Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.95.1

Akt utracił moc
Wersja od: 30 marca 2020 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/453
z dnia 27 marca 2020 r.
w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono w motywie 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 , normy europejskie opracowane w duchu nowego podejścia do harmonizacji i normalizacji technicznej umożliwiają przyjęcie domniemania zgodności z określonymi zasadniczymi wymaganiami tej dyrektywy, zwłaszcza w przypadku składników interoperacyjności i interfejsów. Przyjmuje się, że produkty kolejowe zgodne z takimi normami zharmonizowanymi wskazanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub z ich częściami, spełniają objęte tymi normami lub ich częściami wymogi ustanowione w tej dyrektywie.

(2) Pismem M/483 z dnia 28 stycznia 2011 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) o sporządzenie nowej normy lub dokonanie przeglądu istniejących norm na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Na podstawie wniosku M/483 CEN i CENELEC opracowały lub zmieniły m.in. następujące zharmonizowane normy: EN 14067-4:2013+A1:2018, EN 14067-6:2018, EN 14198:2016+A1:2018, EN 14363:2016+A1:2018, EN 15355:2019, EN 15610:2019, EN 15877-1:2012+A1:2018, EN 16186-1:2014+A1:2018, EN 16186-3:2016 +A1:2018, EN 16452:2015+A1:2019, EN 16729-4:2018, EN 16922:2017+A1:2019, EN 17023:2018, EN 17069-1:2019, EN 50122-1:2011/A1:2011, EN 50122-1:2011/A2:2016, EN 50122-1:2011/A3:2016, EN 50122-1:2011/A4:2017 EN 50126-1:2017, EN 50126-2:2017, EN 50129:2018 ze sprostowaniami EN 50129:2018/AC:2019-04, EN 50318:2018, EN 50463-1:2017, EN 50463-2:2017 ze sprostowaniami EN 50463- 2:2017/AC:2018-10, EN 50463-3:2017, EN 50463-4:2017 i EN 50463-5:2017.

(4) Komisja, we współpracy z CEN i CENELEC oceniła, czy przedmiotowe normy, opracowane lub zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem nr M/483.

(5) Normy te spełniają założone wymagania przewidziane w dyrektywie 2008/57/WE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z uwagi na to, że zgodność z normą EN 14363:2016+A1:2018 gwarantuje zgodność z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w dyrektywie 2008/57/WE wyłącznie w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, odniesienia do tej normy powinny zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z odpowiednim zastrzeżeniem.

(6) Niektóre nowe lub zmienione zharmonizowane normy opracowane przez CEN i CENELEC zastępują następujące normy zharmonizowane: EN 14067-4:2005+A1:2009, EN 14067-6:2010, EN 14198:2016, EN 15355:2008 +A1:2010, EN 15610:2009, EN 15877-1:2012, EN 16186-3:2016, EN 16922:2017, EN 50122-1:2011, EN 50126-1:1999, EN 50129:2003, EN 50463-1:2012, EN 50463-2:2012, EN 50463-3:2012, EN 50463-4:2012 i EN 50463-5:2012. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 3 . W przypadku niektórych z tych norm, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm je zastępujących, wycofanie tych odniesień należy odłożyć w czasie.

(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku III do niniejszej decyzji, ze skutkiem od dat wymienionych w tym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

NrOdniesienie do normy
1.EN 14067-4:2013+A1:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

2.EN 14067-6:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

3.EN 14198:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

4.EN 15355:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

5.EN 15610:2019

Kolejnictwo - Akustyka - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny i koła w odniesieniu do emisji hałasu

6.EN 15877-1:2012+A1:2018

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

7.EN 16186-1:2014+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 1: Widoczność, układ, dostępność

8.EN 16186-3:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

9.EN 16452:2015+A1:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Wstawki hamulcowe

10.EN 16729-4:2018

Kolejnictwo - Infrastruktura - Badania nieniszczące szyn w torze - Część 4: Kwalifikacje personelu dla badań nieniszczących szyn

11.EN 16922:2017+A1:2019

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

12.EN 17023:2018

Kolejnictwo - Utrzymanie taboru kolejowego - Tworzenie i modyfikacja planu utrzymania

13.EN 17069-1:2019

Kolejnictwo - Systemy i procedury zmiany szerokości toru - Część 1: Automatyczne systemy zmiany rozstawu kół

14.EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/A1:2011

EN 50122-1:2011/AC:2012

EN 50122-1:2011/A2:2016

EN 50122-1:2011/A3:2016

EN 50122-1:2011/A4:2017

15.EN 50126-1:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Proces ogólny RAMS

16.EN 50126-2:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 2: Sposoby podejścia do bezpieczeństwa

17.EN 50129:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem EN 50129:2018/AC:2019-04

18.EN 50318:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy odbioru prądu - Walidacja symulacji oddziaływania dynamicznego pomiędzy pantografem a siecią jezdną górną

19.EN 50463-1:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

20.EN 50463-2:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii EN 50463-2:2017/AC:2018-10

21.EN 50463-3:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

22.EN 50463-4:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

23.EN 50463-5:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 5: Ocena zgodności

ZAŁĄCZNIK  II

NrOdniesienie do normy
1.EN 14363:2016+A1:2018
Kolejnictwo - Badania i symulacje modelowe właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu - Badania właściwości biegowych i próby stacjonarne
Uwaga: Domniemanie zgodności następuje wyłącznie w przypadku, gdy jest stosowane w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (https://www.era.europa.eu/library/opinions-and-technical-advices_en)

ZAŁĄCZNIK  III

NrOdniesienie do normyData wycofania
1.EN 14067-4:2005+A1:2009

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

30.3.2020
2.EN 14067-6:2010

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

30.3.2020
3.EN 14198:2016

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

30.3.2020
4.EN 15355:2008+A1:2010

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

30.3.2021
5.EN 15610:2009

Kolejnictwo - Emisja hałasu - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny w odniesieniu do emisji hałasu

30.9.2020
6.EN 15877-1:2012

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

30.3.2020
7.EN 16186-3:2016

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

30.9.2020
8.EN 16922:2017

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

30.9.2020
9.EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/AC:2012

30.3.2021
10.EN 50126-1:1999

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie nieuszkadzalności, gotowości, obsługiwalności i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Wymagania podstawowe i procesy ogólnego przeznaczenia

EN 50126-1:1999/AC:2006

EN 50126-1:1999/AC:2010

EN 50126-1:1999/AC:2012

30.3.2020
11.EN 50129:2003

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem

EN 50129:2003/AC:2010

30.3.2020
12.EN 50463-1:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

30.3.2020
13.EN 50463-2:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii

30.3.2020
14.EN 50463-3:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

30.3.2020
15.EN 50463-4:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

30.3.2020
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
3 Dz.U. C 282 z 10.8.2018, s. 6.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.