Decyzja wykonawcza 2021/681 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1342 w sprawie udzielenia Królestwu Belgii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
Dz.U.UE.L.2021.144.24
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA RADY2021/681
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1342 w sprawie udzielenia Królestwu Belgii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na wniosek Belgii z dnia 7 sierpnia 2020 r. dnia 25 września 2020 r. Rada przyznała Belgiipomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 7 803 380 000 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez Belgię na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na jej konsekwencje społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Pożyczka miała być wykorzystana przez Belgię na sfinansowanie mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnych środków oraz środków ochrony zdrowia, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2020/1342 2 .
(3) Pandemia COVID-19 w dalszym ciągu powoduje wyłączenie znacznej części ludności Belgii z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do nagłego i poważnego wzrostu wydatków publicznych w Belgii w odniesieniu do nowego środka, tj. nowego programu wsparcia dla małych przedsiębiorstw w Regionie Stołecznym Brukseli, i do innych istniejących środków regionalnych, z których część przedłużono i o których mowa w art. 3 lit. d) ppkt (i)-(iv) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1342.
(4) Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Belgię w latach 2020 i 2021, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2020 r. zakładano, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Belgii wyniesie odpowiednio 11,2 % i 117,7 % produktu krajowego brutto (PKB). Prognozuje się, że w 2021 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Belgii wyniesie 7,1 % PKB, zaś dług osiągnie poziom 117,8 % PKB. Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z zimy 2021 r., PKB Belgii ma wzrosnąć o 3,9 % w 2021 r.
(5) W dniu 11 marca 2021 r. Belgia zwróciła się do Unii o dodatkową pomoc finansową o wartości 394 150 000 EUR, przeznaczoną na dalsze uzupełnienie krajowych działań podejmowanych przez to państwo w latach 2020 i 2021 na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na jej konsekwencje społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych. W szczególności dotyczy to środków określonych w motywach 6 i 7.
(6) Dotyczy to wniosku Regionu Stołecznego Belgii, Regionu Flamandzkiego i Wspólnoty Flamandzkiej, Regionu Walońskiego i Wspólnoty Francuskiej Belgii o wsparcie dla przedłużenia istniejących regionalnych i wspólnotowych programów wsparcia dochodu, o których mowa w art. 3 lit. d) ppkt (i)-(iv) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1342:
"Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale de pouvoirs spéciaux n° 2020/019 du 23 avril 2020/ Bijzondere machtenbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/019 van 23 april 2020 3 ";
"Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale de pouvoirs spéciaux n° 2020/030 du 28 mai 2020/Bij- zondere machtenbesluit nr. 2020/030 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 mei 2020 4 ", przedłużony na mocy "Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 15 octobre 2020 relatif à une aide aux secteurs de l'événementiel, du monde de la nuit, du tourisme et de la culture dans le cadre de la crise sanitaire du COVID-19/Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 oktober 2020 betreffende steun aan de evenementen-, uitgaans-, toeristische en culturele sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19" oraz "Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 12 novembre 2020 relatif à une aide aux entreprises débits de boissons et restaurants dans le cadre de la crise sanitaire du COVID-19/Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 november 2020 betreffende steun aan de eet- en drankgelegenhedenondernemingen in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19". Wspomniane dwa przedłużone programy zapewniają dodatki z tytułu rekompensaty dla osób samozatrudnionych i przedsiębiorstw jednoosobowych w sektorach, które zmuszone były zamknąć działalność w kontekście kryzysu związanego z COVID-19;
"Notification de la réunion du conseil des ministres du gouvernement de la région de Bruxelles-Capitale du jeudi 14 mai 2020/Betekening van de vergadering van de Ministerraad van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van donderdag 14 mei 2020", transponowany w "Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 24 juillet 2020 instaurant une aide exceptionnelle pour les travailleurs intermittents de la culture/Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 juli 2020 houdende invoering van uitzonderlijke steun voor de cultuurwerkers 5 ";
"Besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 6 ";
"Besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 7 ";
"Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 8 " określający "dodatek z tytułu wsparcia" udzielający wsparcia przedsuębiorstwom, które działają, lecz odnotowują spadek obrotów na poziomie co najmniej 60 %, lub były zmuszone zamknąć działalność z powodu federalnych środków bezpieczeństwa i ochrony, "Besluit van de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020" 9 , "Besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020" 10 oraz "Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020" 11 .
