Decyzja wykonawcza 2021/1752 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących selektywnej zbiórki odpadów będących jednorazowymi butelkami na napoje z tworzyw sztucznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.349.19

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 października 2021 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1752
z dnia 1 października 2021 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących selektywnej zbiórki odpadów będących jednorazowymi butelkami na napoje z tworzyw sztucznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3 i art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie (UE) 2019/904 określono cele w zakresie selektywnej zbiórki odpadów będących jednorazowymi butelkami na napoje z tworzyw sztucznych wymienionymi w części F załącznika do tej dyrektywy ("odpady będące jednorazowymi butelkami"). Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/904 cel na 2025 r. wynosi 77 % wagowo wszystkich takich jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, a cel na 2029 r. wynosi 90 %. Komisja ma określić metodę obliczania i weryfikacji tych celów w zakresie selektywnej zbiórki oraz format, w jakim państwa członkowskie mają zgłaszać dane na temat odpadów będących jednorazowymi butelkami zbieranych selektywnie każdego roku.

(2) W celu zapewnienia porównywalności danych konieczne jest określenie szczegółowych zasad określania punktów, w których mierzy się masę zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami. Przepisy te powinny uwzględniać istniejące praktyki selektywnej zbiórki oraz ilość innych materiałów i substancji obecnych w zebranych odpadach oprócz takich butelek.

(3) W celu zapewnienia porównywalności danych, które mają być zgłaszane, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące sposobu stosowania dwóch alternatywnych metod, o których mowa w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/904, określania ilości takich jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu.

(4) Aby zapewnić dokładność danych dotyczących masy zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami, format zgłaszania danych powinien zapewniać identyfikację wszystkich parametrów istotnych dla obliczenia ilości zebranych selektywnie odpadów będących jednorazowymi butelkami oraz przedstawienie opisu metod stosowanych do obliczania i weryfikacji danych dotyczących tych parametrów.

(5) Choć obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów wymaga, by odpady były rozdzielane zależnie od ich rodzaju i charakteru, powinno być możliwe prowadzenie wspólnej zbiórki niektórych rodzajów odpadów, pod warunkiem że nie będzie to stanowić przeszkody dla wysokiej jakości recyklingu - zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami i zgodnie z art. 10 ust. 2 i art. 10 ust. 3 lit. a) dyrektywy 2008/98/WE.

(6) Metoda obliczania i weryfikacji celów w zakresie selektywnej zbiórki dla odpadów będących jednorazowymi butelkami, o których mowa w art. 9 ust. 3 dyrektywy (UE) 2019/904, jest ściśle powiązana z formatem zgłaszania danych w zakresie takiego selektywnego zbierania, o którym mowa w art. 13 ust. 4 tej dyrektywy, z uwagi na przedmiot tych środków i kontekst, w jakim mają one być stosowane. Należy zatem przyjąć niniejszy akt na podstawie obu tych przepisów, aby zapewnić spójność między przepisami dotyczącymi obliczania, weryfikacji i sprawozdawczości w zakresie selektywnej zbiórki odpadów będących jednorazowymi butelkami oraz ułatwić dostęp do tych przepisów.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Metoda obliczania i zgłaszania ilości selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami

1. 
Ilość selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami na napoje z tworzyw sztucznych wymienionymi w części F załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 ("odpady będące jednorazowymi butelkami") oblicza się, dzieląc masę selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami przez masę takich jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu ("jednorazowe butelki wprowadzone do obrotu"). Otrzymany wskaźnik wyraża się w procentach.
2. 
Państwa członkowskie stosują wzory określone w załączniku I w celu obliczenia ilości selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami.
Artykuł  2

Metoda określania masy selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami

1. 
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami obejmuje masę ich zakrętek i wieczek.
2. 
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami nie obejmuje masy jakichkolwiek pozostałości napojów.
3. 
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami może obejmować masę etykiet i klejów tylko wtedy, gdy jest ona również uwzględniona w masie jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu.
4. 
Odpady będące jednorazowymi butelkami uznaje się za zebrane selektywnie, jeżeli spełniony jest jeden z następujących warunków:
a)
odpady będące jednorazowymi butelkami były zbierane w celu recyklingu oddzielnie od wszelkich innych odpadów;
b)
odpady będące jednorazowymi butelkami były zbierane razem z innymi frakcjami odpadów opakowaniowych w ramach odpadów komunalnych lub z innymi niebędącymi opakowaniami frakcjami tworzyw sztucznych, metalu, papieru lub szkła odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w celu recyklingu, oraz
(i)
w systemie zbierania odpadów nie są zbierane odpady, które mogą zawierać substancje niebezpieczne;
(ii)
zbieranie odpadów, a następnie ich sortowanie są zaprojektowane i przeprowadzane w taki sposób, aby zminimalizować zanieczyszczenie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami odpadami z tworzyw sztucznych niepochodzącymi z takich butelek i innymi odpadami
(iii)
podmioty gospodarujące odpadami ustanawiają systemy zapewniania jakości w celu sprawdzenia, czy spełnione są warunki określone w ppkt (i) oraz (ii).
5. 
Systemy zapewniania jakości, o których mowa w ust. 4 lit. b) ppkt (iii):
a)
uwzględniają adekwatność personelu, jego wiedzę i umiejętności oraz organizację pomieszczeń i sprzętu w zakresie niezbędnym do zapewnienia, że zebrane odpady będące jednorazowymi butelkami spełniają warunki określone w ust. 4 lit. b) ppkt (i) oraz (ii);
b)
przeprowadzają weryfikację zgodnie z ustalonymi wcześniej instrukcjami i procedurami;
c)
muszą zostać poświadczone przez niezależną osobę trzecią.
6. 
Masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranymi selektywnie zgodnie z ust. 4 lit. a) mierzy się w punkcie, w którym są one zbierane, lub na wyjściu z operacji sortowania. Masę takich butelek będących odpadami można obliczyć poprzez policzenie butelek, pod warunkiem że zastosowane są wskaźniki przeliczenia, które uwzględniają masę każdej wielkości butelki, rodzaj polimeru, z którego zrobione są butelki oraz wieczka i zakrętki, a także straty w kolejnych czynnościach sortowania.
7. 
Masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranymi selektywnie zgodnie z ust. 4 lit. b) mierzy się na wyjściu z operacji sortowania, gdzie były one oddzielane od innych odpadów, z którymi zostały zebrane.
8. 
W przypadku gdy odpady będące jednorazowymi butelkami i inne odpady opakowaniowe z tego samego polimeru są obecne na wyjściu z operacji sortowania, masa odpadów będących jednorazowymi butelkami jest proporcjonalna do udziału odpadów będących jednorazowymi butelkami na wejściu do operacji sortowania. Udział ten ustala się na podstawie reprezentatywnego doboru próby i późniejszej analizy składu lub przy zastosowaniu rejestrów elektronicznych.
Artykuł  3

Metoda określania masy jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu

1. 
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu obejmuje wyłącznie masę takich butelek, które zostały wprowadzone do obrotu po napełnieniu ich napojem.
2. 
W przypadku znacznego przywozu, wywozu lub innego rodzaju przemieszczania takich butelek na terytorium Unii przez podmioty gospodarcze lub osoby fizyczne na własny użytek, masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu może zostać dostosowana w celu uwzględnienia takich przemieszczeń.
3. 
W przypadkach gdy państwa członkowskie określają masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu na podstawie masy odpadów wytworzonych z takich produktów, o których mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy (UE) 2019/904, masa tych odpadów obejmuje:
a)
selektywnie zebrane odpady będące jednorazowymi butelkami, niezależnie od tego, czy spełniają one wymogi określone w art. 2 ust. 4 lit. a) i b);
b)
odpady będące jednorazowymi butelkami zebrane jako zmieszane odpady komunalne;
c)
odpady będące jednorazowymi butelkami wyrzucone jako odpady poza systemami zbierania odpadów, niezależnie od tego, czy zostały one następnie zebrane.

