Decyzja wykonawcza 2018/491 w sprawie zgodności wspólnej propozycji zgłoszonej przez zainteresowane państwa członkowskie, dotyczącej przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne", z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
Dz.U.UE.L.2018.81.23
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/491
z dnia 21 marca 2018 r.
w sprawie zgodności wspólnej propozycji zgłoszonej przez zainteresowane państwa członkowskie, dotyczącej przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne- Morze Śródziemne", z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim i niderlandzkim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Francji, Luksemburgu, Niderlandach i Zjednoczonym Królestwie przesłały Komisji list intencyjny, który Komisja otrzymała w dniu 14 czerwca 2017 r. List intencyjny został również podpisany przez Szwajcarię, która uczestniczy już w realizacji tego kolejowego korytarza towarowego jako państwo trzecie na podstawie załącznika do rozporządzenia (UE) nr 913/2010. List obejmuje propozycję przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne" do Genewy.
(2) Komisja przeanalizowała propozycję zawartą w liście intencyjnym zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uważa, że jest ona zgodna z art. 5 tego rozporządzenia ze względu na przedstawione poniżej powody.
(3) Propozycja uwzględnia kryteria określone w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 913/2010. Łączna liczba państw, przez które przebiega korytarz, nadal wynosi sześć, przy czym pięć z nich to państwa członkowskie Unii. Ogólna zbieżność korytarza z korytarzem sieci bazowej "Morze Północne-Morze Śródziemne" pozostaje bez zmian. Proponowane przedłużenie jest zgodne z siecią TEN-T i spełnia następujące wymogi TEN-T: pełna elektryfikacja linii; obciążenie na oś co najmniej 22,5 t; prędkość drogowa 100 km/h i możliwość ruchu pociągów o długości 740 m.
(4) Z przedstawionej w liście intencyjnym analizy rynku transportowego wynika, że przedłużenie korytarza powinno spowodować zwiększenie wielkości międzynarodowego transportu kolejowego i spowodować przejście z transportu drogowego na kolejowy dzięki zapewnieniu krótszej trasy do i z portów śródziemnomorskich we Francji dla towarów i surowców wwożonych do Szwajcarii lub z niej wywożonych, co zapewni znaczne korzyści społeczno-gospodarcze w związku ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych.
(5) Proponowane przedłużenie korytarza jest zgodne z celem polegającym na utworzeniu europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Przedłużenie korytarza umożliwi połączenie głównych gałęzi gospodarki regionu Genewy z ważnymi europejskimi portami morskimi, takimi jak Amsterdam, Antwerpia, Dunkierka, Marsylia, Rotterdam i Zeebrugge, a tym samym spowoduje wzmocnienie połączeń wzajemnych sieci TEN-T z kluczowym państwem trzecim, jakim jest Szwajcaria.
(6) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 przeprowadzono z właściwymi zarządcami infrastruktury i wnioskodawcami konsultacje w sprawie przedmiotowego przedłużenia.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |