Decyzja wykonawcza 2024/776 upoważniająca Polskę do stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania, zgodnie z artykułem 19 dyrektywy 2003/96/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.776

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2023 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2024/776
z dnia 26 lutego 2024 r.
upoważniająca Polskę do stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania, zgodnie z artykułem 19 dyrektywy 2003/96/WE

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją wykonawczą Rada (UE) 2023/1197 2  upoważniła Polskę do stosowania, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE, obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania. Upoważnienie to wygasło w dniu 30 czerwca 2023 r.

(2) Pismem z dnia 30 czerwca 2023 r. Polska zwróciła się z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE, obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania, które są niższe od minimalnych poziomów opodatkowania, o których mowa w art. 9 tej dyrektywy. W dniach 8 września 2023 r. oraz 5 i 13 października 2023 r. władze polskie przedstawiły dodatkowe informacje i wyjaśnienia na poparcie wniosku. Wnioskowano, aby upoważnienie miało zastosowanie przez okres sześciu miesięcy od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

(3) Według władz polskich stosowanie obniżonej stawki podatku ma na celu złagodzenie negatywnych skutków, które zostałyby spowodowane podwyższeniem poziomów opodatkowania z uwagi na wysoki kurs wymiany między euro a złotym, zgodnie z art. 13 dyrektywy 2003/96/WE. Obniżka ta odpowiadałaby kwocie wynikającej z różnicy kursowej po waloryzacji rocznej dokonanej zgodnie z art. 13 tej dyrektywy.

(4) Upoważnienie, którego dotyczy wniosek, nie powinno zakłócić konkurencji ani utrudnić właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Biorąc pod uwagę krótki okres obowiązywania wnioskowanego upoważnienia oraz wyjątkowe okoliczności związane z sytuacją geopolityczną, upoważnienie to uznaje się za właściwe i proporcjonalne. Upoważnienie zapewnia równowagę pomiędzy szczególnymi względami politycznymi, o których mowa w art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE, w szczególności unijną polityką środowiskową oraz potrzebą zapewnienia przystęp- ności cenowej energii dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Obniżka podatku częściowo zrekompensowałaby wzrost kosztów energii i nie jest kumulowana z żadnym innym rodzajem obniżek podatku.

(5) Należy zatem, zgodnie z wnioskiem, upoważnić Polskę do dalszego stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania.

(6) Na mocy art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego przepisu musi być ograniczone w czasie. Aby jednak nie naruszać przyszłych ogólnych zmian obowiązujących ram prawnych, należy przewidzieć, że jeżeli Rada, stanowiąc na podstawie art. 113, lub dowolnego innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, z który niniejsze upoważnienie nie będzie zgodne, powinno ono przestać mieć zastosowanie w dniu rozpoczęcia stosowania tego powszechnego systemu.

(7) Aby sprawnie przeciwdziałać negatywnym skutkom dla konsumentów wysokich cen produktów energetycznych, w czasie gdy wpływ ten był największy z powodu wysokiej inflacji i rosnących cen, należało zapewnić Polsce możliwość zastosowania obniżki podatku, zgodnie z wnioskiem, ze skutkiem od dnia 1 lipca 2023 r.

(8) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Upoważnia się Polskę do stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania, niższych od minimalnych poziomów opodatkowania określonych w art. 9 dyrektywy 2003/96/WE.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

Jednakże w przypadku gdy Rada, stanowiąc na podstawie art. 113 lub dowolnego innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, z którym upoważnienie przyznane w art. 1 niniejszej decyzji nie będzie zgodne, niniejsza decyzja przestaje mieć zastosowanie w dniu rozpoczęcia stosowania takiego zmienionego systemu powszechnego.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2024 r.
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2023/1197 z dnia 19 czerwca 2023 r. upoważniająca Polskę do stosowania, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE, obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania (Dz.U. L 158 z 21.6.2023, s. 71).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.