Masę butelek, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b) i c), oblicza się z zastosowaniem metody pobierania próbek i analizy składu odpadów określonej w art. 4.

Artykuł  4

Metoda pobierania próbek i analiza składu odpadów w celu obliczenia masy odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych jako zmieszane odpady komunalne lub wyrzuconych jako odpady

1. 
Gromadzenie danych na potrzeby analizy składu odpadów opiera się na badaniach i pobieraniu reprezentatywnych próbek. Przy gromadzeniu danych uwzględnia się:
a)
sezonowe wahania ilości odpadów będących jednorazowymi butelkami wyrzuconych jako odpady poza systemami zbierania odpadów;
b)
różnice w poziomach urbanizacji;
c)
różnice w częstotliwości, rodzaju i lokalizacji zbierania odpadów komunalnych.
2. 
Gromadzenie i analiza danych, o których mowa w ust. 1, obejmują całe terytorium danego państwa członkowskiego.
Artykuł  5

Zbieranie i zgłaszanie danych

1. 
Zbieranie danych w celu obliczenia masy odpadów będących jednorazowymi butelkami i jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu zgodnie z art. 2 i 3 odbywa się co roku. W celu zbierania i zgłaszania danych państwa członkowskie wykorzystują, w miarę możliwości, rejestry elektroniczne.
2. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie określonym w załączniku II do niniejszej decyzji i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości, o którym mowa w art. 13 ust. 2 tej dyrektywy, w odniesieniu do tych danych w formacie określonym w załączniku III do niniejszej decyzji.
3. 
Komisja publikuje dane przekazane przez państwa członkowskie, chyba że państwo członkowskie przedstawi w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 2, uzasadniony wniosek o wstrzymanie publikacji niektórych danych.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

METODY OBLICZANIA ILOŚCI SELEKTYWNIE ZEBRANYCH ODPADÓW BĘDĄCYCH JEDNORAZOWYMI BUTELKAMI

ASCB = (WSCB apart + WSCB blended)/(WBPM + WEWG) x 100 %

gdzie:

ASCBoznacza ilość zebranych selektywnie w celu recyklingu odpadów będących jednorazowymi butelkami, o których mowa w art. 1
WSCB apartoznacza masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych oddzielnie od wszelkich innych odpadów w celu recyklingu zgodnie z art. 2 ust. 4 lit. a)
WSCB blendedoznacza masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych selektywnie w celu recyklingu razem z innymi odpadami zgodnie z art. 2 ust. 4 lit. b)
WBPMoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2
WEWGoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzanych do obrotu, określaną na podstawie masy odpadów wytwarzanych przez takie produkty, o których mowa w art. 3 ust. 3

WBPM = WBPM gross - WB out + WB in

WBPM grossoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, o których mowa w art. 3 ust. 1
WB outoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały wywiezione lub przemieszczone do innych państw członkowskich przez podmioty gospodarcze lub przez osoby fizyczne na ich własny użytek, o czym mowa w art. 3 ust. 2.
WB inoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przywiezione lub otrzymane od innych państw członkowskich przez podmioty gospodarcze lub przez osoby fizyczne na ich własny użytek, o czym mowa w art. 3 ust. 2.

WB out = W B out moved to other MS + W B out exp + W B out moved to other MS by natural persons + W B out by natural persons

W B out moved to other MSoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przemieszczone do innych państw członkowskich przez podmioty gospodarcze
W B out expoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały wywiezione przez podmioty gospodarcze
W B out moved to other MS by natural personsoznacza szacowaną masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przemieszczone do innego państwa członkowskiego przez osoby fizyczne na ich własny użytek
W B out by natural personsoznacza szacowaną masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały wywiezione przez osoby fizyczne na ich własny użytek

WB in = W B in from other MS + W B in imported + W B in moved from other MS by natural persons + W B in by natural persons

W B in from other MSoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały otrzymane z innych państw członkowskich przez podmioty gospodarcze
W B in importedoznacza masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przywiezione przez podmioty gospodarcze
W B in moved from other MS by natural personsoznacza szacowaną masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przemieszczone z innego państwa członkowskiego przez osoby fizyczne na ich własny użytek
W B in by natural personsoznacza szacowaną masę jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przywiezione przez osoby fizyczne na ich własny użytek

WEWG = TWSCB + Wother SCB + WMSW + Wlitter

TWSCBoznacza masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych selektywnie w celu recyklingu zgodnie z wymogami ustalonymi w art. 2 ust. 4 lit. a) i b), jak określono w art. 3 ust. 3 lit. a)
Wother SCBoznacza masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych selektywnie w celu recyklingu niezgodnie z wymogami ustalonymi w art. 2 ust. 4 lit. a) i b), jak określono w art. 3 ust. 3 lit. a)
WMSWoznacza masę odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych jako zmieszane odpady komunalne, jak określono w art. 3 ust. 3 lit. b)
Wlitteroznacza masę odpadów będących jednorazowymi butelkami wyrzuconych poza systemami zbierania odpadów, jak określono w art. 3 ust. 3 lit. c)

ZAŁĄCZNIK  II

FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH

I.
Format zgłaszania danych obliczonych na podstawie metody określonej w art. 3

Tabela 1

Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu obliczona zgodnie z art. 3 (w tonach)

PAŃSTWO:
ROK REFERENCYJNY:
Masa jednorazowych butelek w tonach obliczona zgodnie z art. 3 ust. 1
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu (1)
Dostosowanie masy jednorazowych butelek obliczonej zgodnie z art. 3 ust. 2
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przywiezione przez podmioty gospodarcze (2)
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały otrzymane z innych państw członkowskich przez podmioty gospodarcze (3)
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały wywiezione przez podmioty gospodarcze (4)
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przemieszczone do innych państw członkowskich przez podmioty gospodarcze (5)
Szacowana masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały wywiezione przez osoby fizyczne na ich własny użytek (6)
Szacowana masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przywiezione przez osoby fizyczne na ich własny użytek (7)
Szacowana masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przemieszczone do innego państwa członkowskiego przez osoby fizyczne na ich własny użytek (8))
Szacowana masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, które zostały przemieszczone z innego państwa członkowskiego przez osoby fizyczne na ich własny użytek (9)
Dostosowana masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu (10)
Masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu, określona na podstawie masy odpadów wytwarzanych z takich produktów obliczona zgodnie z art. 3 ust. 3
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych selektywnie w celu recyklingu zgodnie z wymogami ustalonymi w art. 2 ust. 4 lit. a) i b) (11)
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych selektywnie niezgodnie z wymogami ustalonymi w art. 2 ust. 4 lit. a) i b) (12)
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych jako zmieszane odpady komunalne (13)
Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami wyrzuconych poza systemami zbierania odpadów (14)
Uwaga:

Pola ciemnoszare: sprawozdawczość dobrowolna

(1) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 1. (W BPM gross)

(2) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B in imported)

(3) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B in from other MS)

(4) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B out exp)

(5) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B out moved to other MS)

(6) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B out by natural persons)

(7) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B in by natural persons)

(8) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B out moved to other MS by natural persons)

(9) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (W B in moved from other MS by natural persons)

(10) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 2. (WBPM)

(11) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 3 lit a). (TW SCB)

(12) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 3 lit a). (W other SCB)

(13) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 3 lit b). (W MSW)

(14) Obliczona zgodnie z art. 3 ust. 3 lit c). (W litter)

II.
Format zgłaszania danych obliczonych na podstawie metody określonej w art. 2 ust. 4

Tabela 2

Masa zebranych selektywnie w celu recyklingu odpadów będących jednorazowymi butelkami obliczona zgodnie z art. 2 ust. 4 (w tonach)

PAŃSTWO:
ROK REFERENCYJNY:
a) Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych oddzielnie od wszelkich innych odpadów (1)
b) Masa odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych razem z innymi odpadami (2)
Uwaga:

(1) Obliczona zgodnie z art. 2 ust. 4 lit a). (WSCB apart)

(2) Zbierane razem z innymi frakcjami odpadów opakowaniowych w ramach odpadów komunalnych lub z innymi nieszkodliwymi, nieopakowaniowymi frakcjami tworzyw sztucznych, metalu, papieru lub szklanych odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w celu recyklingu i obliczonych zgodnie z art. 2 ust. 4 lit. b). (W SCB blended)

ZAŁĄCZNIK  III

FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI

I.
Informacje ogólne
1.1. Państwo członkowskie:
1.2. Organizacja przedkładająca dane i opis:
1.3. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za kontakty:
1.4. Adres e-mail:
1.5. Numer telefonu do kontaktów:
1.6. Rok referencyjny:
1.7. Data/wersja dostawy:
1.8. Link do publikacji danych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
II.
Opis instytucji biorących udział w gromadzeniu danych
Nazwa instytucjiOpis kluczowych obowiązków

W stosownych przypadkach dodać wiersze.

III.
Opis zastosowanych metod
3.1.
Jednorazowe butelki wprowadzone do obrotu (załącznik II tabela 1)

3.1.1. Opis metody badań i analizy składu

W przypadku gdy masa jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu jest określana na podstawie masy odpadów wytworzonych z takich produktów, opis metody zastosowanej do pobierania próbek i analizy składu odpadów, o której mowa w art. 4.

Zastosowana metodaUwzględnione odchylenia
Jednorazowe butelki zebrane jako zmieszane odpady komunalne
Jednorazowe butelki wyrzucone jako odpady poza systemami zbierania odpadów

3.1.2. Opis wszelkich istotnych niespójności między masą jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu a masą wytworzonych odpadów opakowaniowych lub wszelkie inne powiązane kwestie

W stosownych przypadkach, opis planowanych lub zastosowanych środków naprawczych.

W stosownych przypadkach dodać wiersze.
3.2.
Informacje dotyczące selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami (załącznik II tabela 2)

3.2.1. Opis metod i źródeł służących do określania masy selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami

Wyjaśnienie praktyk, które są brane pod uwagę przy obliczaniu udziału selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami oraz metod określania, że jakość odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych razem z innymi odpadami jest porównywalna z jakością odpadów będących jednorazowymi butelkami zebranych oddzielnie od wszelkich innych odpadów. Obejmuje dokumentację systemów zapewniania jakości i weryfikacji przez stronę trzecią, które zostały ustanowione przez podmioty gospodarujące odpadami w celu sprawdzenia, czy spełnione są warunki określone w art. 2 ust. 4 lit. b) ppkt (i) oraz (ii).

