Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 22 września 2017 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych (C(2017)06270 - (2017/2859(DEA)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.346.373

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 września 2018 r.

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: Regulacyjne standardy techniczne dotyczące pośrednich uzgodnień rozliczeniowych (zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 149/2013)

P8_TA(2017)0407

Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 22 września 2017 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych (C(2017)06270 - (2017/2859(DEA))

(2018/C 346/54)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2017)06270),
-
uwzględniając pismo Komisji z dnia 28 września 2017 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
-
uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 16 października 2017 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,
-
uwzględniając art. 13 i art. 10 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE 2 ,
-
uwzględniając projekt regulacyjnych standardów technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych na mocy EMIR oraz MiFIR przedłożony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w dniu 26 maja 2016 r. zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012,
-
uwzględniając zalecenie Komisji Gospodarczej i Monetarnej dotyczące decyzji,
-
uwzględniając art. 105 ust. 6 Regulaminu,
-
uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 105 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 24 października 2017 r.,
A.
mając na uwadze, że Komisja zatwierdziła projekt regulacyjnych standardów technicznych dopiero 16 miesięcy po ich otrzymaniu od ESMA w dniu 26 maja 2016 r.; mając na uwadze, że w tym okresie nie konsultowała się formalnie z ESMA w sprawie poprawek do projektu regulacyjnych standardów technicznych oraz nie poinformowała współustawodawców ani przedsiębiorstw o przyczynach opóźnienia w zatwierdzeniu wykraczającego poza trzy miesiące określone w rozporządzeniu (UE) nr 1095/2010; mając na uwadze, że przekroczenie przez Komisję terminu przyjęcia projektu regulacyjnych standardów technicznych o ponad rok bez poinformowania o tym współustawodawców jest niedopuszczalne;
B.
mając na uwadze, że Parlament uważa, iż ze względu na wprowadzone przez Komisję poprawki przyjęte regulacyjne standardy techniczne nie są tożsame z projektem tych standardów przedłożonym przez ESMA i uważa, że ma trzy miesiące na wyrażenie sprzeciwu wobec regulacyjnych standardów technicznych (okres kontroli); mając na uwadze, że trzymiesięczny okres kontroli został potwierdzony przez Komisję w piśmie z dnia 28 września 2017 r.;
C.
mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno być stosowane od dnia 3 stycznia 2018 r., daty wejścia w życie dyrektywy 2014/65/UE (MiFID II) i rozporządzenia (UE) nr 600/2014 (MiFIR), a także że pełne wykorzystanie trzymiesięcznego okresu kontroli przysługującego Parlamentowi nie pozwoli zapewnić przedsiębiorstwom wystarczającej ilości na wdrożenie zmian;
D.
mając na uwadze, że szybka publikacja rozporządzenia delegowanego w Dzienniku Urzędowym umożliwiłaby terminowe wdrożenie i pewność prawa w odniesieniu do przepisów mających zastosowanie do rozliczeń pośrednich;
1.
oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.