Decyzja w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 21 października 2014 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 07674 - 2014/2923(DEA)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.294.109

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 sierpnia 2016 r.

Niewyrażenie sprzeciwu wobec aktu delegowanego: składki ex ante wnoszone na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

P8_TA(2014)0109

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2014 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 21 października 2014 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (C(2014)07674 - 2014/2923(DEA))

(2016/C 294/38)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2014)07674),
-
uwzględniając pismo Komisji z dnia 18 listopada 2014 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyrazi on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
-
uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 16 grudnia 2014 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 103 ust. 7 i 8 oraz art. 115 ust. 5,
-
uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
-
uwzględniając porozumienie w Radzie w sprawie rozporządzenia wykonawczego Rady określającego jednolite warunki stosowania rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wkładów ex ante do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (COM(2014)0710),
-
uwzględniając art. 105 ust. 6 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że art. 130 dyrektywy 2014/59/UE w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (dyrektywa BRRD) wymaga od państw członkowskich stosowania krajowych środków niezbędnych do zachowania zgodności z tą dyrektywą od 1 stycznia 2015 r.;
B.
mając na uwadze, że dla stosowania tej dyrektywy państwa członkowskie muszą dopilnować, by co najmniej raz w roku pobierano składki od odpowiednich instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (zwanych dalej "instytucjami"), które uzyskały na ich terytorium zezwolenie na prowadzenie działalności;
C.
mając na uwadze, że te składki należy dostosować do profilu ryzyka danych instytucji zgodnie z kryteriami określonymi w delegowanym akcie Komisji;
D.
mając na uwadze, że art. 103 ust. 7 dyrektywy BRRD przyznaje Komisji uprawnienie do przyjęcia aktów delegowanych w celu sprecyzowania koncepcji dostosowywania składek odpowiednio do profilu ryzyka instytucji, z uwzględnieniem określonych kryteriów wskazanych w tym artykule;
E.
mając na uwadze, że w wykonaniu ww. uprawnienia w dniu 21 października 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
F.
mając na uwadze, że powyższe rozporządzenie delegowane może wejść w życie pod koniec okresu kontroli przez Parlament i Radę jedynie pod warunkiem, że ani Parlament, ani Rada nie zgłoszą sprzeciwu lub jeżeli przed wygaśnięciem tego terminu zarówno Parlament, jak i Rada poinformują Komisję o braku sprzeciwu; mając na uwadze, że okres kontroli został określony zgodnie z art. 115 ust. 5 dyrektywy BRRD na trzy miesiące od dnia zawiadomienia, tj. do dnia 21 stycznia 2015 r., i może być przedłużony o dalsze trzy miesiące;
G.
mając na uwadze, że sprawne i terminowe wdrożenie uregulowań dyrektywy BRRD do 1 stycznia 2015 r. wymaga, by krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jak najszybciej, a w każdym razie do 1 stycznia 2015 r., rozpoczęły obliczanie i pobieranie składek na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; mając na uwadze, że to obliczanie i pobieranie ma odbywać się zgodnie z ww. rozporządzeniem delegowanym;
H.
mając na uwadze, że przedmiotowe rozporządzenie delegowane powinno zatem wejść w życie w 2014 r., przed wygaśnięciem okresu kontroli, o którym mowa w motywie F;
I.
mając na uwadze, że porozumienie w Radzie w sprawie rozporządzenia wykonawczego Rady określającego jednolite warunki stosowania rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wkładów ex ante do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które osiągnięto po nieformalnym zaangażowaniu Parlamentu, jest zgodne z ww. rozporządzeniem delegowanym;
1.
oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.