Dyrektywa 89/491/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1989.238.43

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 stycznia 2013 r.

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 17 lipca 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych

(89/491/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu zewnętrznego i układu wydechowego pojazdów silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(2), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/436/EWG(4), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do eliminowania zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych(5), w szczególności jej art. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/306/EWG z dnia 2 sierpnia 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach(6), w szczególności jej art. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(7), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1269/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do mocy silników pojazdów silnikowych(8), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/195/EWG(9), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 88/76/EWG(10) zmieniająca dyrektywę 70/220/EWG wprowadziła wymogi dotyczące stosowania benzyny bezołowiowej; dostosowanie istniejących silników do tej benzyny powoduje w wielu przypadkach konieczność wprowadzenia zmian technicznych w celu uzyskania zgodności z wymienionymi powyżej dyrektywami; ułatwienie postępowania administracyjnego związanego z koniecznymi zmianami procedur homologacji typu odnośnych pojazdów wydaje się stosowne, aby ułatwić szybkie rozszerzenie stosowania benzyny bezołowiowej; wydaje się także konieczne sprecyzowanie specyfikacji dyrektywy 88/76/EWG zapobiegającej ponownemu tankowaniu benzyny ołowiowej do pojazdów wyposażonych w urządzenia do ograniczania emisji, na które benzyna ołowiowa miałaby niekorzystny wpływ; wydaje się również stosowne wprowadzenie nowego paliwa referencyjnego do silników Diesla, określonego w tej dyrektywie, do dyrektywy 72/306/EWG dotyczącej emisji zanieczyszczeń z takich silników; właściwym jest dostosowanie przy tej okazji przepisów technicznych dyrektywy 80/1269/EWG, odnoszącej się do mocy silników, do przepisów odpowiedniego rozporządzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej;

pożądane jest jak najszybsze wprowadzenie poprawek zawartych w niniejszej dyrektywie do ustawodawstw krajowych, ponieważ są one szczególnie potrzebne w okresie przejściowym, kiedy będą jednocześnie istniały pojazdy wymagające stosowania benzyny ołowiowej i pojazdy wymagające stosowania benzyny bezołowiowej;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w Sprawie Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W następujących dyrektywach wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikami do niniejszej dyrektywy:

– do dyrektywy 70/157/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I,

– do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II,

– do dyrektywy 72/245/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III,

– do dyrektywy 72/306/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV,

– do dyrektywy 80/1268/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V,

– do dyrektywy 80/1269/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem VI.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 stycznia 1990 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(2) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

(3) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.

(5) Dz.U. L 152 z 6.7.1972, str. 15.

(6) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.

(7) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36.

(8) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 46.

(9) Dz.U. L 92 z 9.4.1988, str. 50.

(10) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 70/157/EWG

Dodaje się pozycję 6 w brzmieniu:

"6. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

6.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

6.1.1. Homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, określona w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, w przypadku zaświadczenia przez producenta, pod warunkiem udzielenia zgody przez organ udzielający homologacji typu, że poziom zgodności zmodyfikowanego pojazdu nie przekracza wartości granicznych określonych w pozycji 5.2.2.1.

6.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

6.2.1. Homologacja typu pojazdu może zostać rozszerzona na typy pojazdów różniące się w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w załączniku III, jeżeli organ udzielający homologacji uzna, że modyfikacje te prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na poziom zgodności pojazdu."

ZAŁĄCZNIK  II 1

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  III

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA I DO DYREKTYWY 72/245/EWG

Dodaje się pozycję 8 w brzmieniu:

"8. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

8.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

8.1.1. Homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, określona w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, w przypadku zaświadczenia przez producenta, pod warunkiem że tłumienie zakłóceń radiowych w zmodyfikowanych pojazdach pozostanie w granicach określonych dla zgodności produkcji w pozycji 9 niniejszego załącznika.

8.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

8.2.1. Homologacja typu pojazdu może zostać rozszerzona na typy pojazdów różniące się w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w pozycji 2.2. niniejszego załącznika, jeżeli organ udzielający homologacji uzna, że modyfikacje te prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na tłumienie zakłóceń radiowych w takim pojeździe."

ZAŁĄCZNIK  IV

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU V DO DYREKTYWY 72/306/EWG

Załącznik V otrzymuje brzmienie:

"CHARAKTERYSTYKI TECHNICZNE PALIW REFERENCYJNYCH ZALECANYCH DO BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH I WERYFIKACJI ZGODNOŚCI PRODUKCJI

CEC paliwo wzorcowe RF-03-A-84(1)(3)(7)

Zakres (minimum i maksimum) i jednostkiMetoda testowania ASTM
Liczba cetanowa(4)min. 49D 613
max. 53
Gęstość przy 15 °C (Kg/l)min. 0,835D 1298
max. 0,845
Destyluje(2) 50 %min. 245 °CD 86
90 % min. 320 °C
max. 340 °C
FBPmax. 370 °C
Temperatura zapłonu min. 55 °CD 93
CFPPmin. -EN 116 (CEN)
max. - 5 °C
Lepkość przy 40 °Cmin. 2,5 mm2/SD 445
max. 3,5 mm2/S
Zawartość siarkimin. (należy zgłosić)D 1266/D 2622
max. 0,3 % m/mD 2785
Korozja miedzimax. 1D 130
Stała węglowa (10 % GRD)max. 0,2 % m/mD 189
Zawartość popiołumax. 0,01 % m/mD 482
Zawartość wodymax. 0,05 % m/mD 95/D 1744
Zobojętnienie (mocny kwas)max. 0,2 mg KPH/g
Stabilność tlenowa(6)D 2274Domieszki(5)
max. 2,5 mg/100 m
Zawartość węglowodorów(należy zgłosić)
(1) Równoważne normy ISO zostaną przyjęte po określeniu wszystkich

właściwości wymienionych powyżej.

(2) Podane wartości to ilości, które wyparowały (procent odzyskany +

procent utracony).

(3) Wartości podane w specyfikacjach są »wartościami rzeczywistymi«. Limit

wartości maksymalnych został określony zgodnie z ASTM D 3244

»Określenie odniesienia dla sporów dotyczących jakości produktów ropy

naftowej«. Do określenia progu wykrywalności przyjęto wartość 2R

powyżej zera; do określenia wartości maksymalnych i minimalnych

przyjęto jako minimalną różnicę wartość 4R (gdzie R oznacza

odtwarzalność).

Nie naruszając tego środka, który jest niezbędny ze względów

statystycznych, producent paliwa zmierza jednak do osiągnięcia wartości

0, w przypadku kiedy ustalona maksymalna ilość wynosi 2R i do średniej

wartości w przypadku podania wartości minimalnych i maksymalnych. Do

ustalenia czy paliwo odpowiada wymogom specyfikacji stosuje się wymogi

ASTM D 3244.

(4) Zakres liczby cetanowej nie jest zgodny z wymogiem, aby minimalny

zakres różnicy wynosił 4R. Jednak w przypadku sporu między dostawcą a

użytkownikiem paliwa, można stosować ASTM D 3244, stosując raczej

wielokrotne niż pojedyncze pomiary, w zakresie w jakim jest to

konieczne dla osiągnięcia stosownego poziomu precyzyjności pomiarów.

(5) Paliwo to powinno składać się wyłącznie z destylatów węglowodorów

poddanych procesowi krakingu lub nie; odsiarczanie jest dozwolone.

Paliwo nie może zawierać żadnych domieszek metali lub niewłaściwych

domieszek cetanowych.

(6) Nawet w przypadku kontrolowanych procesów utleniania możliwe jest, że

trwałość powłoki jest ograniczona. W tym celu konieczne jest uzyskanie

od dostawcy informacji dotyczących warunków przechowywania i trwałości.

(7) Wymagane jest obliczenie sprawności cieplnej silnika pojazdu; wartość

kaloryczna paliwa może być obliczona w następujący sposób:

Dana energia (wartość kaloryczna) (netto) M J/kg =
(46,423 - 8,792d2 + 3,170d) (1 - (x + y + s)) + 9,420s - 2,499x
gdzie: d = gęstość przy 15 °C,
x = zawartość wody w masie całkowitej (%/100),
y = zawartość popiołu w masie całkowitej (%/100),
s = zawartość siarki w masie całkowitej (%/100).

ZAŁĄCZNIK  V 2

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  VI

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 88/1269/EWG

1. Pozycja 8 otrzymuje brzmienie:

"8. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

8.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

8.1.1. Pod warunkiem udzielenia zgody przez organ udzielający homologacji typu, homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, jak określono to w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, jeśli spełnione są następujące warunki:

8.1.1.1. Producent zaświadcza, że moc silnika w zmodyfikowanym pojeździe pozostaje w granicach zgodności produkcji, określonych w pozycji 9.2., otrzymanych w pierwotnym, niezmodyfikowanym pojeździe, na który udzielono homologacji. W takim przypadku w rozszerzeniu potwierdza się moc silnika określoną w pierwotnej homologacji typu, lub

8.1.1.2. Producent zaświadcza, że moc silnika w zmodyfikowanym jest mniejsza niż w pierwotnym, niezmodyfikowanym pojeździe, na który udzielono homologacji. W takim przypadku w rozszerzeniu określa się nową moc silnika odnoszącą się do zmodyfikowanego pojazdu.

8.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

Właściwe władze są powiadamiane o jakiejkolwiek modyfikacji silnika w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w dodatku 1 lub dodatku 2 do niniejszego załącznika. W takim przypadku właściwe władze mogą:

8.2.1. Uznać, że dokonane zmiany prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na moc silnika, lub

8.2.2. W celu określenia mocy silnika, zażądać przeprowadzenia takich dodatkowych badań, jakie uznają za niezbędne."

2. Pozycja 9 otrzymuje brzmienie:

"9. ODSTĘPSTWA PRZY MIERZENIU MOCY NOMINALNEJ

9.1. Potwierdza się moc nominalną wskazaną przez producenta dla danego typu silnika, jeśli nie różni się ona więcej niż ± 2 % dla maksymalnej mocy i więcej niż ± 4 % dla innych punktów pomiaru na krzywej przy odchyleniu ± 1,5 % dla prędkości silnika od wartości mierzonych przez służbę techniczną w odniesieniu do silnika dostarczonego jej w celu przeprowadzenia badań.

9.2. Podczas badań w celu sprawdzenia zgodności produkcji moc jest mierzona przy dwóch prędkościach silnika S1 i S2 odpowiadających stosownie punktom pomiarowym w odniesieniu do maksymalnego i minimalnego momentu obrotowego, który zatwierdzono do celów homologacji typu. Dla tych dwóch prędkości silnika, przy dopuszczalnej tolerancji + 5 %, zmierzona nominalna moc silnika przy przynajmniej jednym z punktów w zakresie między S1 ± 5 % i S2 ± 5 % nie może różnić się o więcej niż ± 5 % od zatwierdzonych wartości."

1 Załącznik II skreślony przez art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 2 stycznia 2013 r.
2 Załącznik V skreślony przez art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 2 stycznia 2013 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.