Decyzja wykonawcza 2022/1513 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Chrońmy dziedzictwo obszarów wiejskich, bezpieczeństwo żywnościowe i dostawy żywności w UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.235.53

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2022 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1513
z dnia 7 września 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Chrońmy dziedzictwo obszarów wiejskich, bezpieczeństwo żywnościowe i dostawy żywności w UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 6193)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 13 lipca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Chrońmy dziedzic

two obszarów wiejskich, bezpieczeństwo żywnościowe i dostawy żywności w UE".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Obszary wiejskie w Europie wyludniają się i tracą swoje dziedzictwo, przemysł i wartości, co zagraża bezpieczeństwu żywnościowemu i dostawom żywności w całej UE. Aby zachować dla przyszłych pokoleń to, co sprawia, że regiony te są wyjątkowe i zapewnić przetrwanie społeczności rolniczych w Unii, UE musi w większym stopni zaangażować się w promowanie dziedzictwa regionalnego, zrównoważonego wzrostu gospodarczego na obszarach wiejskich i podnoszenia poziomu życia. Sygnatariusze niniejszej europejskiej inicjatywy obywatelskiej wzywają UE do zaktualizowania zobowiązań w odniesieniu do obszarów wiejskich z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia większego bezpieczeństwa żywnościowego, dostaw materiałów rolnych i ochrony wiejskiego stylu życia - mieszkańców wsi, ich wartości i źródeł utrzymania".

(3) Załącznik zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określa i szczegółowo uzasadnia powody, dla których należy ją poprzeć. Organizatorzy twierdzą, że "obszary wiejskie i ludzie, którzy pracują na tych obszarach, stoją w obliczu rosnącej presji i malejącej motywacji do kontynuowania działalności, co może doprowadzić do zniknięcia niektórych społeczności i zaniku wartości stanowiących fundament Europy". Zwracają się do Komisji o przedłożenie wniosku, w ramach kompetencji przyznanych Unii na mocy Traktatów, w sprawie działań mających na celu zachowanie i pielęgnowanie dziedzictwa regionalnego i przemysłu w całej Unii, aby pobudzić wzrost obszarów wiejskich oraz promować zatrudnienie na tych terenach. Ponadto zwracają się o uznanie znaczenia bezpieczeństwa żywnościowego i dostaw żywności, w tym nawozów i biogazu, w celu utrzymania pewności regionalnych łańcuchów dostaw żywności w Unii. Zwracają się do Komisji o włączenie promowania dziedzictwa obszarów wiejskich oraz gwarancji bezpieczeństwa żywnościowego i dostaw żywności do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wspominają o potrzebie rozszerzenia zakresu długoterminowej wizji dla obszarów wiejskich UE do 2040 r., paktu na rzecz obszarów wiejskich oraz unijnego planu działania na rzecz obszarów wiejskich 2 .

(4) Zgodnie z celami wspólnej polityki rolnej (WPR) ustanowionymi w art. 39 Traktatu rozporządzenie w sprawie planów strategicznych WPR 3  dąży do osiągnięcia ogólnych celów, jakimi są wspieranie inteligentnego, konkurencyjnego, odpornego i zróżnicowanego sektora rolnictwa zapewniającego długoterminowe bezpieczeństwo żywnościowe; wspieranie i wzmacnianie ochrony środowiska oraz umacnianie struktury społecznoekonomicznej obszarów wiejskich 4 . W zakresie, w jakim cel inicjatywy, jakim jest ochrona dziedzictwa obszarów wiejskich Unii, bezpieczeństwa żywnościowego i dostaw żywności, nie jest objęty rozporządzeniem (UE) 2021/2115, Komisja może przedstawić wniosek dotyczący aktu prawnego na podstawie art. 42 i art. 43 ust. 2 Traktatu.

(5) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Chrońmy dziedzictwo obszarów wiejskich, bezpieczeństwo żywnościowe i dostawy żywności w UE".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Należy zatem zarejestrować europejską inicjatywę obywatelską "Chrońmy dziedzictwo obszarów wiejskich, bezpieczeństwo żywnościowe i dostawy żywności w UE".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Chrońmy dziedzictwo obszarów wiejskich, bezpieczeństwo żywnościowe i dostawy żywności w UE", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Ceslovasa TALLAT-KELPSĘ i Markusa Valdemara SJOHOLMA.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2022 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 W swoim komunikacie "Długoterminowa wizja dla obszarów wiejskich UE do 2040 r." (COM/2021/345 final), przedstawionym w dniu 30 czerwca 2021 r., Komisja ogłosiła pakt na rzecz obszarów wiejskich i plan działania na rzecz obszarów wiejskich. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/new-push-european-democ racy/long-term-vision-rural-areas_en
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013, Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
4 Art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.