Decyzja wykonawcza 2014/260/UE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2013
Dz.U.UE.L.2014.136.27
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2014 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2013
(2014/260/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 9 maja 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. 1 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008, w szczególności jego art. 119 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 2 , w szczególności jego art. 30,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 883/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w odniesieniu do prowadzenia kont przez agencje płatnicze, deklaracji wydatków i dochodów oraz warunków zwrotu wydatków w ramach EFRG i EFRROW 3 , w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW 4 , w szczególności jego art. 10,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, zmieniony art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1310/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 5 stanowi, że art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1290/2005 ma zastosowanie do finansowego rozliczenia wydatków poniesionych i płatności dokonanych w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego 2013.
(2) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja rozlicza rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 6 wymienionego rozporządzenia, na podstawie rocznych sprawozdań finansowych przekazanych przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia oraz z poświadczeniem kompletności, dokładności i prawdziwości przekazanych ksiąg oraz ze sprawozdaniami jednostek certyfikujących.
(3) Na podstawie art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 883/2006 wydatkami uwzględnianymi z tytułu roku budżetowego 2013 są wydatki dokonane przez państwa członkowskie między dniem 16 października 2012 r. a dniem 15 października 2013 r.
(4) Artykuł 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 885/2006 stanowi, że kwoty, które zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 10 ust. 1 akapit pierwszy przedmiotowego rozporządzenia podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, ustala się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, tj. w roku 2013, z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do wydatku poniesionego w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, bądź ją do niej dodaje.
(5) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 31 marca 2014 r. o wynikach tej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.
(6) Roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące przedłożone przez niektóre agencje płatnicze zadowalają Komisję, jeśli chodzi o podjęcie przez nią decyzji o kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań. W załączniku I znajduje się wykaz kwot rozliczonych i kwot podlegających zwrotowi od lub płatnych na rzecz poszczególnych państw członkowskich, w odniesieniu do których sprawozdania finansowe uznano za kompletne, dokładne i prawdziwe.
(7) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowych postępowań, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją. W załączniku II wymienione są agencje płatnicze, których to dotyczy.
(8) Na podstawie art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rocznego rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w roku 2013 została dokonana po przekroczeniu obowiązujących terminów. Niniejsza decyzja powinna odpowiednio określić właściwe redukcje kwot do rozliczenia.
(9) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 883/2006 Komisja dokonała już redukcji lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych przy uwzględnianiu wydatków w roku budżetowym 2013, ze względu na przekroczenie pułapów lub nieprzestrzeganie terminów płatności. Przy podejmowaniu niniejszej decyzji Komisja musi uwzględnić kwoty zmniejszone lub zawieszone, aby uniknąć wszelkich niewłaściwych i nienależnych płatności, zwracając kwoty, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Przedmiotowe kwoty mogą być następnie badane, w stosownych przypadkach, w ramach procedur kontroli zgodności rozliczeń zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
(10) Artykuł 10 ust. 1 akapit drugi i trzeci rozporządzenia (WE) nr 885/2006 stanowi, że decyzja w sprawie finansowego rozliczenia rachunków musi ustalić kwoty, którymi należy obciążyć UE i dane państwo członkowskie zgodnie z art. 32 i 33 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Zgodnie z art. 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 procedura na podstawie art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 ma nadal zastosowanie do wydatków poniesionych i płatności dokonanych w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego 2013. Podczas rolniczego roku budżetowego 2013 obowiązywały art. 32 i 33, dlatego też kwoty wynikające z ich stosowania powinny być brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków w odniesieniu do roku budżetowego 2013.
(11) Na podstawie art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie kwot związanych z takimi nieprawidłowościami nie nastąpiło w terminie 4 lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego lub w terminie 8 lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Artykuł 32 ust. 3 wymienionego rozporządzenia zobowiązuje państwa członkowskie do przesłania Komisji razem z rocznym sprawozdaniem finansowym skróconego zestawienia procedur odzyskania wszczętych w wyniku nieprawidłowości. Szczegółowe przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które należy odzyskać, określono w rozporządzeniu (WE) nr 885/2006. W załączniku III do wymienionego rozporządzenia przedstawione są tabele, które państwa członkowskie muszą dostarczyć w 2014 r. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, 4 lata lub 8 lat. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
(12) Zgodnie z art. 32 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 oraz na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 885/2006 państwa członkowskie mogą zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i przewidywanych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie 4 lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego bądź w terminie 8 lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. Kwoty, których odzyskiwania państwo członkowskie zdecydowało zaprzestać, oraz przyczyny podjęcia takiej decyzji są przedstawione w skróconym zestawieniu przedkładanym przez dane państwo członkowskie zgodnie z art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Komisja nie powinna obciążać danych państw członkowskich takimi kwotami w wyniku zastosowania niniejszej decyzji, a odpowiednie skutki finansowe powinny być zatem pokrywane z budżetu UE. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
(13) Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: