Decyzja wykonawcza 2023/423 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów dotyczących współpracy administracyjnej odnoszących się do zawodów regulowanych określonych w dyrektywach 2005/36/WE i (UE) 2018/958 Parlamentu Europejskiego i Rady za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym oraz włączenia bazy danych dotyczącej zawodów regulowanych do tego systemu
Dz.U.UE.L.2023.61.62
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/423
z dnia 24 lutego 2023 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów dotyczących współpracy administracyjnej odnoszących się do zawodów regulowanych określonych w dyrektywach 2005/36/WE i (UE) 2018/958 Parlamentu Europejskiego i Rady za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym oraz włączenia bazy danych dotyczącej zawodów regulowanych do tego systemu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w stosowaniu się do określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 umożliwia Komisji realizację projektów pilotażowych w celu oceny, czy system IMI będzie skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.
(3) Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 przewiduje automatyczne uznawanie kwalifikacji zawodowych ograniczonej liczby zawodów w oparciu o zharmonizowane minimalne wymogi w zakresie wykształcenia oraz automatyczne uznawanie kwalifikacji zawodowych ograniczonej liczby zawodów rzemieślniczych, handlowych i przemysłowych na podstawie doświadczenia zawodowego, a także ogólny system uznawania kwalifikacji zawodowych. Określa ona również zasady nieodpłatnego tymczasowego i okazjonalnego świadczenia usług. Zgodnie z art. 59 ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE Komisja ustanawia i prowadzi ogólnodostępną bazę danych dotyczącą zawodów regulowanych, zawierającą ogólny opis rodzajów działalności składających się na dany zawód.
(4) Art. 59 ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE stanowi, że państwa członkowskie powinny przekazać Komisji wykaz zawodów regulowanych, wyszczególniający rodzaje działalności składające się na dany zawód; wykaz rodzajów kształcenia regulowanego oraz rodzaje kształcenia o specjalnym programie na terytorium tego państwa członkowskiego do dnia 18 stycznia 2016 r. Państwa członkowskie mają również bez zbędnej zwłoki powiadamiać o wszelkich zmianach w tych wykazach.
(5) Art. 59 ust. 2 dyrektywy 2005/36/WE stanowi, że państwa członkowskie miały przekazać Komisji do dnia 18 stycznia 2016 r. wykaz zawodów, w odniesieniu do których przeprowadzenie wstępnego sprawdzenia kwalifikacji jest niezbędne zgodnie z art. 7 ust. tej 4 dyrektywy.
(6) Zgodnie z art. 59 ust. 3 i 5 dyrektywy 2005/36/WE państwa członkowskie są zobowiązane sprawdzić, czy ich obowiązujące wymogi dotyczące zawodów regulowanych są zgodne z zasadami niedyskryminacji i proporcjonalności, a do 18 stycznia 2016 r. państwa członkowskie miały przekazać Komisji informacje na temat tych wymogów oraz powodów uznania tych wymogów za niedyskryminacyjne i proporcjonalne. W terminie sześciu miesięcy od przyjęcia środka, który następnie wprowadza nowy wymóg lub wprowadza zmiany do istniejących wymogów, państwa członkowskie są również zobowiązane do przedstawienia informacji na temat wymogów i powodów uznania tych wymogów za niedyskryminacyjne i proporcjonalne.
(7) Art. 59 ust. 6 stanowi, że państwa członkowskie co dwa lata składają Komisji sprawozdania na temat wymogów, które zostały zniesione lub złagodzone. Art. 59 ust. 7 zdanie pierwsze stanowi, że państwa członkowskie przedstawiają swoje uwagi do sprawozdań pozostałych państw członkowskich w terminie sześciu miesięcy od ich otrzymania od Komisji.
(8) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/958 3 ustanawia zasady przeprowadzania przez państwa członkowskie ocen proporcjonalności przed wprowadzeniem nowych lub zmianą istniejących przepisów ograniczających dostęp do zawodów regulowanych lub wykonywanie tych zawodów. Art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/958 stanowi, że państwa członkowskie powiadamiają Komisję, zgodnie z art. 59 ust. 5 dyrektywy 2005/36/WE, o przepisach, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/958, oraz o powodach uznania tych przepisów za uzasadnione i proporcjonalne. Państwa członkowskie odnotowują te informacje w bazie danych dotyczącej zawodów regulowanych, o której mowa w art. 59 ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE, i podają je do wiadomości publicznej przez Komisję.
(9) W art. 10 dyrektywy (UE) 2018/958 zobowiązano państwa członkowskie do podjęcia działań zachęcających do wymiany informacji na temat kwestii objętych zakresem stosowania tej dyrektywy, oraz na temat szczególnego sposobu regulacji danego zawodu lub skutków takiej regulacji. Komisja ułatwia tę wymianę informacji.
(10) Art. 60 ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE zobowiązuje państwa członkowskie do przekazywania Komisji sprawozdań ze stosowania tej dyrektywy, w tym uwag ogólnych, statystycznego podsumowania podjętych decyzji o uznaniu oraz opisu podstawowych problemów wynikających ze stosowania tej dyrektywy.
(11) Jeżeli jest to możliwe z technicznego i prawnego punktu widzenia, ze względu na efektywność należy zintegrować różne systemy informatyczne Komisji. IMI wspiera już współpracę administracyjną w dziedzinie uznawania kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do wniosków o informacje o wzajemnej pomocy zgodnie z art. 56 ust. 2a dyrektywy 2005/36/WE oraz wysyłania ostrzeżeń zgodnie z art. 56a tej dyrektywy, a także procedury europejskiej legitymacji zawodowej określonej w art. 4a-4e dyrektywy 2005/36/WE. Włączenie bazy danych dotyczącej zawodów regulowanych do systemu IMI powinno zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego.
(12) System IMI mógłby potencjalnie być skutecznym narzędziem integracji bazy danych dotyczącej zawodów regulowanych, ułatwienia państwom członkowskim dostarczania informacji i sprawozdawczości w odniesieniu do zawodów regulowanych oraz wdrożenia obowiązków państw członkowskich w zakresie przejrzystości określonych w art. 59 ust. 1, 2, 5 i 6, art. 59 ust. 7 zdanie pierwsze i art. 60 ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE, a także obowiązków w zakresie przejrzystości określonych w art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/958. Przepisy te powinny zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego realizowanego zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
(13) Aby zapewnić wypełnianie obowiązków w zakresie przejrzystości wynikających z dyrektyw 2005/36/WE i (UE) 2018/958, państwa członkowskie powinny wyznaczyć co najmniej jeden właściwy organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji, o których mowa w art. 59 ust. 1, 2, 5 i 6, art. 59 ust. 7 zdanie pierwsze i art. 60 ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE oraz art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/958. Nie uniemożliwia to państwom członkowskim wyznaczenia w tym celu organów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. d) i art. 56 ust. 3 dyrektywy 2005/36/WE, oraz ośrodków wsparcia, o których mowa w art. 57b tej dyrektywy.
(14) Powiadomienia w systemie IMI to procedury dwuetapowe. Po pierwsze, właściwe organy inicjują powiadomienie i przekazują je koordynatorowi w swoim państwie członkowskim. Po drugie, koordynatorzy w państwach członkowskich zatwierdzają powiadomienia przed przekazaniem ich Komisji. Z tego powodu państwa członkowskie powinny wyznaczyć koordynatorów w systemie IMI. Aby zapewnić niezbędną elastyczność, powinna istnieć możliwość przydzielania właściwym organom zadań koordynatorów.
(15) Regulacja zawodów przez państwa członkowskie musi być zgodna z mającym zastosowanie prawem Unii, a aktualne informacje na temat zawodów regulowanych muszą być dostępne zarówno publicznie, jak i w IMI, aby ułatwić uznawanie kwalifikacji zawodowych. Jednocześnie państwa członkowskie muszą być w stanie wypełniać swoje obowiązki w zakresie powiadamiania drogą elektroniczną za pomocą systemu IMI, który powinien zapewnić w tym celu wszystkie niezbędne funkcje techniczne.
(16) Aby zwiększyć przejrzystość i ułatwić uznawanie kwalifikacji zawodowych, IMI powinien zapewnić funkcje techniczne umożliwiające przekazywanie informacji na temat zawodów regulowanych na publiczną stronę internetową poświęconą zawodom regulowanym, w tym wyniki analizy proporcjonalności; dane kontaktowe osób wyznaczonych do kontaktów, właściwych organów i ośrodków wsparcia; oraz statystyki i sprawozdań.
(17) Aby ułatwić komunikację dotyczącą zawodów regulowanych, IMI powinien zapewniać funkcje techniczne służące do rejestrowania danych osobowych osób wyznaczonych do kontaktów przez właściwe organy odpowiedzialne za zawody regulowane w państwach członkowskich. Osoby wyznaczone do kontaktów powinny najpierw wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych za pomocą formularza zgody. Uczestnicy systemu IMI powinni rejestrować w systemie IMI dane kontaktowe oraz formularz zgody podpisany przez osoby wyznaczone do kontaktów.
(18) Na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja jest zobowiązana przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić termin przedstawienia tej oceny. Terminy składania kolejnych sprawozdań na podstawie art. 60 ust. 2 dyrektywy 2005/36/WE i art. 12 dyrektywy (UE) 2018/958 byłyby zbyt wczesne, aby móc ocenić wyniki projektu pilotażowego. Należy zatem wyznaczyć 31 grudnia 2025 r. jako termin złożenia sprawozdania z oceny wyników projektu pilotażowego.
(19) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 4 , który wydał ją w dniu 12 grudnia 2022 r.
(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: