Decyzja wykonawcza 2014/392/UE w sprawie utworzenia Konsorcjum na rzecz Środkowoeuropejskiej Infrastruktury Badawczej (CERIC-ERIC)
Dz.U.UE.L.2014.184.49
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 24 czerwca 2014 r.
w sprawie utworzenia Konsorcjum na rzecz Środkowoeuropejskiej Infrastruktury Badawczej (CERIC-ERIC)
(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Republika Austrii, Republika Czeska, Rumunia, Republika Serbii, Republika Słowenii i Republika Włoska przedłożyły Komisji wniosek, zwracając się o utworzenie Konsorcjum na rzecz Środkowoeuropejskiej Infrastruktury Badawczej jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej ("CERIC-ERIC").
(2) Republika Austrii, Republika Czeska, Rumunia, Republika Serbii i Republika Słowenii wybrały Republikę Włoską na przyjmujące państwo członkowskie CERIC-ERIC.
(3) Każdy członek CERIC-ERIC powinien wnieść wkład rzeczowy w postaci eksploatacji, udostępnienia i stałej modernizacji jednego obiektu partnerskiego o łącznej wartości inwestycyjnej przekraczającej 100 milionów EUR i łącznym rocznym koszcie eksploatacji przekraczającym 10 milionów EUR.
(4) Republika Włoska wniosła wkład państwa przyjmującego wynoszący 5,5 miliona EUR na ustanowienie i intensyfikację zintegrowanych działań CERIC-ERIC, przy czym państwo to bierze pod uwagę kolejne wkłady na udoskonalenie i intensyfikację integracji i działania CERIC-ERIC, w tym na szkolenia, transfer technologii i komunikację.
(5) Poprzez integrację krajowego potencjału poszczególnych członków w dziedzinie multidyscyplinarnej analizy, syntezy i przygotowania próbek w jedną rozproszoną infrastrukturę badawczą CERIC-ERIC powinien wesprzeć europejską przestrzeń badawczą.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
STATUT CERIC-ERIC
STATUT CERIC-ERIC
Artykuł 1 Ustanowienie, nazwa i siedziba statutowa
Artykuł 2 Podmiot reprezentujący
Artykuł 3 Przystąpienie nowych członków
Artykuł 4 Obserwatorzy
Artykuł 5 Cele, zadania i działania
Artykuł 6 Zasoby
Artykuł 7 Rok budżetowy, roczne sprawozdanie finansowe i zasady budżetowe
Artykuł 8 Polityka w zakresie dostępu użytkowników
Artykuł 9 Odpowiedzialność
ROZDZIAŁ II - ZARZĄDZANIE
Artykuł 10 Organy CERIC-ERIC
Artykuł 11 Walne Zgromadzenie
Artykuł 12 Uprawnienia i większości głosów Walnego Zgromadzenia
Artykuł 13 Dyrektor Wykonawczy
Artykuł 14 Rada Dyrektorów Obiektów Partnerskich
Artykuł 15 Międzynarodowy Naukowo-Techniczny Komitet Doradczy (ISTAC)
Artykuł 16 Niezależny Komitet Ekspertów ds. Audytu
Artykuł 17 Audyt i ocena skutków
Artykuł 18 Polityka w zakresie zasobów ludzkich
Artykuł 19 Własność intelektualna, poufność i polityka w zakresie danych
Artykuł 20 Transfer technologii i stosunki z przemysłem
Artykuł 21 Polityka w zakresie zamówień
Artykuł 22 Komunikacja i rozpowszechnianie
ROZDZIAŁ III - POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Artykuł 23 Język roboczy
Artykuł 24 Czas trwania i rezygnacja
Artykuł 25 Niewypełnienie zobowiązań
Artykuł 26 Warunki rozwiązania
Artykuł 27 Likwidacja i rozliczenie aktywów
Artykuł 28 Zmiany statutu
Artykuł 29 Ujednolicona wersja statutu
PREAMBUŁA
Rządy Republiki Austrii, Republiki Czeskiej, Rumunii, Republiki Serbii, Republiki Słowenii i Republiki Włoskiej, zwanych dalej "członkami",