Te flamadzkie dekrety rządowe odnoszące się do programów, zwane również odpowiednio "flamandzkim mechanizmem ochrony 1, 2 i 3", zmieniające niekotre ze wspomnianych dekretów zapewniają wsparcie dla przedsiębiorstw, które działają, lecz odnotowują spadek obrotów na poziomie co najmniej 60 %, lub były zmuszone zamknąć działalność z powodu federalnych środków bezpieczeństwa i ochrony;
"Arrêté du Gouvernement de la Communauté française de pouvoirs spéciaux n° 4 du 23 avril 2020 12 ", "Arrêté du Gouvernement de la Communauté française du 7 avril 2020 13 "; "Arrêté ministériel du 8 avril 2020 portant exécution de l'arrêté du Gouvernement wallon du 20 mars 2020 14 "; "Arrêté du Gouvernement wallon du 19 juin 2020 15 ".
Wymienione wyżej środki dotyczą systemów, które zapewniają wsparcie dochodu osobom samozatrudnionym, przedsiębiorstwom jednoosobowym i innym rodzajom pracowników, którzy nie kwalifikują się do innych rodzajów wsparcia dochodu. W szczególności dodatki z tytułu rekompensaty dla przedsiębiorstw i przedsiębiorców w Regionie Stołecznym Brukseli, dodatki z tytułu niedogodności, rekompensaty i wsparcia w Regionie Flamandzkim i Wspólnocie Flamandzkiej oraz dodatek z tytułu rekompensaty za zamknięcie przedsiębiorstwa w Regionie Walońskim zapewniają powszechne wsparcie jednorazowe dla przedsiębiorstw i osób samozatrudnionych, które musiały zaprzestać działalności z powodu COVID-19 lub doświadczyły znacznego spadku obrotów.
W przypadku gdy środki są ukierunkowane na szersze grono beneficjentów, wniosek dotyczy tylko tej części wydatków, która jest związana ze wsparciem dla osób samozatrudnionych oraz przedsiębiorstw jednoosobowych. Inne środki (dodatek z tytułu rekompensaty dla pracowników wykonujących pracę przerywaną w Regionie Stołecznym Brukseli, subwencja na żłobki i subwencja dla organizatorów działalności kulturalnej we Wspólnocie Francuskiej Belgii, działania szkoleniowe w Regionie Walońskim oraz subwencja dla organizatorów działalności kulturalnej i osób samozatrudnionych) są ukierunkowane na osoby samozatrudnione i pracowników, którzy nie mają dostępu do systemu zasiłków dla tymczasowo bezrobotnych w określonych sektorach (sektory kultury i opieki, działania szkoleniowe).
(7) O wsparcie dla nowego środka wnioskuje również Region Stołeczny Brukseli. Dotyczy "Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 3 décembre 2020 concernant l'octroi d'une subvention de 1 625 000,00 EUR à la SA Brusoc dans le cadre de l'octroi de micro-crédits de trésorerie pour les indépendants et les micro-entreprises en raison de la crise sanitaire du COVID-19//Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 december 2020 betreffende de toekenning van micro-kaskredieten voor zelfstandigen en zko's". W szczególności środek zapewnia mikrokredyty dla przedsiębiorców i przedsiębiorstw jednoosobowych w Regionie Stołecznym Brukseli. Wniosek dotyczy jedynie części wydatków publicznych związanej z oczekiwanymi stratami dotyczącmi pożyczek. Wnioskowana kwota odnosząca się do wydatków dotyczy wyłącznie wsparcia dla osób samozatrudnionych i przedsiębiorstw jednoosobowych.
(8) Belgia spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Belgia przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 10 103 933 459 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ dotyczy on przedłużenia zarówno nowych środków, jak i istniejących środków bezpośrednio dotyczących mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, z których część przedłużono, obejmujących znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Belgii. Belgia zamierza sfinansować 1 906 403 459 EUR zwiększonej kwoty wydatków publicznych ze środków własnych.
(9) Komisja skonsultowała się z Belgią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, o których mowa we wniosku Belgii z dnia 11 marca 2021 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(10) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Belgii w przezwyciężeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.
(11) Belgia i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(12) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(13) Belgia powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Belgię.
(14) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Belgii, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A.P. ZACARIAS | |
Przewodniczący |