W stosownych przypadkach dodać wiersze.
IV.
Weryfikacja danych i system kontroli
4.1.
Weryfikacja danych dotyczących selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami
Procedury weryfikacji i kontroliZastosowane do danych dotyczącychDodatkowe uwagi, w stosownych przypadkach
Jednorazowe butelki wprowadzone do obrotu (tak/nie)Odpady będące jednorazowymi butelkami (tak/nie)Odpady będące jednorazowymi butelkami zebrane oddzielnie od wszelkich innych odpadów, jak określono w art. 2 ust. 4 lit. a) (tak/nie)Odpady będące jednorazowymi butelkami zebrane razem z innymi odpadami, jak określono w art. 2 ust. 4 lit. b) (tak/nie)Dostosowanie w celu uwzględnienia innych materiałów zebranych w drodze selektywnej zbiórki, które nie są częścią butelek jednorazowego użytku (1) (tak/nie)
Kontrole kompletności danych
Kontrole krzyżowe
Kontrole szeregów czasowych
Kontrole audytowe
Inne (określić)
(1) Etykiety, kleje, pozostałości napojów zawartych w butelkach i wszelkie inne materiały, które nie są częścią butelek jednorazowego użytku lub ich zakrętek i wieczek.
4.2.
Opis głównych czynników wpływających na dokładność zgłaszanych danych dotyczących odpadów będących jednorazowymi butelkami, jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu lub selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami
Potencjalne czynniki wpływające na wiarygodność danychCzynnikiOpis sposobu, w jaki wpływa to na dokładność danych oraz metod zastosowanych w celu zminimalizowania wpływu nieprawidłowych danych
Jednorazowe butelki wprowadzone do obrotu (tak/nie)Odpady będące jednorazowymi butelkami (tak/nie)Selektywnie zbierane odpady będące jednorazowymi butelkami (tak/nie)
Błędy próby (1) (np. współczynniki zmienności)
Błędy pokrycia (2) (np. zasady de minimis, pokrycie regionalne)
Błędy pomiarów (3) (np. jednostka pomiaru, materiał, który nie jest częścią pustej jednorazowej butelki, ani jej zakrętki lub wieczka)
Instrumenty do badania zbierania danych (4) (np. badanie kwestionariuszy)
Błędy przetwarzania (5) (np. identyfikacja błędów, korekta błędów)
Błędy braku odpowiedzi (6)
Błędy w założeniach modelu (7)
Inne (proszę określić)
(1) Proszę opisać szacowane współczynniki zmienności i metody zastosowane do szacowania wariancji.

(2) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów pokrycia.

(3) Proszę opisać instrumenty, których celem jest ograniczenie potencjalnego ryzyka i uniknięcie błędów.

(4) Proszę opisać instrumenty i metody stosowane w celu zapewnienia jakości i odpowiednich instrumentów gromadzenia danych.

(5) Proszę opisać etapy przetwarzania danych między gromadzeniem danych a tworzeniem statystyk oraz wymienić wszelkie wykryte błędy przetwarzania i ich zakres.

(6) Proszę opisać wskaźniki braku odpowiedzi jednostki i pozycji dla głównych zmiennych i metody imputacji (jeżeli występują).

(7) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów w założeniach modelu.

4.3.
Wyjaśnienie zakresu i ważności badań w celu zebrania danych dotyczących odpadów będących jednorazowymi butelkami, jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu lub selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami
W stosownych przypadkach dodać wiersze.
4.4.
Różnice w stosunku do danych zgłoszonych za poprzednie lata referencyjne

Istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w bieżącym roku referencyjnym w porównaniu z metodą obliczania zastosowaną w poprzednich latach referencyjnych, o ile wystąpiły (w szczególności korekt retrospektywnych, ich charakteru oraz tego, czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu).

W stosownych przypadkach dodać wiersze.
4.5.
Wyjaśnienie różnicy w masie

Jeżeli zgłoszone dane wykazują więcej niż 10 % odchylenia w stosunku do danych przedłożonych za poprzedni rok referencyjny.

Przyczyny różnicy lub różnic w masie odpadów będących jednorazowymi butelkami, jednorazowych butelek wprowadzonych do obrotu lub selektywnie zebranych odpadów będących jednorazowymi butelkami.

Odpady będące jednorazowymi butelkami, jednorazowe butelki wprowadzone do obrotu lub selektywnie zebrane odpady będące jednorazowymi butelkamiOdchylenie (%)Główna przyczyna odchylenia

W stosownych przypadkach dodać wiersze.

V.
Poufność

Uzasadnienie wniosku o wstrzymanie publikacji niektórych danych w niniejszym sprawozdaniu wraz z wykazem konkretnych części, w przypadku których zażądano wstrzymania publikacji.

VI.
Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje

Nazwa i adres głównych stron internetowych, dokumentów referencyjnych i publikacji związanych z przedmiotowym gromadzeniem danych.

W stosownych przypadkach dodać wiersze.
1 Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.