BIORĄC POD UWAGĘ interesy każdego członka w dziedzinach badań naukowych istotnych dla wykorzystania światła synchrotronowego i innych metod sondowania mikroskopowego do technik analitycznych i technik modyfikacji oraz opierających się na takim wykorzystaniu, zwłaszcza ogólnie w odniesieniu do preparacji i charakteryzacji materiałów oraz badań strukturalnych i obrazowania strukturalnego w dziedzinie nauk przyrodniczych, nanonauki i nanotechnologii, nauk o dziedzictwie kulturowym i środowisku oraz materiałoznawstwa, jak również wziąwszy pod uwagę obiekty dysponujące zdolnością przygotowywania próbek;
ZWAŻYWSZY, że te działania i techniki badawcze mogą stanowić silną podstawę rozwoju naukowego i technologicznego uczestniczących członków, oraz że międzynarodowe podejście na poziomie ogólnoeuropejskim może stanowić określony czynnik przyspieszający wzrost, pomagając zwiększyć konkurencyjność obszaru Europy Środkowej i jego wkład w realizację europejskiej przestrzeni badawczej, również poprzez poprawę jakości i możliwości w zakresie kształcenia, technologii i generowania innych korzyści społeczno-gospodarczych;
UZNAJĄC już istniejące formy współpracy pomiędzy szeregiem instytucji badawczych działających w państwach będących członkami oraz bardzo pozytywne wyniki tej współpracy;
UWZGLĘDNIAJĄC istnienie najwyższej klasy oprzyrządowania i obiektów we wspomnianych obszarach badań w państwach będących członkami, o których mowa powyżej, oraz w innych państwach obszaru Europy Środkowej;
ZWAŻYWSZY, że w interesie każdego z tych państw oraz w celu utworzenia europejskiej przestrzeni badań i innowacji byłoby zwiększenie i poprawa jakości i zintegrowania ich potencjału we wspólną europejską rozproszoną infrastrukturę badawczą, przezwyciężenie rozdrobnienia i pełne wykorzystanie potencjału członków umożliwiające zwrócenie się do użytkowników na poziomie światowym i przyciągnięcie ich, a także połączenie z istniejącym potencjałem i zasobami na poziomie międzynarodowym;
UZNAJĄC, że zaoferowanie zintegrowanego i szerszego zestawu usług, poprzez dalszy rozwój i połączenie uzupełniających się możliwości wspomnianych obiektów oraz ich otwarcie na międzynarodowe środowiska naukowe dzięki dostępowi podlegającemu wzajemnej ocenie, dodatkowo zwiększy ich regionalne i europejskie znaczenie poprzez dobroczynny wpływ konkurencji na społeczno-gospodarczy i edukacyjny rozwój całego regionu, wynikający ze wspólnej wysokojakościowej oceny, analizy porównawczej i zarządzania, oraz poprzez zapobieganie drenażowi mózgów i wkład w ewentualny dodatkowy rozwój przemysłowy;
BIORĄC POD UWAGĘ rozporządzenie (WE) nr 723/2009, które zapewnia wspólne ramy prawne dla konsorcjów na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC), zwane dalej "rozporządzeniem";
UZNAJĄC, że rozporządzenie stanowi właściwe ramy prawne dla przedsięwzięcia opierającego się na zacieśnionej współpracy;
ZWAŻYWSZY, że w oparciu o protokół ustaleń "W celu utworzenia konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) grupującego analityczne infrastruktury badawcze - Konsorcjum na rzecz Środkowoeuropejskiej Infrastruktury Badawczej »CERIC-ERIC«", podpisany przy okazji posiedzenia Grupy Salzburskiej ministrów ds. badań naukowych w dniu 26 czerwca 2011 r., zainteresowani członkowie uzgodnili powołanie grupy roboczej, której powierzono zadanie przeprowadzenia wszystkich prac przygotowawczych koniecznych do utworzenia ERIC;
PO ZBADANIU sprawozdania sporządzonego przez tę grupę roboczą, które między innymi potwierdza, że rozporządzenie stanowi najwłaściwsze ramy prawne dla ich wspólnego przedsięwzięcia;
BIORĄC POD UWAGĘ wsparcie udzielone koncepcji CERIC-ERIC przez Grupę Salzburską ministrów ds. badań naukowych z Europy Środkowej na posiedzeniu w Bregencji w dniu 26 czerwca 2011 r. oraz deklarację zobowiązującą członków do zaproponowania rozpoczęcia działalności CERIC-ERIC, podpisaną w Wiedniu w dniu 31 sierpnia 2012 r.;
BIORĄC POD UWAGĘ wsparcie udzielone koncepcji CERIC-ERIC w "deklaracji triesteńskiej" przyjętej na posiedzeniu ministerialnym ws. nauki i technologii Inicjatywy Środkowoeuropejskiej (ISE) w 2011 r., ponownie potwierdzone na posiedzeniu w dniu 19 września 2012 r.;
MAJĄC NA UWADZE, że członkowie zwrócili się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o utworzenie CERIC-ERIC jako podmiotu prawnego będącego konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC),
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Ustanowienie, nazwa i siedziba statutowa
Podmiot reprezentujący
Przystąpienie nowych członków
Obserwatorzy
Cele, zadania i działania
Zasoby
Rok budżetowy, roczne sprawozdanie finansowe i zasady budżetowe
Polityka w zakresie dostępu użytkowników
Odpowiedzialność
ROZDZIAŁ II
ZARZĄDZANIE
ZARZĄDZANIE
Organy CERIC-ERIC
Organami zarządzającymi CERIC-ERIC są Walne Zgromadzenie, Dyrektor Wykonawczy, Rada Dyrektorów Obiektów Partnerskich i Międzynarodowy Naukowo-Techniczny Komitet Doradczy (ISTAC).
Walne Zgromadzenie
Uprawnienia i większości głosów Walnego Zgromadzenia
Dyrektor Wykonawczy
Rada Dyrektorów Obiektów Partnerskich
Międzynarodowy Naukowo-Techniczny Komitet Doradczy (ISTAC)
Niezależny Komitet Ekspertów ds. Audytu
Audyt i ocena skutków
Polityka w zakresie zasobów ludzkich
Własność intelektualna, poufność i polityka w zakresie danych
Transfer technologii i stosunki z przemysłem
CERIC-ERIC, jako rozproszona struktura, działa jako punkt koordynujący dla przemysłu europejskiego poprzez:
Polityka w zakresie zamówień
Polityka CERIC-ERIC w zakresie zamówień opiera się na zasadach przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji, uwzględniając potrzebę zapewnienia, aby oferty spełniały jak najwyższe wymogi techniczne, finansowe i realizacyjne, przy jednoczesnym powiadamianiu przemysłu z wyprzedzeniem o wymaganych specyfikacjach dotyczących realizacji zaawansowanych komponentów i systemów.
Komunikacja i rozpowszechnianie
ROZDZIAŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Język roboczy
Językiem roboczym CERIC-ERIC jest język angielski.
Czas trwania i rezygnacja
Niewypełnienie zobowiązań
Jeżeli członek nie wypełnia swych głównych zobowiązań wynikających ze statutu, przestaje być członkiem CERIC-ERIC po decyzji Walnego Zgromadzenia podjętej większością kwalifikowaną dwóch trzecich głosów członków posiadających prawa głosu. Niewykonujący zobowiązań członek nie posiada prawa głosu przy podejmowaniu decyzji w sprawie niewykonania zobowiązań.
Warunki rozwiązania
CERIC-ERIC zostaje rozwiązane w wyniku:
Likwidacja i rozliczenie aktywów
Zmiany statutu
Wnioski dotyczące zmian statutu przyjmuje Walne Zgromadzenie w drodze konsensusu i przedkłada je Komisji zgodnie z art. 11 rozporządzenia.
Ujednolicona wersja statutu
Niniejszy statut aktualizuje się i udostępnia publicznie na stronie internetowej CERIC-ERIC oraz w jego siedzibie statutowej. Każda zmiana niniejszego statutu zostaje wyraźnie zaznaczona wraz z określeniem, czy dotyczy ona istotnego elementu statutu, czy elementu innego niż istotny, zgodnie z art. 11 rozporządzenia, oraz wskazaniem procedury zastosowanej w celu jej przyjęcia.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.