Decyzja wykonawcza 2023/2523 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej EU Live Bus Stop Info (Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2523

Akt indywidualny
Wersja od: 16 listopada 2023 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2523
z dnia 8 listopada 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7436)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 września 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów dotyczą następujących kwestii: "[z]amieszczenie kodów QR na każdym przystanku autobusowym pozwoli pasażerom uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym dotyczących rozkładów jazdy, tras, opóźnień i aktualizacji; inicjatywa ta ma zrewolucjonizować dostępność informacji o transporcie publicznym we wszystkich państwach członkowskich UE. Te łatwo dostępne informacje poprawią komfort pasażerów i zmniejszą niepewność, są też zgodne z celami w dziedzinie zrównoważonego transportu, które obejmują promowanie korzystania z transportu publicznego. Inicjatywa wspiera wizję bardziej ekologicznych miast, gdyż zachęca do podróżowania autobusami, co zmniejszy zatory komunikacyjne i emisje. Zgodnie z postanowieniami traktatów UE, m.in. dotyczącymi jednolitego rynku cyfrowego, inicjatywa służy wprowadzeniu nowoczesnych technologii do usług publicznych, co umożliwi pasażerom podejmowanie świadomych decyzji. Przejrzystość ta jest zgodna z unijnymi zasadami ochrony konsumentów, gdyż udostępniane będą dokładne i aktualne informacje".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Powołano się w nim na "potrzebę poprawy komfortu i mobilności pasażerów korzystających z sieci transportu publicznego Unii Europejskiej" oraz "poprawy dostępu do informacji w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w celu zmniejszenia niepewności, z jaką zmagają się pasażerowie w odniesieniu do rozkładów jazdy autobusów, ich sprawności, opóźnień i alternatyw". W załączniku wskazano pięć celów: "1. Wyższy komfort pasażerów"; "2. Zmniejszona niepewność"; "3. Promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju"; "4. Integracja technologii cyfrowych"; "5. Przejrzystość i dostępność". Organizatorzy uważają, że inicjatywa "jest zgodna z zaangażowaniem UE na rzecz zrównoważonej mobilności, wydajnego transportu i innowacji technologicznych" oraz że sprzyja bardziej ekologicznemu transportowi i wdrożeniu agendy cyfrowej Unii.

(4) Wraz z wnioskiem o rejestrację organizatorzy przedłożyli dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy przedstawiający w ogólnym zarysie projekt aktu prawnego.

(5) Komisja uważa, że cele inicjatywy mogą zasadniczo być objęte zakresem art. 91 ust. 1 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z tym przepisem Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów, ustanawiają wszelkie inne właściwe przepisy w celu wykonania art. 90 TFUE dotyczącego wspólnej polityki transportowej.

(6) Z tego względu Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE"), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Hubert Willy LEHMANN i Mihaela-Valentina MONCEANU.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.