/387/EWG odnoszącą się do drzwi pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/387/EWG z dnia 27 lipca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do drzwi pojazdów silnikowych i ich przyczep (3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 98/90/WE (4), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 70/387/EWG jest jedną z oddzielnych dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG. W związku z powyższym przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG odnoszące się do układów, części i odrębnych jednostek technicznych pojazdu stosują się do niniejszej dyrektywy.

(2) Dyrektywa 98/90/WE wprowadziła wymagania konstrukcyjne dotyczące stopni i uchwytów kabin w celu poprawy bezpieczeństwa osób wsiadających do i wysiadających z kabiny kierowcy w niektórych pojazdach ciężarowych.

(3) Niektóre konstrukcje kabin już istniejące na rynku nie mogą spełnić szczególnych wymagań wprowadzonych dyrektywą 98/90/WE, chociaż ich poziom bezpieczeństwa uważa się za równoważny. Dlatego konieczne jest dalsze udoskonalanie wymagań technicznych w celu umożliwienia konstruowania takich kabin.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 70/387/EWG zostaje zmieniony zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od 1 stycznia 2001 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do drzwi pojazdu:

– odmówić, ze względu na rodzaj pojazdu, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zabronić sprzedaży, zarejestrowania lub dopuszczenia do ruchu pojazdów,

jeżeli pojazdy są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/387/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od 1 grudnia 2001 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu,

dla nowego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się drzwi pojazdu, jeśli nie są spełnione wymagania dyrektywy 70/387/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie, najpóźniej do 30 września 2001 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

(3) Dz.U. L 176 z 10.8.1970, str. 5.

(4) Dz.U. L 337 z 12.12.1998, str. 29.

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku III do dyrektywy 70/387/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W ppkt 1.2 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Ostatnie wymaganie nie ma zastosowania do odległości między najwyższym stopniem i podłogą kabiny."

2. W ppkt 1.3 tiret siódme otrzymuje brzmienie:

"- wzdłużne zachodzenie na siebie (J) dwóch kolejnych stopni tego samego biegu lub między najwyższym stopniem i podłogą kabiny... 200 mm."

3. Zdanie wprowadzające w ppkt 2.2.3 zastępuje się zdaniem w brzmieniu: "Ponadto minimalna odległość (P) górnej krawędzi poręczy lub uchwytu(-ów), lub równoważnych urządzeń od podłogi kabiny kierowcy wynosi:..."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.