Decyzja EBC/2023/5 (2023/672) w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji dotyczących kontroli na miejscu i kontroli modeli wewnętrznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.84.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 marca 2023 r.

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/672
z dnia 10 marca 2023 r.
w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji dotyczących kontroli na miejscu i kontroli modeli wewnętrznych (EBC/2023/5)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności art. 99,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 2 , w szczególności art. 11 i 12,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 3 , w szczególności art. 143, 144, 145 i 146,

uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/933 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie ogólnych warunków ramowych delegowania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do instrumentów prawnych związanych z zadaniami nadzorczymi (EBC/2016/40) 4 , w szczególności art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) wykonuje powierzone wyłącznie EBC zadanie nadzorowania instytucji kredytowych w celu zapewnienia spójnego stosowania standardów nadzoru, wspierania stabilności finansowej i zapewnienia równych warunków konkurencji.

(2) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC, w celu wykonywania zadań powierzonych mu na mocy tego rozporządzenia, może przeprowadzać wszelkie niezbędne kontrole na miejscu w siedzibie osób prawnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia, oraz wszelkich innych jednostek objętych nadzorem skonsolidowanym, w przypadku gdy EBC jest konsolidującym organem nadzoru zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) tego rozporządzenia.

(3) Zgodnie z art. 99 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE EBC, jako właściwy organ, przyjmuje co roku decyzję EBC w sprawie programu oceny nadzorczej (zwaną dalej "decyzją w sprawie programu oceny nadzorczej"), która zawiera między innymi plan inspekcji w lokalach instytucji, w tym w jej oddziałach i jednostkach zależnych mających siedzibę w innych państwach członkowskich, zgodnie z art. 52, 119 i 122 dyrektywy 2013/36/UE. W szczególności program oceny nadzorczej odnosi się do kontroli na miejscu dotyczących ryzyka właściwego dla danej instytucji, mechanizmów jego kontroli oraz zarządzania wewnętrznego, a także kontroli na miejscu dotyczących szczegółowej oceny modeli wewnętrznych stosowanych przez instytucję do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych, w szczególności w odniesieniu do metodologii, przydatności ekonomicznej, ryzyka i mechanizmów jego kontroli oraz zarządzania wewnętrznego.

(4) Decyzja w sprawie programu oceny nadzorczej może zostać zmieniona w ciągu roku w celu uwzględnienia potrzeb operacyjnych EBC, zmiany sytuacji nadzorowanych podmiotów lub wniosków nadzorowanych podmiotów oraz w celu zapewnienia skutecznego przeprowadzania planowanych kontroli. Zmian decyzji w sprawie programu oceny nadzorczej dokonuje się w drodze decyzji przyjętej przez EBC. Taka decyzja zmieniająca może przewidywać anulowanie zatwierdzonych kontroli, zmianę zakresu planowanych kontroli lub włączenie dodatkowych kontroli do programu oceny nadzorczej na dany rok. Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 podmiot prawny objęty kontrolą jest powiadamiany o decyzji EBC o przeprowadzeniu kontroli na miejscu lub kontroli modeli wewnętrznych przed rozpoczęciem kontroli.

(5) Aby ułatwić proces decyzyjny i umożliwić EBC skuteczne reagowanie na zmiany sytuacji nadzorowanych podmiotów, które mają wpływ na przebieg i zakres planowanych kontroli, konieczna jest decyzja w sprawie przekazania uprawnień w związku z przyjmowaniem takich decyzji zmieniających decyzję w sprawie programu oceny nadzorczej. Taka decyzja w sprawie przekazania uprawnień powinna uwzględniać przypadki, w których jedna decyzja delegowana obejmuje zmiany więcej niż jednej planowanej kontroli. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał przekazywanie uprawnień za konieczne w celu umożliwienia instytucji, do której należy przyjmowanie znacznej liczby decyzji, wykonywania nałożonych na nią obowiązków. Uznał on także potrzebę zapewnienia efektywności działania organom decyzyjnym za zasadę właściwą każdemu systemowi instytucjonalnemu 5 .

(6) Przekazywanie uprawnień decyzyjnych powinno być ograniczone i proporcjonalne, a zakres delegacji powinien być jasno określony.

(7) W dniu 24 czerwca 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała o nawiązaniu bliskiej współpracy między EBC a Republiką Bułgarii 6 . Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 stanowi, że w celu realizacji określonych zadań w odniesieniu do instytucji kredytowych mających siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro, w przypadku gdy zgodnie z tym artykułem została ustanowiona bliska współpraca, EBC może skierować instrukcje do właściwego organu krajowego danego państwa członkowskiego. Takie instrukcje należy zatem włączyć do aktów, które EBC może przyjąć w ramach przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych zgodnie z odpowiednimi postanowieniami niniejszej decyzji.

