Decyzja wykonawcza 2015/1183 określająca specyfikacje techniczne i operacyjne niezbędne do wdrożenia wersji 3 systemu EGNOS

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.192.20

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 lipca 2015 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/1183
z dnia 17 lipca 2015 r.
określająca specyfikacje techniczne i operacyjne niezbędne do wdrożenia wersji 3 systemu EGNOS

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013 stanowi, że Komisja ponosi ogólną odpowiedzialność za program EGNOS i nadaje jej uprawnienia wykonawcze do określenia specyfikacji technicznych i operacyjnych niezbędnych do rozwoju systemu EGNOS.

(2) System EGNOS już się rozwinął, ponieważ wersja 1 została wprowadzona na początku XXI w., a wersja 2 w 2009 r. Trzy usługi oferowane przez system, mianowicie usługa otwarta, usługa rozpowszechniania danych o charakterze komercyjnym (EDAS) oraz usługa związana z ochroną życia (SoL), określone w art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, uruchomiono odpowiednio dnia 30 października 2009 r., 26 lipca 2012 r. i 12 marca 2011 r.

(3) Aby zachować zgodność z charakterystyką i osiągnąć cele szczegółowe programu EGNOS, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, konieczne jest teraz określenie specyfikacji technicznych i operacyjnych wersji 3 systemu. Ta wersja 3, która powinna zostać wprowadzona do użytku w latach dwudziestych XXI w., stanowiłaby ulepszenie w stosunku do wersji 2, ponieważ z technicznego punktu widzenia obejmowałaby z jednej strony monitorowanie i korektę sygnałów usługi otwartej oferowanej przez system utworzony w ramach programu Galileo, a z drugiej strony stosowanie podwójnej częstotliwości, zarówno w odniesieniu do systemu GPS, jak i z systemu objętego programem Galileo.

(4) Ewolucja techniczna wersji 2 do wersji 3 poprawiłaby zasięg geograficzny trzech usług oferowanych przez system i zwiększyłaby ich skuteczność.

(5) W odniesieniu do zasięgu geograficznego ewolucja systemu miałaby na celu przede wszystkim zagwarantowanie objęcia wszystkich terytoriów państw członkowskich UE położonych w Europie, łącznie z Azorami, Wyspami Kanaryjskimi i Maderą. Rozszerzenie tego zasięgu poza granice państw członkowskich UE, aby włączyć kraje kandydujące do UE oraz kraje uczestniczące w polityce sąsiedztwa UE, byłoby również możliwe, pod warunkiem że byłoby to technicznie wykonalne, i w oparciu o porozumienia międzynarodowe, na warunkach określonych w art. 2 ust. 5 akapit ostatni rozporządzenia (UE) nr 1285/2013.

(6) W porównaniu z wersją 2 systemu w wersji 3 należy poprawić skuteczność, przede wszystkim usługi SoL.

(7) Dla usługi otwartej poprawa skuteczności obejmowałby dostarczanie dokładnych danych w zakresie pomiaru czasu, takich jak różnice między czasem stosowanym przez EGNOS z jednej strony, a czasem UTC i czasem systemu GPS z drugiej strony.

(8) W przypadku usługi EDAS taka poprawa służyłaby przede wszystkim ograniczeniu czasu transmisji danych do dwóch sekund i zmniejszeniu czasu, w którym usługa jest niedostępna.

(9) Poprawa skuteczności osiągnięta w wersji 3 systemu EGNOS powinna jednak dotyczyć głównie usługi SoL, szczególnie w sektorach lotnictwa cywilnego i transportu morskiego.

(10) W lotnictwie cywilnym i w celu odpowiedniego zaspokojenia potrzeb żeglugi powietrznej, w szczególności w odniesieniu do optymalizacji ruchu między różnymi obszarami geograficznymi, wersja 3 powinna zapewniać nową usługę "podejście precyzyjne CAT I", oprócz trzech usług oferowanych już w wersji 2, czyli "przelot - podejście nieprecyzyjne", "podejście z naprowadzaniem pionowym APV-I" oraz "podejście LPV 200". Ponadto dostępność usługi "podejście LPV 200" zostałaby znacznie zwiększona, ponieważ okres, w którym jest ona dostępna, powinien się mieścić w przedziale od 0,99 do 0,999.

(11) W lotnictwie cywilnym ważne jest również zapewnienie dalszej zgodności usługi SoL z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1035/2011 2 . Jak wskazano w motywie 14 niniejszego rozporządzenia, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny działać zgodnie z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, do czasu pełnej transpozycji norm tej organizacji międzynarodowej do prawa UE.

(12) W przypadku transportu morskiego wersja 3 systemu EGNOS powinna wprowadzić usługę SoL zgodnie z międzynarodowymi normami ustanowionymi przez Międzynarodową Organizację Morską, umożliwiając nowe zastosowania systemu EGNOS, które dzięki większej dokładności byłyby korzystne dla tego sektora pod względem efektywności i bezpieczeństwa. W tym celu i mając na uwadze przeszkody związane z nawigacją w pobliżu wybrzeża, zbliżaniem się i wpływaniem do portów, rozszerzenie usługi SoL dla sektora morskiego powinno w szczególności zapewnić bardzo wysoki stopień dostępności, ponad 0,998 w skali od 0 do 1, gwarantujący integralność usługi w odstępie mniejszym niż 10 sekund i dokładność w poziomie do mniej niż 10 metrów.

(13) Poza tym, aby nie przeszkadzać użytkownikom EGNOS ani nie wpływać na obecne zastosowania komercyjne, specyfikacje techniczne i operacyjne wersji 3 systemu EGNOS powinny być zgodne ze specyfikacjami wersji 2, tak aby nie zaprzepaścić dotychczasowych osiągnięć i nie wpływać negatywnie na obecne możliwe zastosowania ze szkodą dla użytkowników.

(14) W celu zakończenia ewolucji technicznej wersji 2 systemu do wersji 3 należy określić specyfikacje techniczne i operacyjne zamieszczone w załączniku.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Specyfikacje techniczne i operacyjne wersji 3 systemu EGNOS określono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

SPECYFIKACJE TECHNICZNE I OPERACYJNE

1. Najważniejsze parametry ENGOS V3, utrzymane, zmienione lub dodane w porównaniu z ENGOS V2
EGNOS V2EGNOS V3
Tryby odbiorników- Jedna częstotliwość i jedna konstelacja: GPS L1- Jedna częstotliwość i jedna konstelacja: GPS L1

- Dwie częstotliwości i jedna konstelacja: GPS L1/L5 lub Galileo E1/E5a

- Dwie częstotliwości i dwie konstelacje: GPS L1/L5 + Galileo E1/E5a

Usługi specjalne dla lotnictwa- Przelot/podejście nieprecyzyjne

- Podejście z naprowadzaniem pionowym APV-I

- Podejście LPV-200

- Przelot/podejście nieprecyzyjne

- Podejście z naprowadzaniem pionowym APV-I

- Podejście LPV-200

- Podejście precyzyjne CAT-I

Usługi specjalne dla transportu morskiegon.d.- Obszary oceaniczne

- Nawigacja przy wejściu do portu, podejściu do portu i na wodach przybrzeżnych

Zdolność systemu do powielania wzorcówtaktak
Zgodność skuteczności usługi na poziomie użytkownika w porównaniu z wersją poprzedniąn.d.tak
Ograniczenie usług (1)- Obszar usług związanych z ochroną życia ograniczony do [40 W, 40E], [20N, 70N]

- Maksymalna liczba stacji ograniczona do 60

brak (2)
(1) Dostęp użytkowników do usługi otwartej i usług związanych z ochroną życia ograniczony do obszaru widoczności satelitów geostacjonarnych.

(2) Brak ograniczeń umożliwiających włączenie do projektu EGNOS V3 dodatkowych stacji w celu rozszerzania, w sposób ciągły, obszaru usług EGNOS zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013.

2. Specyfikacje techniczne i operacyjne usługi otwartej

Usługa otwarta
Dokładność w poziomie (95 %)3 m
Dokładność w pionie (95 %)4 m
Dostępność OS0,99
Obszar dostępności usługiPaństwa członkowskie UE + Norwegia i Szwajcaria
Gwarancja usługiNie
Dostęp- Za pośrednictwem kompatybilnych odbiorników na obszarze usług EGNOS

- Nie wymaga się specjalnego zezwolenia/certyfikacji

Usługa określania czasu
Dokładność czasu sieci EGNOS w stosunku do czasu UTC20 ns 3 sigma
Dokładność czasu sieci EGNOS w stosunku do czasu systemu GPSmaksimum 50 ns
Dostępność usługi określania czasu99 %
Gwarancja usługinie
Dostęp- Za pośrednictwem kompatybilnych odbiorników na obszarze usług EGNOS

- Nie wymaga się specjalnego zezwolenia/certyfikacji

3. Specyfikacje techniczne i operacyjne usługi dostępu do danych EGNOS (EDAS)

EDAS
Specyfikacje usługiProdukty dostarczane bezpośrednio przez systemNieprzetworzone dane RIMS
Dane komunikatu EGNOS
Dane dotyczące prawidłowego funkcjonowania EGNOS
Opóźnienie (1)2 sek.
Dostępność0,999
DostępProdukty dostarczane użytkownikom końcowym przez konkretnych usługodawców podłączonych do serwera EGNOS
Specyfikacje serwerówZabezpieczona architektura światowego dostępu Wystarczająca przepustowość połączeń
(1) Opóźnienie to czas, jaki upłynął od transmisji ostatniego bita wiadomości nawigacyjnej z segmentu kosmicznego (satelitów EGNOS i GPS/Galileo) do opuszczenia przez te dane serwera EGNOS.

4. Specyfikacje techniczne i operacyjne usługi związanej z ochroną życia

4.1. Usługa lotnicza (1)

Przelot - podejście nieprecyzyjnePodejście z naprowadzaniem pionowym APV-I (usługa dotychczasowa)Podejście LPV 200Podejście precyzyjne CAT I
NormyZałącznik V pkt 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1035/2011, stosownie do przypadku
Dokładność w poziomie220 m16 m16 m16 m
Dokładność w pionieNie dotyczy20 m4 m4 m
VNSE - warunki bezusterkowen.d.n.d.10 m

z prawdopodobieństwem 10- 7/150 s

n.d.
VNSE - warunki awarii systemun.d.n.d.15 m

z prawdopodobieństwem 10- 5/150 s

n.d.
Ryzyko dla integralności1,10- 7/godz.2,10- 7/150 s2,10- 7/150 s2,10- 7/150 s
Czas alarmu (TTA)10 s10s6 s6 s
HAL556 m40 m40 m40 m
VALNie dotyczy50 m35 m10 m
Ryzyko dla ciągłości1,10- 5/godz.8,10- 6/15 s8,10- 6/15 s8,10- 6/15 s
Dostępność usługi SoL (2)0,9990,990,99-0,9990,99
Obszar dostępności usługiRejony informacji powietrznej (FIR) państw członkowskich UE + Norwegii i SzwajcariiObszary lądowe (3) państw członkowskich UE + Norwegii i SzwajcariiObszary lądowe państw członkowskich UE + Norwegii i SzwajcariiObszary lądowe państw członkowskich UE + Norwegii i Szwajcarii
Docelowe rozszerzenie obszaru usługArt. 2 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1285/2013
Skuteczność trybów powrotuEGNOS V3 zapewnia poziom usług LPV 200 (4) na swoim obszarze usług z 99 % dostępnością przy powrocie do stosowania wyłącznie konstelacji GALILEO

EGNOS V3 zapewnia poziom usług LPV 200 na części lądowej obszaru usług z 99 % dostępnością przy całkowitej utracie częstotliwości L5/E5a na poziomie użytkownika.

Gwarancja usługiTak
DostępZa pośrednictwem odbiorników zgodnych z SBAS
(1) Specyfikacje skuteczności zawarte w niniejszej tabeli dotyczą tylko udziału sygnału w przestrzeni.

(2) Przedział podaje się dla dostępności usługi dla procedury podejścia. Dolna część przedziału odpowiada dostępności oczekiwanej dla usługi ograniczonej do GPS L1. Górna część przedziału musi być dostępna dla użytkowników wyposażonych w obsługujący dwie częstotliwości odbiornik GPS L1-L5 lub obsługujący dwie częstotliwości odbiornik GPS/Galileo.

(3) "Część lądowa obszaru" oznacza terytorium lądowe, w tym wyspy, w FIR tego obszaru z wyjątkiem usługi CAT I, z której wyłącza się zasięg Azorów, Madery i Wysp Kanaryjskich.

(4) Do czasu wykazania wystarczającej skuteczności Galileo akceptuje się poziom usług APV-I.

4.2. Usługa transportu morskiego (1)

Nawigacja przy wejściu do portu, podejściu do portu i na wodach przybrzeżnych
NormyRezolucja IMO A.915(22) i A.1046(27)
Dokładność w poziomie10 m
Dokładność w pionieNie dotyczy
Ryzyko dla integralności1,10- 5/3 godz.
Czas alarmu (TTA)10 s
HAL25 m
VALNie dotyczy
Ryzyko dla ciągłości3,10- 4/15 min.
Dostępność usługi SoL0,998
Obszar dostępności usługiWody terytorialne (2) państw członkowskich UE + Norwegii i Szwajcarii
Gwarancja usługiTak
DostępZa pośrednictwem odbiorników zgodnych z SBAS
(1) Specyfikacje skuteczności zawarte w niniejszej tabeli dotyczą tylko udziału sygnału w przestrzeni.

(2) Wody terytorialne są zdefiniowane w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 r. jako wody rozciągające się najwyżej na 12 mil morskich od linii brzegowej.

DODATEK

AKRONIMY

APV Approach Procedure with Vertical Guidance (procedura podejścia z naprowadzaniem pionowym)

CAT Kategoria

EDAS EGNOS Data Access Service (usługa dostępu do danych EGNOS)

EGNOS European Geostationary Navigation Overlay Service (europejski system wspomagania satelitarnego)

EU-MS European Union Member States (państwa członkowskie Unii Europejskiej)

FIR Flight Information Region (rejon informacji powietrznej)

Galileo E1 częstotliwość E1 systemu Galileo, która odpowiada 1 575,42 MHz

Galileo E5a częstotliwość E5a systemu Galileo, która odpowiada 1 176,45 MHz

GPS Global Positioning System (globalny system pozycjonowania)

GPS L1 częstotliwość L1 systemu GPS, która odpowiada 1 575,42 MHz

GPS L5 częstotliwość L5 systemu GPS, która odpowiada 1 176,45 MHz

HAL Horizontal Alert Limit (horyzontalny próg ostrzegawczy)

ICAO International Civil Aviation Organization (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego)

IMO International Maritime Organization (Międzynarodowa Organizacja Morska)

LPV Localizer Performance with Vertical guidance (dokładność lokalizatora z naprowadzaniem pionowym)

OS Open Service (usługa otwarta)

RIMS Ranging and Integrity Monitoring Station (stacja pomiaru odległości i kontroli poprawności sygnału)

SARPs Standard and Recommended Practices (międzynarodowe normy i zasady postępowania)

SBAS Satellite-Based Augmentation System (system wspomagający oparty na wyposażeniu satelitarnym)

SoL Safety of Life (ochrona życia)

UTC Coordinated Universal Time (uniwersalny czas koordynowany)

VAL Vertical Alert Limit (pionowy próg ostrzegawczy)

VNSE Vertical Navigation System Error (błąd nawigacji systemu w pionie)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 23).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.