Decyzja wykonawcza 2019/2012 w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.312.95

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 grudnia 2019 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2012
z dnia 29 listopada 2019 r.
w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2 , w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opierając się na art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, Komisja bada przedłożone przez państwa członkowskie wnioski o wyłączenie z wymogów art. 3 ust. 2 w odniesieniu do kombinacji typów/modeli statków powietrznych, których produkcja dobiega końca, oraz produkowanych w ograniczonych ilościach, jak również w odniesieniu do kombinacji typów/modeli statków powietrznych, których koszty przebudowy byłyby nieproporcjonalne z powodu ich przestarzałej konstrukcji.

(2) W kontekście wyłączeń należy utrzymać cel określony w motywie 8 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, zgodnie z którym funkcja łącza danych powinna być dostępna przy co najmniej 75 % lotów.

(3) Po otrzymaniu od państw członkowskich wniosków o wyłączenie Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami. W następstwie badania przedmiotowych wniosków, przeprowadzonego przez Komisję w oparciu o art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, należy przyznać odpowiednie wyłączenia.

(4) Opierając się na kryteriach określonych w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, Komisja ponownie przeanalizowała wyłączenia przyznane na mocy decyzji Komisji z dnia 20 maja 2011 r. w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 [C(2011) 2611 final] oraz decyzji wykonawczej Komisji z dnia 9 grud nia 2011 r. w sprawie wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 [C(2011) 9074 final]. Po konsultacji z zainteresowanymi stronami Komisja stwierdziła, że nie ma potrzeby konsolidacji przedmiotowych aktów w ramach jednej decyzji wykonawczej. Należy zatem uchylić decyzję C(2011) 2611 final oraz decyzję wykonawczą C(2011) 9074 final.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące kombinacje typów/modeli statków powietrznych zostają objęte stałym wyłączeniem z wymogów art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 29/2009:

a)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku I;
b)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku II, w przypadku których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu zostało wydane przed dniem 5 lutego 2020 r.
Artykuł  2

Następujące kombinacje typów/modeli statków powietrznych zostają objęte wyłączeniem z wymogów art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 29/2009 do dnia 5 lutego 2022 r.:

a)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku II, w przypadku których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu zostało wydane w dniu 5 lutego 2020 r. lub po tej dacie;
b)
kombinacje typów/modeli statków powietrznych określonych w załączniku III.
Artykuł  3

Decyzja C(2011) 2611 final oraz decyzja wykonawcza C(2011) 9074 tracą moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 LIT. A)

Typ/seria/model statków powietrznychProducentKod typu według ICAO
AN-12 (wszystkie)AntonovAN12
AN-124 100AntonovA124
IL-76 (wszystkie)IlyushinIL76
A300 (wszystkie)AirbusA30B
A306
A3ST
A310 (wszystkie)AirbusA310
A-319/-320/-321 z pierwszym świadectwem zdatności do lotu wydanym w okresie między 1 stycznia 1995 r. a 5 lipca 1999 r. włącznieAirbusA319
A320
A321
A340 (wszystkie)AirbusA342
A343
A345
A346
A318-112AirbusA318
AVROLINER (RJ-100)AVRORJ1H
AVROLINER (RJ-85)AVRORJ85
BA146-301British AerospaceB463
B717-200BoeingB712
B737-300BoeingB733
B737-400BoeingB734
B737-500BoeingB735
B747-400BoeingB744
B757-200BoeingB752
B757-300BoeingB753
B767-200BoeingB762
B767-300BoeingB763
B767-400BoeingB764
MD-82BoeingMD82
MD-83BoeingMD83
MD-11 (wszystkie)BoeingMD11
CL-600-2B19 (CRJ100/200/440)BombardierCRJ1/CRJ2
Dornier 328-100DornierD328
Dornier 328-300DornierJ328
Fokker 70FokkerF70
Fokker 100FokkerF100
Seria King Air (90/100/200/300)BeechcraftBE9L
BE20
B350
Hercules L-382-G-44K-30LockheedC130
SAAB 2000/SAAB SF2000SAABSB20

ZAŁĄCZNIK  II

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 LIT. B) ORAZ ART. 2 LIT. A)

Typ/seria/model statków powietrznychProducentKod typu według ICAO
A330 Series 200/300AirbusA332/A333
Global Express/5000 BD-700-1A10/1A11BombardierGLEX/GL5T
CL-600-2C10 (CRJ-700)BombardierCRJ7
C525C, CJ4CessnaC25C
C560XL (Citation XLS+)CessnaC56X
Falcon 2000 (wszystkie)DassaultF2TH
Falcon 900 (wszystkie)DassaultF900
EMB-500 (Phenom 100)EmbraerE50P
EMB-505 (Phenom 300)EmbraerE55P
EMB-135BJ (Legacy 600)EmbraerE35L
EMB-135EJ (Legacy 650)EmbraerE35L
EMB-145 (135/140/145)EmbraerE135 E145, E45X
PC-12PilatusPC12

ZAŁĄCZNIK  III

WYŁĄCZENIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 LIT. B)

Typ/seria/model statków powietrznychProducentKod typu według ICAO
A318 (ACJ)AirbusA318
A319 (ACJ)AirbusA319
A320 (ACJ)AirbusA320
A321 (ACJ)AirbusA321
B737-700IGW (BBJ)BoeingB737
B737-800 (BBJ2)BoeingB738
B737-900ER (BBJ3)BoeingB739
B767-300FBoeingB763
ERJ 190-100ECJEmbraerE190
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.