Decyzja wykonawcza 2020/2183 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do zgłaszania zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.433.76

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 2020 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/2183
z dnia 21 grudnia 2020 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do zgłaszania zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 9531)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W 2020 r. zgłaszano przypadki zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u norek i ustalono, że wirus może przenosić się z ludzi na norki oraz z norek na ludzi. Przypadki zakażenia SARS-CoV-2 u norek odnotowano w niektórych państwach członkowskich i państwach trzecich. Ponadto w jednym państwie członkowskim odnotowano przypadki choroby COVID-19 u ludzi wywołanej przez warianty wirusa SARS-CoV-2 związane z norkami. Badania amerykańskich centrów ds. zapobiegania chorobom i ich kontroli (Centers for Disease Control and Prevention, CDC) z grudnia 2020 r. wskazują, że jenoty (Nyctereutes procyonoides) są również podatne na SARS-CoV-2.

(2) W dniu 12 listopada 2020 r. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) opublikowało szybką ocenę ryzyka dotyczącą wykrywania nowych wariantów SARS-CoV-2 związanych z norkami.

(3) W ramach szybkiej oceny ryzyka przeprowadzonej przez ECDC stwierdzono, że ogólny poziom ryzyka dla zdrowia ludzi stwarzanego przez warianty SARS-CoV-2 związane z norkami można określić jako oscylujący od niskiego w przypadku ogółu populacji do bardzo wysokiego w przypadku osób należących do grup ryzyka narażonych w trakcie pracy. W ramach szybkiej oceny ryzyka wskazano również, że konieczne są dalsze badania, aby ocenić, czy warianty SARS-CoV-2 związane z norkami mogą mieć jakikolwiek wpływ na ryzyko ponownego zakażenia, ograniczenia skuteczności szczepionki lub mniejszych korzyści płynących z leczenia.

(4) W dniu 12 listopada 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) wydała oświadczenie w sprawie COVID-19 i norek, w którym wskazała, że na całym świecie rodzą się obawy dotyczące ryzyka, iż zwierzęta podatne, takie jak norki, staną się rezerwuarem SARS-CoV-2, ponieważ wszelkie przeniesienie wirusa na ludzi może mieć wpływ na zdrowie publiczne.

(5) Jenoty uznaje się za podatne na zakażenie SARS-CoV-2, a OIE wezwała państwa do monitorowania zwierząt podatnych na zakażenie SARS-CoV-2, takich jak norki i jenoty, przy zastosowaniu podejścia "Jedno zdrowie".

(6) Zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3  państwa członkowskie zapewniają gromadzenie danych dotyczących występowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych.

(7) Zgodnie z art. 10 ust. 1 dyrektywy 90/425/EWG każde państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia pozostałe państwa członkowskie i Komisję o ognisku choroby na jego terytorium, chorób odzwierzęcych, chorób lub innych prawdopodobnych przyczyn powodujących poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt lub ludzi.

(8) Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 89/662/EWG każde państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia pozostałe państwa członkowskie i Komisję o wszelkich epidemiach na swoim terytorium, o zoonozach, chorobach lub innych czynnikach mogących stanowić poważne zagrożenie dla zwierząt lub dla zdrowia ludzkiego.

(9) Aby umożliwić ocenę ryzyka w ramach podejścia "Jedno zdrowie" oraz aby zidentyfikować możliwe opcje zarządzania ryzykiem związanym z obiegiem wariantów SARS-CoV-2 związanych z norkami u zwierząt należących do rodziny Mustelidae oraz u jenotów, oprócz wymogów dotyczących natychmiastowego powiadamiania należy ustanowić skuteczny, zharmonizowany system sprawozdawczości umożliwiający niezwłoczną wymianę wszystkich istotnych informacji.

(10) Ze względu na pilną potrzebę oceny ryzyka, jakie stwarza sytuacja epidemiologiczna w Unii w odniesieniu do występowania SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów, państwa członkowskie powinny składać Komisji regularne sprawozdania na temat występowania tego zakażenia u zwierząt utrzymywanych lub dzikich z rodziny Mustelidae oraz u jenotów. Aby zapewnić właściwe przekazywanie informacji o ryzyku w Unii, Komisja powinna udostępniać państwom członkowskim podsumowanie zebranych informacji. W niniejszej decyzji należy określić wzór sprawozdania w celu uporządkowania danych w podziale na ogniska choroby i gatunki podatne na wirus SARS-CoV-2. Niniejsza decyzja powinna stać się skuteczna tak szybko, jak jest to możliwe, w ramach prawnych określonych w dyrektywie 90/425/EWG i dyrektywie 89/662/EWG. Gromadzone i przedkładane dane podlegają przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 .

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie w ciągu trzech dni od pierwszego potwierdzenia na swoim terytorium zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów (Nyctereutes procyonoides).
2. 
W przypadku wystąpienia kolejnych przypadków zakażenia SARS-CoV-2 lub ogniska nowych zakażeń u zwierząt, o których mowa w ust. 1, po pierwszym potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, państwa członkowskie składają co tydzień sprawozdanie uzupełniające. Państwa członkowskie składają sprawozdanie uzupełniające również w przypadku pojawienia się odnośnych aktualizacji dotyczących epidemiologii choroby i jej potencjału zoonotycznego.
3. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, zawierają w odniesieniu do każdego przypadku wystąpienia zakażenia lub ogniska zakażenia informacje wskazane w załączniku do niniejszej decyzji.
4. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, są składane w formacie elektronicznym, który zostanie określony przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.
Artykuł  2
1. 
Komisja informuje państwa członkowskie w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz o sprawozdaniach złożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 1.
2. 
Komisja publikuje na swojej stronie internetowej, wyłącznie do celów informacyjnych, zaktualizowane streszczenie informacji zawartych w sprawozdaniach złożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 1.
Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 20 kwietnia 2021 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Informacje, które należy zawrzeć w sprawozdaniach, o których mowa w art. 1, w związku z wystąpieniem zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów ("gatunki podatne")

1.
Data przekazania informacji.
2.
Państwo członkowskie.
3.
Rodzaj sprawozdania (pierwsze sprawozdanie potwierdzające/cotygodniowe sprawozdanie uzupełniające).
4.
Całkowita liczba ognisk/przypadków wystąpienia w państwie członkowskim podanych w sprawozdaniu.
5.
W odniesieniu do każdego ogniska/przypadku wystąpienia należy podać:
a)
numer porządkowy każdego ogniska/przypadku wystąpienia w państwie członkowskim;
b)
region i przybliżone położenie geograficzne zakładu lub innego miejsca, w którym utrzymywano zwierzęta lub w którym się one znajdowały;
c)
datę podejrzenia;
d)
datę potwierdzenia;
e)
metodę(-y) diagnostyczną(-e);
f)
szacowaną datę wprowadzenia wirusa do zakładu lub innego miejsca;
g)
możliwe źródło wirusa;
h)
zastosowane środki kontroli (szczegóły 5 );
i)
liczbę zwierząt podatnych w zakładzie lub innym miejscu (w podziale na gatunki podatne);
j)
liczbę zwierząt z klinicznymi objawami choroby lub zwierząt bezobjawowych w zakładzie lub innym miejscu (w podziale na gatunki podatne; w przypadku gdy dokładna liczba nie jest znana, proszę podać szacunkową liczbę);
k)
współczynnik zachorowalności: liczba zwierząt (w podziale na gatunki podatne) z klinicznymi objawami choroby, z objawami podobnymi do objawów COVID-19, w zakładzie lub innym miejscu w stosunku do liczby zwierząt podatnych, wraz ze skróconym opisem objawów klinicznych (w przypadku gdy dokładna liczba nie jest znana, proszę podać szacunkową liczbę);
l)
współczynnik śmiertelności: liczba zwierząt (w podziale na gatunki podatne), które padły w zakładzie lub innym miejscu (w przypadku gdy dokładna liczba nie jest znana, proszę podać szacunkową liczbę).
6.
Dane dotyczące epidemiologii molekularnej, znaczące mutacje.
7.
Odpowiednie dane dotyczące przypadków u ludzi w danym państwie członkowskim bezpośrednio związanych z ogniskami/przypadkami wystąpienia zakażenia u zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2.
8.
Inne istotne informacje.
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniająca decyzję Rady 90/424/EWG i uchylająca dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
5 Kontrola przemieszczania w obrębie kraju; nadzór w obrębie obszaru objętego ograniczeniami lub w obrębie obszaru zapowietrzonego; identyfikowalność; kwarantanna; urzędowe unieszkodliwianie tusz, produktów ubocznych i odpadów; likwidacja; kontrola zwierząt dzikich będących rezerwuarami; podział na strefy; odkażanie; dopuszczone szczepienie (jeżeli istnieje szczepionka); niepoddawanie leczeniu zwierząt dotkniętych chorobą ani niestosowanie żadnych innych odpowiednich środków.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.