Decyzja wykonawcza 2020/1220 w sprawie wniosku o rejestrację proponowanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej Right to Cure (Prawo do terapii) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
Dz.U.UE.L.2020.277.18
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1220
z dnia 21 sierpnia 2020 r.
w sprawie wniosku o rejestrację proponowanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Right to Cure" ("Prawo do terapii")
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 26 sierpnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 4 lipca 2020 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację proponowanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Right to Cure" ("Prawo do terapii").
(2) Cele proponowanej inicjatywy są następujące: "1) zapewnienie, aby prawa własności intelektualnej, w tym patenty, nie ograniczały dostępności jakiejkolwiek opracowanej w przyszłości szczepionki lub terapii COVID-19; 2) zapewnienie, aby przepisy UE dotyczące danych i wyłączności rynkowej nie ograniczały bezpośredniej skuteczności obowiązkowych licencji wydawanych przez państwa członkowskie; 3) wprowadzenie zobowiązania prawnego, wymagającego od beneficjentów funduszy UE dzielenia się wiedzą, własnością intelektualną bądź danymi lub zasobami patentowymi technologii medycznej w kontekście COVID-19; 4) wprowadzenie zobowiązania prawnego, wymagającego od beneficjentów z funduszy UE zachowania przejrzystości w odniesieniu do wkładów publicznych, kosztów produkcji, jak również klauzul dotyczących dostępności w połączeniu z licencjami niewyłącznymi.".
(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu proponowanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Grupa organizatorów wzywa Unię w szczególności do "przedłożenia zdrowia publicznego nad prywatne zyski [oraz] zapewnienia, aby szczepionki oraz terapie zapobiegające rozprzestrzenianiu się przeciwdziałające pandemii stały się światowym dobrem publicznym, nieodpłatnie dostępnym dla każdego".
(4) Jeżeli chodzi o dwa pierwsze cele proponowanej inicjatywy, Komisja jest uprawniona do złożenia wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego, na podstawie art. 114 Traktatu.
(5) Jeżeli chodzi o dwa ostatnie cele proponowanej inicjatywy, Komisja jest uprawniona do złożenia wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów, służącego ochronie i poprawie zdrowia publicznego, na podstawie art. 168 ust. 5 Traktatu, oraz w sprawie działań badawczych w kontekście wieloletniego programu ramowego Unii, na podstawie art. 182 Traktatu, w związku z art. 183 Traktatu.
(6) Z tego względu żadna z części proponowanej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza uprawnienia Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(8) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę "Right to Cure" ("Prawo do terapii"),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vera JOUROVA | |
Wiceprzewodniczący |