Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.222.561

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 września 2023 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).

(2) W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 2 , Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3  w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego.

(3) W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 4  w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.

(4) W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI "Sterowanie" 5 , "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" 6  i "Tabor - wagony towarowe" 7 , które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV).

(5) Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Sekcja  1

W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tabeli 2 wiersz 4.5.1 otrzymuje brzmienie:
"4.5.1Dopuszczalne obciążenie użytkowe w odniesieniu do poszczególnych kategorii linii[liczba] t w odniesieniu do kategorii linii [ciąg znaków]NNTNT"
2)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.5.1.1 w brzmieniu:
"4.5.1.1Kategoria (kategorie) linii określone w normie EN[ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)TTNTT"
3)
w tabeli 2 w wierszu 4.5.2 kolumna druga "Masa projektowa" otrzymuje brzmienie
"Masa projektowa i operacyjna";
4)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.5.2.4 i 4.5.2.5 w brzmieniu:
"4.5.2.4Masa operacyjna w stanie gotowości do eksploatacji[liczba] kgTTNNT
4.5.2.5Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym[liczba] kgTTNNT"
5)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.9.3.1, 4.9.3.2 w brzmieniu:
"4.9.3.1Zainstalowane urządzenie do smarowania obrzeży kół(T/N)TTNTT
4.9.3.2Możliwość deaktywowania urządzenia do smarowania (jedynie w przypadku gdy urządzenie do smarowania obrzeży kół jest zainstalowane)(T/N)TTNTT"
6)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.10.16 w brzmieniu:
"4.10.16Pojazd wyposażony w układ magazynowania energii elektrycznej do celów trakcyjnych oraz w funkcję ładowania za pomocą sieci trakcyjnej podczas postoju[wartość logiczna] T/NTNNTT"
7)
w tabeli 2 wiersze 4.13.1.1-4.13.1.9 otrzymują brzmienie:
"4.13.1.1Pokładowe wyposażenie ETCS oraz zestaw specyfikacji z załącznika A do TSI »Sterowanie«[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTN
4.13.1.5Zainstalowane dotychczasowe systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja)[ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

TTNTT
4.13.1.7ETCS - Wdrożenie pokładowe[ciąg znaków]TTNTN
4.13.1.8Zgodność systemu ETCS[ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

TTNTT
4.13.1.9Zarządzanie informacjami na temat kompletności pociągu (nie od maszynisty)[wartość logiczna] T/NTTNTT"
8)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.1.10 i 4.13.1.11 w brzmieniu:
"4.13.1.10Pokładowe informacje o bezpiecznej długości składu, niezbędne do uzyskania dostępu do linii i odpowiedniego SIL[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTT
4.13.1.11Koperta legalnie eksploatowanych wersji systemu ETCS[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTT"
9)
w tabeli 2 wiersze 4.13.2.1-4.13.2.12 otrzymują brzmienie:
"4.13.2.1Pokładowa łączność głosowa GSM-R i jej wzorzec[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTN
4.13.2.3Zainstalowane dotychczasowe systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja)[ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

TTNTT
4.13.2.5Zgodność systemu głosowej łączności radiowej[ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

TTNTT
4.13.2.6Wdrożenie łączności głosowej i eksploatacyjnej GSM-R[ciąg znaków]TTNTN
4.13.2.7Pokładowa radiowa transmisja danych GSM-R i jej wzorzec[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTN
4.13.2.8Kompatybilność systemu radiowej wymiany danych[ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

TTNTT
4.13.2.9Wdrożenie przesyłania danych GSM-R na potrzeby ETCS i ATO[ciąg znaków]TTNTN
4.13.2.10Sieć macierzysta łączności głosowej GSM-R przy użyciu karty SIM[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTT
4.13.2.11Sieć macierzysta transmisji danych GSM-R przy użyciu karty SlM[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTT
4.13.2.12karta SIM do łączności głosowej GSM-R - wsparcie grupy ID 555[wartość logiczna] T/NTTNTT"
10)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.3-4.13.3.2 w brzmieniu:
"4.13.3ATONagłówek (brak danych)
4.13.3.1Wersja pokładowego systemu ATO[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazuTTNTN
4.13.3.2Wdrożenie pokładowego systemu ATO[ciąg znaków]TTNTN"
11)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.15-4.15.3 w brzmieniu:
"4.15Funkcje wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniuNagłówek (brak danych)
4.15.1Obecność i rodzaj funkcji wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu[ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

NNTNN
4.15.2Obecność funkcji zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia[wartość logiczna] T/NTNNNN
4.15.3Obecność funkcji przetwarzania sygnału zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia[wartość logiczna] T/NTNNNN"
12)
W załączniku III formuła wprowadzająca nad drugą tabelą oraz druga tabela otrzymują brzmienie:

"gdzie:

Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:

KodKategoriaPodkategoria
11Pojazdy trakcyjneLokomotywa
12zespół napędowy (lub człon napędowy)
13Pasażerski pociąg zespołowy z własnym napędem
14Zarezerwowany
15Zarezerwowany
16Wagon silnikowy
17Lokomotywa manewrowa
18Tramwaj dwusystemowy
19Inne (zob. art. 1 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797)
31Ciągnione pojazdy pasażerskieWagon pasażerski
32Zarezerwowany
33Wagon kryty
34Zarezerwowany
35Wagon do przewozu samochodów
36Wagon osobowy sterowniczy
37Zarezerwowany
38Wagon kryty sterowniczy
39Stały zestaw spiętych wagonów
40Zarezerwowany
41Inne
42-49Zarezerwowany
51Wagony towarowe (ciągnione)Wagon towarowy
52Zarezerwowany
53Stały zestaw spiętych wagonów towarowych
54Oddzielne wózki kolejowe połączone z kompatybilnymi pojazdami drogowymi
55-59Zarezerwowany
71Pojazdy specjalnePojazd specjalny z własnym napędem

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

72Maszyny torowe (OTM)
73Pojazd specjalny ciągniony

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

74Pojazdy służące do kontroli infrastruktury
75Pojazdy do usuwania skutków niekorzystnych warunków środowiskowych
76Pojazdy pogotowia
77Pojazdy drogowo-kolejowe
78Zarezerwowany
79Zarezerwowany"
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji inte- roperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).
4 Zalecenie ERA 1175-1218 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w sprawie pakietu zmian TSI na 2022 r. - Kolej cyfrowa i Kolej cyfrowa i ekologiczne przewozy towarowe.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.