Decyzja wykonawcza 2022/1029 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/919 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących danych podstawowych dla małych statków, układów napędowych LPG do łodzi, jachtów i innych jednostek pływających oraz określania maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej dla statków o długości kadłuba pomiędzy 8 a 24 m
Dz.U.UE.L.2022.172.25
Akt jednorazowyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1029
z dnia 28 czerwca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/919 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących danych podstawowych dla małych statków, układów napędowych LPG do łodzi, jachtów i innych jednostek pływających oraz określania maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej dla statków o długości kadłuba pomiędzy 8 a 24 m
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE 2 w przypadku wyrobów zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej C(2015) 8736 3 - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i rewizję norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, z uwzględnieniem bardziej rygorystycznych - w porównaniu z uchyloną dyrektywą 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady - zasadniczych wymagań określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE 4 i w załączniku I do tej dyrektywy.
(3) Decyzją wykonawczą C(2015) 8736 CEN i CENELEC poproszono również o dokonanie rewizji norm, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2015/C 087/01 5 .
(4) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN dokonał rewizji normy zharmonizowanej EN ISO 8666:2018 dotyczącej danych podstawowych dla małych statków, do której odniesienie znajduje się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/919 6 .. Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN ISO 8666:2020 oraz zmiany tej normy EN ISO 8666:2020/A11:2021 dotyczącej definicji głównych wymiarów i powiązanych danych, specyfikacji masy i warunków obciążenia dla małych statków.
(5) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN dokonał rewizji normy zharmonizowanej EN 15609:2012 dotyczącej wymagań instalacyjnych dla układów zasilania skroplonym gazem węglowodorowym (LPG) w łodziach, jachtach i innych statkach, opublikowanej w komunikacie 2015/C 087/01 Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN 15609:2021.
(6) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN opracował również normę zharmonizowaną EN ISO 11592-2:2021 dotyczącą określania maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej dla statków o długości kadłuba pomiędzy 8 a 24 m.
(7) Komisja wraz z CEN oceniła te normy zharmonizowane pod kątem ich zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 8736.
(8) Normy EN 15609:2021, EN ISO 11592-2:2021 oraz EN ISO 8666:2020 zmieniona normą EN ISO 8666:2020/ A11:2021 spełniają wymogi, które mają obejmować i które są określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE, jak również w części A załącznika I do tej dyrektywy. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Norma EN 15609:2021 ma zastąpić normę EN 15609:2012. Norma EN ISO 8666:2020 zmieniona normą EN ISO 8666:2020/A11:2021 ma zastąpić normę EN ISO 8666:2018.
(10) Należy zatem wycofać odniesienia do norm EN 15609:2012 i EN ISO 8666:2018 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(11) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do zrewidowanych i zmienionych wersji norm zharmonizowanych EN 15609:2012 i EN ISO 8666:2018, należy odroczyć usunięcie odniesień do tych norm.
(12) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE. W załączniku tym należy uwzględnić odniesienia do norm zharmonizowanych: EN 15609:2021, EN ISO 8666:2020 i jej zmiany EN ISO 8666:2020/A11:2021 oraz EN ISO 11592-2:2021. Należy również usunąć odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 8666:2018 z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919.
(13) Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. W załączniku tym należy uwzględnić odniesienia do normy zharmonizowanej EN 15609:2012.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/919.
(15) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |