Decyzja wykonawcza 2023/2865 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej INFRAFRONTIER (INFRAFRONTIER ERIC)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2865

Akt indywidualny
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2865
z dnia 20 grudnia 2023 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej INFRAFRONTIER (INFRAFRONTIER ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 8865)

(Jedynie teksty w językach czeskim, fińskim, francuskim, greckim, niemieckim i szwedzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Czechy, Niemcy, Grecja, Francja, Finlandia i Szwecja przedłożyły Komisji wniosek zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 o utworzenie INFRAFRONTIER ERIC ("wniosek").

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim INFRAFRONTIER ERIC będą Niemcy.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała, na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, oceny wniosku i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie badań nad funkcjami genów w kontekście zdrowia i chorób oraz generowaniem, fenotypowaniem, archiwizowaniem i dystrybucją systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej INFRAFRONTIER (INFRAFRONTIER ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu INFRAFRONTIER ERIC, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Greckiej, Republiki Francuskiej, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU INFRAFRONTIER ERIC

1.
Forma prawna i nazwa

(art. 1 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "INFRAFRONTIER ERIC".

2.
Siedziba statutowa i lokalizacja

(art. 2 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

INFRAFRONTIER ERIC ma swą siedzibę statutową w Monachium, w Niemczech, dalej zwanych "przyjmującym państwem członkowskim".

3.
Zadania i działalność

(art. 3 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
Głównym zadaniem INFRAFRONTIER ERIC jest utworzenie i prowadzenie rozproszonej infrastruktury badawczej o nazwie "Infrastruktura Badawcza INFRAFRONTIER", dalej zwanej "IB INFRAFRONTIER". IB INFRAFRONTIER to europejska infrastruktura badawcza służąca do generowania, fenotypowania, archiwizowania i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych. INFRAFRONTIER ERIC koordynuje funkcjonowanie rozproszonej IB INFRAFRONTIER.
2)
INFRAFRONTIER ERIC koordynuje dostęp do usług i zasobów na potrzeby badań nad funkcjami genów w kontekście zdrowia i chorób z wykorzystaniem systemów modelowych in vivo/in vitro oraz powiązanych danych. INFRAFRONTIER ERIC promuje badania, szkolenia i zastosowania we wszystkich dziedzinach wytwarzania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji modeli chorób.
3)
W tym celu INFRAFRONTIER ERIC:
a)
koordynuje dostęp do zasobów i usług zapewnianych przez członków i obserwatorów INFRAFRONTIER ERIC lub przez węzły krajowe, które zawarły prawnie wiążącą umowę z INFRAFRONTIER ERIC w celu wniesienia wkładu w zasoby i usługi IB INFRAFRONTIER;
b)
ustanawia i wdraża procedury dostępu do zasobów i usług IB INFRAFRONTIER, które są zgodne z odpowiednimi normami europejskimi;
c)
ustanawia i przyjmuje normy jakości i standardowe procedury działania w zakresie generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych oraz zarządzania danymi w ramach tych systemów;
d)
promuje i koordynuje rozwój nowych technologii w zakresie generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych oraz zarządzania danymi w ramach tych systemów w celu zwiększania wartości naukowej zasobów i usług IB INFRAFRONTIER;
e)
pełni funkcję punktu kontaktowego dla krajowych i międzynarodowych zainteresowanych stron IB INFRAFRONTIER;
f)
promuje i upowszechnia zasoby i usługi IB INFRAFRONTIER oraz prowadzi dyskusje na temat regulacyjnych i politycznych aspektów generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych oraz zarządzania danymi w ramach tych systemów;
g)
pozyskuje zasoby ze źródeł krajowych i międzynarodowych w celu ułatwienia działalności IB INFRAFRONTIER;
h)
prowadzi konsultacje z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi w dziedzinie generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro oraz udziela im porad w tym zakresie;
i)
udostępnia nieodpłatnie informacje na temat działalności INFRAFRONTIER ERIC i IB INFRAFRONTIER; oraz
j)
podejmuje wszelkie inne działania niezbędne do realizacji zadań INFRAFRONTIER ERIC.
4)
INFRAFRONTIER ERIC realizuje swoje główne zadanie wyłącznie i bezpośrednio na zasadzie niedochodowości oraz działa w sposób altruistyczny i głównie na zasadzie niekomercyjnej. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących pomocy państwa INFRAFRONTIER ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża realizacji tego zadania.
4.
Czas trwania i procedura likwidacji

(art. 4 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
INFRAFRONTIER ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
2)
Decyzję o likwidacji INFRAFRONTIER ERIC podejmuje zgromadzenie członków w drodze jednomyślnego głosowania. Jeżeli zgromadzenie członków podejmie decyzję o likwidacji INFRAFRONTIER ERIC, zwykłą większością głosów uruchamia procedurę likwidacji.
3)
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 (dziesięciu) dni kalendarzowych od przyjęcia decyzji o likwidacji INFRAFRONTIER ERIC, o decyzji tej powiadamia się Komisję Europejską.
4)
Po rozwiązaniu INFRAFRONTIER ERIC lub w przypadku, gdy cele uprzywilejowane pod względem podatkowym określone w niniejszym statucie nie mają już zastosowania, aktywa INFRAFRONTIER ERIC o wartości wyższej niż wkłady gotówkowe i rzeczywista wartość wkładów rzeczowych zostaną przekazane innej publicznej osobie prawnej lub innej uprzywilejowanej pod względem podatkowym osobie prawnej lub innej osobie prawnej realizującej cele podobne do celów INFRAFRONTIER ERIC w zakresie promowania nauki i badań.
5)
W przypadku likwidacji INFRAFRONTIER ERIC zapewnia w miarę możliwości bezpieczne przekazanie danych będących własnością INFRAFRONTIER ERIC, tak aby dane te były nadal dostępne i możliwe do wykorzystania zgodnie z art. 6 niniejszego statutu, a także zgodnie z polityką dotyczącą danych lub polityką dostępu, stosownie do przypadku.
6)
W ciągu 10 (dziesięciu) dni kalendarzowych od zakończenia likwidacji powiadamia się o tym Komisję Europejską. INFRAFRONTIER ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
5.
System odpowiedzialności i ubezpieczenie

(art. 5 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
INFRAFRONTIER ERIC odpowiada za swoje długi.
2)
Członkowie nie ponoszą solidarnie odpowiedzialności za długi INFRAFRONTIER ERIC.
3)
Odpowiedzialność finansowa członków za długi INFRAFRONTIER ERIC jest ograniczona do wysokości ich rocznego wkładu obliczonego zgodnie z zasadami finansowymi określonymi w art. 25 ust. 2 statutu oraz według metody obliczania określonej w załączniku 2 do niniejszego statutu.
4)
INFRAFRONTIER ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą elementy ryzyka związanego z utworzeniem i funkcjonowaniem INFRAFRONTIER ERIC.
6.
Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

(art. 6 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
Zasadą przewodnią udostępniania zasobów i usług jest otwarty dostęp.
2)
Dostęp będzie udzielany zgodnie z polityką dostępu INFRAFRONTIER ERIC. Należy przestrzegać warunków określonych przez dostawców próbek i danych dla INFRAFRONTIER ERIC oraz uznanych europejskich zasad dostępu do infrastruktur badawczych. Żadnego z przepisów niniejszego statutu nie można rozumieć jako mającego na celu ograniczenie prawa właścicieli zasobów INFRAFRONTIER do podejmowania decyzji o zapewnieniu dostępu do jakichkolwiek próbek lub danych.
3)
INFRAFRONTIER ERIC dąży do zapewnienia należytego wskazania źródła próbek i danych oraz wnioskuje o zachowanie takiego przypisania w przypadku kolejnego wykorzystania odnośnych próbek i danych.
7.
Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 7 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
Regularna ocena strategiczna INFRAFRONTIER ERIC, obejmująca aspekty naukowe i etyczne, należy do zadań niezależnego komitetu zewnętrznego ad hoc.
2)
Zgromadzenie członków inicjuje taką ocenę co najmniej raz na pięć lat. Zgromadzenie członków mianuje członków takiego niezależnego komitetu zewnętrznego i, w stosownych przypadkach, udziela konkretnych wskazówek. Szczegóły dotyczące mianowania i funkcjonowania zostaną określone w regulaminie wewnętrznym.
3)
Członkowie niezależnego komitetu zewnętrznego działają jako osoby prywatne.
8.
Polityka upowszechniania wyników badań

(art. 8 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
INFRAFRONTIER ERIC promuje korzystanie z IB INFRAFRONTIER w badaniach naukowych i edukacji.
2)
INFRAFRONTIER ERIC promuje wysokiej jakości badania i wspiera kulturę "najlepszych praktyk" poprzez działania w zakresie upowszechniania wiedzy.
3)
INFRAFRONTIER ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań oraz zwraca się do użytkowników zasobów i usług IB INFRAFRONTIER o udostępnianie wyników za pośrednictwem INFRAFRONTIER ERIC.
4)
INFRAFRONTIER ERIC identyfikuje różne grupy docelowe polityki informacyjnej oraz wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, takie jak portale internetowe, biuletyny informacyjne, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych.
9.
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

(art. 9 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
Dla celów niniejszego statutu pojęcie "własność intelektualna" będzie rozumiane zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2)
Prawa własności intelektualnej do wyników stworzonych przez pracowników INFRAFRONTIER ERIC należą do INFRAFRONTIER ERIC, a prawami tymi zarządzają dyrektorzy zarządzający.
3)
Wykorzystywanie i gromadzenie danych INFRAFRONTIER ERIC podlega europejskim i krajowym przepisom w zakresie ochrony danych.
4)
Prawa do własności intelektualnej wytworzonej przez użytkowników w wyniku dostępu do zasobów INFRAFRONTIER ERIC podlegają negocjacji w celu uczciwego korzystania z nich zarówno przez użytkownika, jak i przez INFRAFRONTIER ERIC lub dany węzeł krajowy, z uwzględnieniem wniesionego przez nie wkładu.
5)
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej zostaje przyjęta zgodnie z art. 20 ust. 11 lit. i) niniejszego statutu i zawiera dalsze przepisy dotyczące praw własności intelektualnej.
10.
Polityka zatrudnienia

(art. 10 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
INFRAFRONTIER ERIC zobowiązuje się do zapewnienia przejrzystości i równości szans oraz niedyskryminowania żadnej osoby ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, płeć, wyznanie, niepełnosprawność, orientację seksualną lub z jakiegokolwiek innego względu, który jest postrzegany jako dyskryminacja w prawie Unii Europejskiej.
2)
Rekrutacja pracowników jest w pełni otwarta i ma charakter międzynarodowy.
11.
Polityka zamówień publicznych

(art. 11 statutu INFRAFRONTIER ERIC)

1)
INFRAFRONTIER ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią.
2)
Polityka INFRAFRONTIER ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1 (zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013, Dz.U. L 326 z 6.12.2013, s. 1).
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.