Decyzja wykonawcza 2018/485 w sprawie upoważnienia Danii do wprowadzenia środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Dz.U.UE.L.2018.81.13
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/485
z dnia 19 marca 2018 r.
w sprawie upoważnienia Danii do wprowadzenia środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 21 listopada 2017 r., zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, Dania wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia środka specjlanego regulującego prawo do odliczenia naliczonego VAT, stanowiącego odstępstwo od przepisów art. 75 tej dyrektywy.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE, pismami z dnia 7 i 8 grudnia 2017 r., Komisja przekazała wniosek przedłożony przez Danię pozostałym państwom członkowskim, a pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. powiadomiła Danię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Bez wprowadzenia odstępstwa ustawodawstwo w Danii przewiduje, że jeżeli lekki pojazd ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton zostaje zarejestrowany przez organy duńskie jako pojazd przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do odliczenia w całości naliczonego VAT z tytułu jego zakupu i kosztów eksploatacji. Podatnik traci prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu takiego pojazdu, w przypadku gdy jest on następnie wykorzystywany do celów prywatnych.
(4) Aby złagodzić konsekwencje tego systemu, Dania wystąpiła z wnioskiem o zastosowanie środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od przepisów art. 75 dyrektywy 2006/112/WE. Odstępstwo przyznano decyzją wykonawczą Rady 2012/447/UE 2 , a następnie decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/992 3 . Ta ostatnia decyzja wygasła z dniem 31 grudnia 2017 r.
(5) Środek ten umożliwiłby podatnikom, którzy zarejestrowali pojazd jako przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jego wykorzystanie do celów prywatnych oraz obliczenie - na podstawie ryczałtowej kwoty dziennej - podstawy opodatkowania czynności uznanej za świadczenie usług zgodnie z art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, bez utraty prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu pojazdu.
(6) Ta uproszczona metoda obliczenia powinna jednak być ograniczona do 20 dni - w roku kalendarzowym - wykorzystania pojazdu do celów prywatnych, zaś kwota ryczałtowa podatku VAT powinna być ustalona na 40 DKK za każdy dzień wykorzystania do celów prywatnych. Wskazana kwota została określona przez rząd duński na podstawie analizy krajowych statystyk.
(7) Wskazany środek, który powinien być stosowany w odniesieniu do lekkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton, ma na celu uproszczenie wypełniania obowiązków dotyczących podatku VAT przez tych podatników, którzy okazjonalnie wykorzystują do celów prywatnych pojazdy zarejestrowane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, tym samym upraszczając procedurę poboru podatku VAT. Podatnik mógłby jednakże w dalszym ciągu wybrać rejestrację lekkiego pojazdu ciężarowego jako wykorzystywanego zarówno do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W takim przypadku podatnik traciłby prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów zakupu pojazdu, ale nie byłby zobowiązany do uiszczania dziennej opłaty w związku z wykorzystywaniem pojazdu do celów prywatnych.
(8) Wydanie upoważnienia na środek gwarantujący, że podatnik, który okazjonalnie wykorzystuje do celów prywatnych pojazd zarejestrowany do celów prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest pozbawiony pełnego prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu pojazdu, byłoby spójne z ogólnymi przepisami dotyczącymi odliczeń przewidzianymi w dyrektywie 2006/112/WE.
(9) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie i powinno wygasnąć dnia 31 grudnia 2020 r.
(10) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka zostały osiągnięte, w tym zapewnienie nieprzerwanego stosowania wcześniej udzielonego odstępstwa, oraz zapewnienie pewności prawnej w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r. Jako że Dania wystąpiła o przedłużenie upoważnienia w dniu 21 listopada 2017 r. i kontynuowała stosowanie systemu prawnego ustanowionego w jej prawie krajowym na podstawie wcześniej udzielonego odstępstwa od dnia 1 stycznia 2018 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób są należycie respektowane.
(11) W przypadku gdy Dania wystąpi z wnioskiem o kolejne przedłużenie obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo na okres po dniu 31 grudnia 2020 r., powinna ona przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie do dnia 31 marca 2020 r.
(12) Uznaje się, że odstępstwo to wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z VAT pobieranego na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
R. PORODZANOV | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1088/2020 z dnia 22 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.239.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2094 z dnia 25 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.241.121) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.