Decyzja wykonawcza 2021/488 zmieniająca decyzje wykonawcze (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167 w odniesieniu do stosowania zatwierdzonych technologii innowacyjnych w niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych, które mogą być zasilane gazem płynnym, sprężonym gazem ziemnym i E85

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.100.15

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 kwietnia 2021 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/488
z dnia 22 marca 2021 r.
zmieniająca decyzje wykonawcze (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167 w odniesieniu do stosowania zatwierdzonych technologii innowacyjnych w niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych, które mogą być zasilane gazem płynnym, sprężonym gazem ziemnym i E85
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 lipca 2020 r. producenci Škoda Auto a.s, Ford-Werke GmbH, Groupe Renault, FCA Italy S.p.A, SEAT S.A., Volkswagen AG, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA oraz OPEL Automobile GmbH wspólnie złożyli wniosek, na podstawie art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2  i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 427/2014 3 , w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/174 4  w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych zatwierdzonych jako technologia innowacyjna na podstawie wspomnianej decyzji także w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, które mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) i E85.

(2) W dniu 11 grudnia 2020 r. producenci Ford-Werke GmbH, Honda Motor Europe Ltd oraz Renault SA wspólnie złożyli wniosek, na podstawie art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 427/2014, w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1167 5  w celu umożliwienia stosowania 48-woltowych wysokosprawnych zespołów silnikowo-prądnicowych połączonych z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC, zatwierdzonych jako technologia innowacyjna na podstawie wspomnianej decyzji, także w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, które mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) i E85, oraz w niektórych takich pojazdach będących hybrydowymi pojazdami elektrycznymi.

(3) Komisja oceniła oba wnioski zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 427/2014 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r.) 6 .

(4) Ponieważ oba wnioski dotyczą wyjaśnienia w zakresie stosowania technologii innowacyjnych w pojazdach, które mogą być zasilane LPG, CNG i E85, należy odnieść się do tych wniosków w jednej decyzji wykonawczej.

(5) W odniesieniu do obu wniosków należy wyjaśnić, że ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych można określić również wtedy, gdy są one instalowane w pojazdach zasilanych LPG, CNG i E85. Z zastrzeżeniem dodania pewnych czynników specyficznych dla danego paliwa, metody określania ograniczenia emisji CO2 określone w decyzjach wykonawczych (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167 uznaje się zatem za odpowiednie do określania ograniczenia emisji CO2 związanego ze stosowaniem technologii innowacyjnych, których dotyczą wnioski, w pojazdach napędzanych tymi paliwami.

(6) Jednak jeżeli chodzi o E85, ze względu na ograniczoną dostępność tego paliwa na rynku unijnym jako całości nie należy go odróżniać od benzyny na potrzeby metody określania ograniczenia emisji CO2.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje wykonawcze (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2020/174

W decyzji wykonawczej (UE) 2020/174 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) są w nią wyposażone samochody osobowe (M1) i lekkie pojazdy dostawcze (N1) z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85 lub połączeniem tych paliw;";

b)
w lit. c) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
ppkt (i) oraz (ii) otrzymują brzmienie:

"(i) 73,8 % dla pojazdów zasilanych benzyną lub E85, innych niż turbodoładowane;

(ii) 73,4 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych benzyną lub E85;";

(ii)
dodaje się ppkt (iv)-(vii) w brzmieniu:

"(iv) 74,6 % dla pojazdów zasilanych LPG, innych niż turbodoładowane;

(v) 74,1 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych LPG;

(vi) 76,3 % dla pojazdów zasilanych CNG, innych niż turbodoładowane;

(vii) 75,7 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych CNG.";

2)
w art. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku gdy technologia innowacyjna jest zainstalowana w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel, organ udzielający homologacji typu rejestruje poświadczone ograniczenie emisji CO2 w następujący sposób:

a) dla pojazdu dwupaliwowego wykorzystującego benzynę i paliwa gazowe - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;

b) dla pojazdu typu flex-fuel wykorzystującego benzynę i E85 - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do benzyny.";

3)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2020/1167

W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1167 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) instaluje się ją w samochodach osobowych (M1) lub lekkich pojazdach użytkowych (N1) spełniających następujące warunki:

(i) pojazdy z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania (konwencjonalne pojazdy wyposażone w silniki spalinowe), które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85 lub połączeniem tych paliw;

(ii) hybrydowe pojazdy elektryczne niedoładowywane zewnętrznie, które mogą być zasilane paliwami, o których mowa w ppkt (i), i w przypadku których wartości nieskorygowane zużycia paliwa oraz emisji CO2 można wykorzystać zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151.";

b)
w lit. b) wprowadza się następujące zmiany:
(i) 7
 ppkt (i) oraz (ii) otrzymują brzmienie:

"(i) 73,8 % dla pojazdów zasilanych benzyną lub E85, innych niż turbodoładowane;

(ii) 73,4 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych benzyną lub E85;";

(ii)
dodaje się ppkt (iv)-(vii) w brzmieniu:

"(iv) 74,6 % dla pojazdów zasilanych LPG, innych niż turbodoładowane;

(v) 74,1 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych LPG;

(vi) 76,3 % dla pojazdów zasilanych CNG, innych niż turbodoładowane;

(vii) 75,7 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych CNG.";

2)
w art. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku gdy technologia innowacyjna jest zainstalowana w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel, organ udzielający homologacji typu rejestruje poświadczone ograniczenie emisji CO2 w następujący sposób:

a) dla pojazdu dwupaliwowego wykorzystującego benzynę i paliwa gazowe - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;

b) dla pojazdu typu flex-fuel wykorzystującego benzynę i E85 - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do benzyny.";

3)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2020/174 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela 2 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Typ silnikaZużycie mocy skutecznej (VPe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E850,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem0,280
Silniki na olej napędowy0,220
Silniki na LPG0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem0,363
Zużycie mocy skutecznej (VPe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20)0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodoładowaniem0,275"
b)
tabela 3 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw (CF)

Rodzaj paliwaWspółczynnik konwersji (CF) [g CO2/l]
Benzyna/E852 330
Olej napędowy2 640
LPG1 629
Współczynnik konwersji (CF) [g CO2/m3]
CNG (G20)1 795"
2)
w pkt 8 wprowadza się następujące zmiany:

tabela 4 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 4

Korekta CO2 w związku z dodatkową masą

Benzyna/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km]0,0277źΔm
Olej napędowy (ΔCO2mD) [g CO2/km]0,0383źΔm
LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km]0,0251źΔm
CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km]0,0209źΔm".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2020/1167 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 3.2 tabele 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Typ silnikaZużycie mocy skutecznej (VPe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E850,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem0,280
Silniki na olej napędowy0,220
Silniki na LPG0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem0,363
Zużycie mocy skutecznej (VPe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20)0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodoładowaniem0,275

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw (CF)

Rodzaj paliwaWspółczynnik konwersji (CF) [g CO2/l]
Benzyna/E852 330
Olej napędowy2 640
LPG1 629
Współczynnik konwersji (CF) [g CO2/m3]
CNG (G20)1 795";
2)
w pkt 3.5 tabela 4 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 4

Korekta CO2 w związku z dodatkową masą

Benzyna/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km]0,0277źΔm
Olej napędowy (ΔCO2mD) [g CO2/km]0,0383źΔm
LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km]0,0251źΔm
CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km]0,0209źΔm".
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 427/2014 z dnia 25 kwietnia 2014 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów dostawczych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 125 z 26.4.2014, s. 57).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/174 z dnia 6 lutego 2020 r. w sprawie zatwierdzenia, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, technologii stosowanej w wysokosprawnych alternatorach 12-woltowych przeznaczonych do stosowania w niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych jako technologii innowacyjnej (Dz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 13).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1167 z dnia 6 sierpnia 2020 r. w sprawie zatwierdzenia, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, technologii stosowanej w 48-woltowym wysokosprawnym zespole silnikowo-prądnico- wym połączonym z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC przeznaczonym do stosowania w samochodach osobowych z konwencjonalnym silnikiem spalinowym i określonych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym oraz lekkich pojazdach użytkowych jako technologii innowacyjnej (Dz.U. L 258 z 7.8.2020, s. 15).
7 Art. 2 pkt 1 lit. b) ppkt i) zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.24.138) zmieniającego nin. decyzję z dniem 12 kwietnia 2021 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.