Decyzja wykonawcza 2012/116/UE przewidująca tymczasowy obrót materiałem siewnym gatunku Triticum durum Desf. należącym do odmiany Marialva i niespełniającym wymogów dyrektywy Rady 66/402/EWG w zakresie maksymalnej zawartości nasion pszenicy (Triticum aestivum L.)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.52.26

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 lutego 2012 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 22 lutego 2012 r.
przewidująca tymczasowy obrót materiałem siewnym gatunku Triticum durum Desf. należącym do odmiany Marialva i niespełniającym wymogów dyrektywy Rady 66/402/EWG w zakresie maksymalnej zawartości nasion pszenicy (Triticum aestivum L.)

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 1114)

(2012/116/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych(1), w szczególności jej art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Portugalii ilość dostępnego materiału siewnego pszenicy durum (Triticum durum Desf.) kategorii "kwalifikowany materiał siewny drugiego pokolenia" odmiany Marialva, który odpowiada warunkom środowiska w tym kraju i spełnia wymogi dyrektywy 66/402/EWG w zakresie maksymalnej zawartości nasion pszenicy (Triticum aestivum L.), jest niewystarczająca i w związku z tym nie odpowiada potrzebom tego państwa członkowskiego.

(2) Popyt na takie nasiona nie może być zaspokojony materiałem siewnym z innych państw członkowskich lub państw trzecich spełniającym wszystkie wymogi określone w dyrektywie 66/402/EWG.

(3) W związku z tym należy upoważnić Portugalię do zezwolenia na obrót materiałem siewnym tej odmiany na mniej surowych warunkach niż warunki mające zastosowanie do kwalifikowanego materiału siewnego drugiego pokolenia, na okres upływający w dniu 29 lutego 2012 r. i do maksymalnej ilości 130 ton.

(4) Ponadto pozostałe państwa członkowskie, które mogą dostarczyć Portugalii materiał siewny tej odmiany, niezależnie od tego, czy został on zebrany w państwie członkowskim czy w państwie trzecim, powinny zostać upoważnione do zezwolenia na obrót takim materiałem siewnym.

(5) Portugalia powinna pełnić rolę koordynatora w celu dopilnowania, aby całkowita ilość materiału siewnego dopuszczonego na podstawie niniejszej decyzji nie przekroczyła maksymalnej ilości przewidzianej niniejszą decyzją.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Nasion i Materiału Rozmnożeniowego dla Rolnictwa, Ogrodnictwa i Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Zezwala się na wprowadzenie do obrotu w Unii materiału siewnego pszenicy durum (Triticum durum Desf.) kategorii "kwalifikowany materiał siewny drugiego pokolenia" należącego do odmiany Marialva, który nie spełnia wymogów określonych w pkt 2(A) załącznika II do dyrektywy 66/402/EWG w zakresie maksymalnej zawartości nasion pszenicy (Triticum aestivum L.).

Niemniej jednak maksymalna zawartość nasion pszenicy (Triticum aestivum L.) dozwolona w materiale siewnym pszenicy durum (Triticum durum Desf.), o której mowa w pierwszym akapicie, wynosi 45 nasion w próbce o wadze określonej w kolumnie 4 załącznika III do dyrektywy 66/402/EWG.

Zezwolenia udziela się dla całkowitej ilości do 130 ton oraz na okres upływający w dniu 29 lutego 2012 r.

2.
Oprócz spełnienia wymogów dotyczących etykietowania określonych w dyrektywie 66/402/EWG, urzędowa etykieta musi zawierać stwierdzenie, że materiał siewny nie spełnia wymogów pkt 2(A) załącznika II do tej dyrektywy w zakresie maksymalnej zawartości nasion pszenicy (Triticum aestivum L.).
Artykuł  2
1.
Każdy dostawca chcący wprowadzić do obrotu materiał siewny określony w art. 1 występuje o zezwolenie do państwa członkowskiego, w którym ma swoją siedzibę, lub do którego dokonuje przywozu. We wniosku należy określić ilość materiału siewnego, jaką dostawca chce wprowadzić do obrotu.
2.
Państwo członkowskie, którego to dotyczy, upoważnia dostawcę do wprowadzania do obrotu nasion określonych w art. 1, chyba że:
a)
istnieją wystarczające dowody podające w wątpliwość to, czy dostawca jest w stanie wprowadzić do obrotu taką ilość materiału siewnego, o jaką ubiega się we wniosku o zezwolenie;
b)
uwzględniając informacje dostarczone przez koordynujące państwo członkowskie, o którym mowa w art. 3 akapit trzeci, przyznanie zezwolenia spowodowałoby przekroczenie całkowitej maksymalnej ilości materiału siewnego określonej w art. 1 ust. 1.

Odnośnie do lit. b) - w przypadku gdy całkowita ilość maksymalna pozwoliłaby jedynie na dopuszczenie do obrotu części ilości określonej przez wnioskodawcę, państwo członkowskie, którego to dotyczy, może wydać dostawcy zezwolenie na wprowadzenie do obrotu mniejszej ilości.

Artykuł  3

Państwa członkowskie udzielają sobie wzajemnie pomocy administracyjnej w zastosowaniu niniejszej decyzji.

Portugalia pełni rolę koordynującego państwa członkowskiego w celu dopilnowania, aby ilość materiału siewnego dopuszczonego do obrotu w Unii przez państwa członkowskie na podstawie niniejszej decyzji nie przekroczyła całkowitej maksymalnej ilości materiału siewnego określonej w art. 1 ust. 1.

Każde państwo członkowskie, które otrzyma wniosek zgodnie z art. 2, niezwłocznie powiadamia koordynujące państwo członkowskie o ilości określonej we wniosku. Koordynujące państwo członkowskie niezwłocznie informuje to państwo członkowskie, czy w wyniku zezwolenia przekroczona zostanie ilość maksymalna.

Artykuł  4

Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały zezwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2309/66.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.