Decyzja wykonawcza 2023/2601 ustanawiająca szczegółowe zasady dotyczące zarządzania funkcją scentralizowanego zarządzania wykazami właściwych organów krajowych mających dostęp do systemu wjazdu/wyjazdu oraz do wizowego systemu informacyjnego
Dz.U.UE.L.2023.2601
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2601
z dnia 20 listopada 2023 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady dotyczące zarządzania funkcją scentralizowanego zarządzania wykazami właściwych organów krajowych mających dostęp do systemu wjazdu/wyjazdu oraz do wizowego systemu informacyjnego
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. ustanawiające system wjazdu/wyjazdu (EES) w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli oraz określające warunki dostępu do EES na potrzeby ochrony porządku publicznego i zmieniające konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenia (WE) nr 767/2008 i (UE) nr 1077/2011 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych (rozporządzenie w sprawie VIS) 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 5,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2017/2226 ustanowiono system wjazdu/wyjazdu (EES) jako system służący do elektronicznej rejestracji czasu i miejsca wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich, którym zezwolono na pobyt krótkoterminowy na terytorium państw członkowskich, oraz obliczający czas trwania dozwolonego pobytu takich osób.
(2) Rozporządzeniem (WE) nr 767/2008 ustanowiono wizowy system informacyjny (VIS) służący do wymiany między państwami członkowskimi danych dotyczących wniosków o wydanie wiz krótkoterminowych, wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych oraz dotyczących decyzji o unieważnieniu wizy, jej cofnięciu lub przedłużeniu jej ważności.
(3) Dostęp do EES lub VIS w celu wprowadzania, zmieniania, usuwania lub przeglądania danych powinien być ograniczony do odpowiednio upoważnionego personelu właściwych organów krajowych każdego państwa członkowskiego.
(4) Państwa członkowskie powinny powiadomić Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalo- wymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ("eu-LISA") oraz Komisję o wykazach właściwych organów krajowych uprawnionych na szczeblu krajowym do wprowadzania, zmieniania, usuwania lub przeglądania danych w EES lub VIS.
(5) Zarządzanie wykazami powinno być scentralizowane i odbywać się za pomocą funkcji ustanowionej na podstawie art. 9 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2226 i art. 6 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 767/2008.
(6) W odniesieniu do każdego właściwego organu krajowego w przekazanych wykazach państwa członkowskie powinny określić cel dostępu do danych EES lub VIS.
(7) W związku z tym należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące zarządzania funkcją scentralizowanego zarządzania wykazami właściwych organów krajowych.
(8) Zważywszy, że rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 i (UE) 2021/1134 3 powstały w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzeń (UE) 2017/2226) i (UE) 2021/1134 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszą decyzją.
(9) Co się tyczy Irlandii, niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 4 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(10) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A i B decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(11) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A i B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 .
(12) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A i B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 10 .
(13) Jeśli chodzi o Bułgarię i Rumunię, w odniesieniu do przepisów niniejszego aktu w zakresie rozporządzenia (UE) 2017/2226, zważywszy, że pomyślnie zakończono weryfikację prowadzoną zgodnie z mającą zastosowanie procedurą oceny Schengen, co potwierdzono w konkluzjach Rady z 9 i 10 czerwca 2011 r. dotyczących oceny przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Schengen, przepisy dorobku Schengen dotyczące Systemu Informacyjnego Schengen wprowadzono w życie decyzją Rady (UE) 2018/934 11 , zaś przepisy dorobku Schengen dotyczące VIS wprowadzono w życie decyzją Rady (UE) 2017/1908 12 - wszystkie warunki funkcjonowania EES określone w art. 66 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2226 są spełnione i wymienione państwa członkowskie powinny posługiwać się systemem wjazdu/wyjazdu od chwili jego uruchomienia. Przepisy niniejszego aktu w zakresie rozporządzenia (WE) nr 767/2008 stanowią akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany w rozumieniu art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r. 13 .
(14) Jeśli chodzi o Cypr, w odniesieniu do przepisów niniejszego aktu w zakresie rozporządzenia (UE) 2017/2226, aby zapewnić działanie systemu wjazdu/wyjazdu, konieczne jest udzielenie biernego dostępu do wizowego systemu informacyjnego i wprowadzenie w życie wszystkich przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen zgodnie z odpowiednimi decyzjami Rady. Warunki te mogą zostać spełnione wyłącznie po pomyślnym zakończeniu weryfikacji prowadzonej zgodnie z mającą zastosowanie procedurą oceny Schengen. EES powinny posługiwać się tylko te państwa członkowskie, które spełniają te warunki przed uruchomieniem EES. Państwa członkowskie, które nie posługują się EES od chwili jego uruchomienia, powinny zostać podłączone do EES zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu (UE) 2017/2226, gdy tylko spełnione zostaną wszystkie te warunki. Przepisy niniejszej decyzji w zakresie rozporządzenia (WE) nr 767/2008 są aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r. 14
(15) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 15 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię 24 marca 2023 r.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic, ustanowionego na mocy art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2226,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: