Decyzja wykonawcza 2021/921 upoważniająca Niderlandy do stosowania obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w porcie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.203I.1

Akt indywidualny
Wersja od: 9 czerwca 2021 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2021/921
z dnia 7 czerwca 2021 r.
upoważniająca Niderlandy do stosowania obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w porcie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r. Niderlandy zwróciły się o upoważnienie do stosowania obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na zacumowane w porcie statki żeglugi morskiej i śródlądowej ("energia elektryczna pobierana z lądu") zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE.

(2) Poprzez zastosowanie obniżonej stawki podatku Niderlandy zamierzają zwiększyć wsparcie dla zapewniania instalacji do zasilania energią elektryczną pobieraną z lądu i do wykorzystywania takiej energii. Korzystanie z energii elektrycznej z tego źródła jest uznawane za mniej szkodliwy dla środowiska sposób zaopatrzenia w energię elektryczną statków zacumowanych w porcie niż spalanie przez nie paliw bunkrowych.

(3) Ponieważ korzystanie z energii elektrycznej pobieranej z lądu zapobiega emisji substancji zanieczyszczających powietrze w wyniku spalania paliw bunkrowych na statkach zacumowanych w portach, przyczynia się ono do polepszenia jakości lokalnego powietrza i ograniczenia hałasu w miastach portowych. Przy uwzględnieniu szczególnych warunków struktury wytwarzania energii elektrycznej w Niderlandach korzystanie z energii elektrycznej pobieranej z lądu zamiast z energii elektrycznej wytwarzanej poprzez spalanie paliw bunkrowych powinno w szczególności ograniczyć emisję CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza oraz zmniejszyć hałas. Oczekuje się zatem, że środek ten przyczyni się do osiągnięcia celów polityki Unii w dziedzinie ochrony środowiska i zdrowia oraz przeciwdziałania zmianie klimatu.

(4) Upoważnienie Niderlandów do stosowania obniżonej stawki opodatkowania energii elektrycznej pobieranej z lądu nie wykracza poza to, co jest konieczne do zwiększenia wykorzystania takiej energii, ponieważ w większości przypadków wytwarzanie energii elektrycznej na pokładzie statku pozostanie bardziej konkurencyjną alternatywą. Z tego samego powodu oraz ze względu na obecny stosunkowo niski stopień rozpowszechnienia na rynku tej technologii środek ten nie spowoduje prawdopodobnie, w okresie jego obowiązywania, istotnych zakłóceń konkurencji, a zatem nie będzie miał negatywnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

(5) Każde upoważnienie przyznawane na podstawie art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE ma być ściśle ograniczone w czasie. W celu zapewnienia, aby okres obowiązywania upoważnienia był wystarczająco długi, aby nie zniechęcać odpowiednich podmiotów do dokonywania niezbędnych inwestycji, należy udzielić upoważnienia na okres od dnia 1 lipca 2021 r. do dnia 30 czerwca 2027 r. Upoważnienie powinno jednak przestać obowiązywać od daty rozpoczęcia stosowania ogólnych przepisów dotyczących korzyści podatkowych w odniesieniu do energii elektrycznej pobieranej z lądu, które mogą zostać przyjęte przez Radę na podstawie art. 113 lub wszelkich innych stosownych postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jeżeli przepisy te zaczną obowiązywać przed dniem 30 czerwca 2027 r.

(6) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym upoważnia się Niderlandy do stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do energii elektrycznej, dostarczanej bezpośrednio do instalacji energii elektrycznej pobieranej z lądu, przeznaczonej dla statków zacumowanych w porcie, z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, pod warunkiem zachowania minimalnych poziomów opodatkowania określonych w art. 10 dyrektywy 2003/96/WE.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2021 r. do dnia 30 czerwca 2027 r.

W przypadku gdy Rada, działając na podstawie art. 113 lub wszelkich innych stosownych postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wprowadzi ogólne przepisy dotyczące korzyści podatkowych w odniesieniu do energii elektrycznej pobieranej z lądu, niniejsza decyzja przestaje obowiązywać z dniem rozpoczęcia stosowania tych ogólnych przepisów.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 7 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
F. VAN DUNEM
Przewodniczący
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.