(8) Decyzja (UE) 2017/933 (EBC/2016/40) określa procedurę przyjmowania decyzji w sprawie przekazania uprawnień dotyczących nadzoru oraz osoby, którym uprawnienia decyzyjne mogą być przekazywane. Niniejsza decyzja nie wpływa na wykonywanie przez EBC jego zadań nadzorczych i pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji Rady ds. Nadzoru w zakresie przedstawiania Radzie Prezesów finalnych projektów decyzji.

(9) W przypadku niespełnienia określonych w niniejszej decyzji kryteriów przyjęcia decyzji delegowanej decyzje powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu wskazaną w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 13g decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/2 7 . Ponadto procedurę opartą na braku sprzeciwu należy stosować również w przypadku, gdy kierownicy jednostek organizacyjnych mają wątpliwości co do spełnienia kryteriów oceny ze względu na złożoność oceny lub delikatny charakter sprawy oraz gdy wynik odpowiedniej oceny ma bezpośredni wpływ na inną decyzję, w związku z czym, aby zapobiec sprzecznym rezultatom, decyzje te powinny być rozpatrywane jednocześnie przez ten sam organ decyzyjny.

(10) Decyzje nadzorcze EBC mogą być przedmiotem przeglądu administracyjnego zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz zgodnie z bardziej szczegółowymi postanowieniami zawartymi w decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/16 8 . W przypadku takiego przeglądu administracyjnego Rada ds. Nadzoru powinna wziąć pod uwagę opinię Administracyjnej Rady Odwoławczej i przekazać Radzie Prezesów nowy projekt decyzji do przyjęcia zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

1)
"program oceny nadzorczej" - program oceny nadzorczej w rozumieniu art. 99 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE;
2)
"decyzja w sprawie programu oceny nadzorczej" - decyzję EBC w sprawie programu oceny nadzorczej;
3)
"kontrola na miejscu" - kontrolę przeprowadzaną w lokalu osób prawnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, oraz wszelkich innych jednostek objętych nadzorem skonsolidowanym, w przypadku gdy EBC jest konsolidującym organem nadzoru zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
4)
"kontrola modeli wewnętrznych" - kontrolę na miejscu dotyczącą stosowania modeli wewnętrznych do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 9  do celów przyjęcia decyzji dotyczącej modeli wewnętrznych;
5)
"kontrola" - kontrolę na miejscu lub kontrolę modeli wewnętrznych;
6)
"decyzja nadzorcza EBC" - decyzję nadzorczą EBC w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
7)
"istotny nadzorowany podmiot" - istotny nadzorowany podmiot w rozumieniu art. 2 pkt 16 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
8)
"mniej istotny nadzorowany podmiot" - mniej istotny nadzorowany podmiot w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
9)
"podmiot prawny objęty kontrolą" - którykolwiek z następujących podmiotów:
a)
istotną instytucję;
b)
mniej istotną instytucję, w odniesieniu do której EBC przyjął decyzję zgodnie z art. 6 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, na podstawie której EBC sam bezpośrednio wykonuje wszelkie stosowne uprawnienia, o których mowa w art. 6 ust. 4 tego rozporządzenia;
c)
każdy inny podmiot prawny, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, oraz wszelkie inne jednostki objęte nadzorem skonsolidowanym, w przypadku gdy EBC jest konsolidującym organem nadzoru zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
10)
"zasoby Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego" - pracowników EBC i właściwych organów krajowych wchodzących w skład zespołu ds. kontroli na miejscu zgodnie z art. 144 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17);
11)
"decyzja w sprawie kontroli na miejscu" - każdą decyzję EBC zmieniającą zatwierdzoną decyzję w sprawie programu oceny nadzorczej w odniesieniu do jednej lub większej liczby planowanych kontroli na miejscu;
12)
"decyzja w sprawie kontroli modeli wewnętrznych" - każdą decyzję EBC zmieniającą zatwierdzoną decyzję w sprawie programu oceny nadzorczej w odniesieniu do jednej lub większej liczby planowanych kontroli modeli wewnętrznych;
13)
"decyzja w sprawie przekazania uprawnień" - decyzję w sprawie przekazania uprawnień w rozumieniu art. 3 pkt 2 decyzji (UE) 2017/933 (EBC/2016/40);
14)
"decyzja delegowana" - decyzję delegowaną w rozumieniu art. 3 pkt 4 decyzji (UE) 2017/933 (EBC/2016/40);
15)
"kierownicy jednostek organizacyjnych" - kierowników jednostek organizacyjnych EBC, którym przekazywane są uprawnienia do przyjmowania decyzji w sprawie kontroli na miejscu i decyzji w sprawie kontroli modeli wewnętrznych;
16)
"procedura oparta na braku sprzeciwu" - procedurę określoną w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i bardziej szczegółowo opisaną w art. 13g decyzji EBC/2004/2;
17)
"decyzja odmowna" - decyzję rozszerzającą zakres planowanej kontroli na miejscu lub planowanej kontroli modeli wewnętrznych, chyba że decyzja ta jest podejmowana na wniosek nadzorowanego podmiotu. Decyzję zawierającą postanowienia dodatkowe, takie jak warunki, obowiązki lub ograniczenia, uznaje się za decyzję odmowną, chyba że takie dodatkowe postanowienia:
a)
zapewniają spełnianie przez nadzorowany podmiot wymogów odpowiednich unijnych przepisów prawa oraz zostały uzgodnione na piśmie; lub
b)
stanowią jedynie powtórzenie jednego lub większej liczby obowiązujących wymogów, z którymi dany nadzorowany podmiot ma obowiązek zapewnić zgodność na podstawie przepisów prawa unijnego, lub też określają obowiązek zapewnienia informacji dotyczących spełniania jednego lub większej liczby takich wymogów;
18)
"delikatny charakter" - cechę lub czynnik, które mogą mieć negatywny wpływ na reputację EBC lub na skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, w tym między innymi:
a)
sytuację, gdy odpowiedni nadzorowany podmiot podlegał wcześniej lub obecnie podlega surowym środkom nadzorczym, takim jak środki wczesnej interwencji;
b)
sytuację, gdy po przyjęciu projektu decyzji powstanie nowy precedens, który mógłby być wią- żący dla EBC w przyszłości;
c)
sytuację, gdy przyjęcie projektu decyzji może przyciągnąć negatywną uwagę mediów lub opinii publicznej; lub
d)
sytuację, gdy właściwy organ krajowy, który nawiązał bliską współpracę z EBC, poinformuje EBC o swoim braku zgody na proponowany projekt instrukcji.
Artykuł  2

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsza decyzja określa kryteria przekazywania uprawnień decyzyjnych kierownikom jednostek organizacyjnych EBC w celu przyjmowania decyzji w sprawie kontroli na miejscu i decyzji w sprawie kontroli modeli wewnętrznych.
2. 
Przekazanie uprawnień decyzyjnych pozostaje bez uszczerbku dla oceny nadzorczej przeprowadzanej w celu przyjmowania decyzji nadzorczych EBC w następstwie kontroli na miejscu i kontroli modeli wewnętrznych.
Artykuł  3

Przekazanie uprawnień do przyjmowania decyzji w sprawie kontroli na miejscu i decyzji w sprawie kontroli modeli wewnętrznych

1. 
Zgodnie z art. 4 decyzji (UE) 2017/933 (EBC/2016/40) Rada Prezesów niniejszym przekazuje kierownikom jednostek organizacyjnych wyznaczonym przez Zarząd zgodnie z art. 5 tej decyzji uprawnienie do podejmowania decyzji w sprawie:
a)
kontroli na miejscu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013;
b)
kontroli modeli wewnętrznych zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
2. 
Przekazanie uprawnień decyzyjnych zgodnie z ust. 1 ma zastosowanie do:
a)
przyjmowania przez EBC decyzji;
b)
przyjmowania przez EBC instrukcji skierowanych, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, do właściwych organów krajowych, z którymi EBC ustanowił bliską współpracę.
3. 
Decyzje w sprawie kontroli na miejscu, o których mowa w ust. 1, przyjmowane są na mocy decyzji delegowanej w przypadku spełnienia jednego lub większej liczby kryteriów przyjmowania decyzji delegowanych, zgodnie z art. 4.
4. 
Decyzje w sprawie kontroli modeli wewnętrznych, o których mowa w ust. 1, przyjmowane są na mocy decyzji delegowanej w przypadku spełnienia jednego lub większej liczby kryteriów przyjmowania decyzji delegowanych, zgodnie z art. 5.
5. 
Decyzji w sprawie kontroli na miejscu ani decyzji w sprawie kontroli modeli wewnętrznych nie przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli z uwagi na złożoność oceny lub delikatny charakter sprawy konieczne jest, aby były one przyjęte zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu lub jeżeli ocena nadzorcza tych decyzji ma bezpośredni wpływ na ocenę nadzorczą innej decyzji, która ma zostać przyjęta w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu.
6. 
Decyzji odmownych w sprawie kontroli na miejscu ani decyzji odmownych w sprawie kontroli modeli wewnętrznych nie przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej.
Artykuł  4

Kryteria przyjmowania decyzji delegowanych dotyczących kontroli na miejscu

1. 
Decyzje w sprawie kontroli na miejscu przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej tylko wówczas, jeżeli należą one do co najmniej jednej z poniższych kategorii i spełnione jest co najmniej jedno z odpowiednich kryteriów określonych dla tej kategorii:
a)
decyzje odwołujące zaplanowane kontrole na miejscu: decyzje takie podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli planowana kontrola na miejscu nie może zostać przeprowadzona lub stała się bezprzedmiotowa w wyniku co najmniej jednej z następujących przyczyn: (i) zmiany organizacji wewnętrznej lub struktury własnościowej podmiotu prawnego objętego kontrolą uniemożliwiającej przeprowadzenie kontroli na miejscu, (ii) braku gotowości podmiotu prawnego objętego kontrolą do przeprowadzenia kontroli na miejscu w planowanym terminie, zgodnie z oświadczeniem własnym podmiotu prawnego objętego kontrolą;
b)
decyzje zmieniające nazwy podmiotów prawnych objętych zakresem kontroli na miejscu: takie decyzje podejmowane są w drodze decyzji delegowanej, jeżeli konkretna decyzja ma być podjęta po poinformowaniu EBC o: (i) zmianie struktury własnościowej podmiotu prawnego objętego kontrolą, lub (ii) zmianie nazwy podmiotu prawnego objętego kontrolą;
c)
decyzje ograniczające zakres zaplanowanych kontroli na miejscu: decyzje takie podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli planowana kontrola na miejscu nie może zostać przeprowadzona w pierwotnie zaplanowanym zakresie w wyniku co najmniej jednej z następujących przyczyn: (i) braku dostępności zasobów Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego do przeprowadzenia kontroli na miejscu, (ii) zmiany organizacji wewnętrznej lub struktury własnościowej podmiotu prawnego objętego kontrolą uniemożliwiającej przeprowadzenie kontroli na miejscu, (iii) braku gotowości podmiotu prawnego objętego kontrolą do przeprowadzenia kontroli na miejscu w planowanym terminie, zgodnie z oświadczeniem własnym podmiotu prawnego objętego kontrolą;
d)
decyzje korygujące błędy pisarskie i inne oczywiste nieprawidłowości w decyzji w sprawie programu oceny nadzorczej: takie decyzje podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli sprostowania nie mają wpływu na zakres planowanej kontroli na miejscu.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych oceniają stosowność zmian decyzji w sprawie programu oceny nadzorczej w odniesieniu do kontroli na miejscu, biorąc pod uwagę cel nadzorczy kontroli na miejscu, potrzebę przeprowadzania kontroli na miejscu w sposób skuteczny i efektywny, dostępność zasobów Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz wszelkie istotne okoliczności mające wpływ na podmiot prawny objęty kontrolą.
Artykuł  5

Kryteria przyjmowania decyzji delegowanych dotyczących kontroli modeli wewnętrznych

1. 
Decyzje w sprawie kontroli modeli wewnętrznych przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej tylko wówczas, jeżeli należą one do co najmniej jednej z poniższych kategorii i spełnione jest co najmniej jedno z odpowiednich kryteriów określonych dla tej kategorii:
a)
decyzje odwołujące zaplanowane kontrole modeli wewnętrznych: decyzje takie podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli konkretna decyzja ma zostać podjęta w odpowiedzi na (i) wycofanie przez podmiot prawny objęty kontrolą wniosku o rozpoczęcie korzystania z modeli wewnętrznych, ich istotną zmianę lub rozszerzenie (zwanego dalej "wnioskiem"), (ii) zmianę wniosku przez podmiot prawny objęty kontrolą wniosku, (iii) wystąpienie przez podmiot prawny objęty kontrolą o odroczenie decyzji w sprawie wniosku; lub jeśli planowana kontrola modeli wewnętrznych nie może być przeprowadzone z powodu braku dostępności zasobów SSM do jej przeprowadzenia;
b)
decyzje zmieniające nazwy podmiotów prawnych objętych zakresem kontroli modeli wewnętrznych: takie decyzje podejmowane są w drodze decyzji delegowanej, jeżeli konkretna decyzja ma być podjęta po poinformowaniu EBC o: (i) zmianie struktury własnościowej podmiotu prawnego objętego kontrolą, lub (ii) zmianie nazwy podmiotu prawnego objętego kontrolą;
c)
decyzje zmieniające zakres planowanych kontroli modeli wewnętrznych: takie decyzje podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli konkretna decyzja jest podejmowana w odpowiedzi na wycofanie lub zmianę wniosku przez podmiot prawny objęty kontrolą;
d)
decyzje korygujące błędy pisarskie i inne oczywiste nieprawidłowości w decyzji w sprawie programu oceny nadzorczej: takie decyzje podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli sprostowania nie mają wpływu na zakres planowanej kontroli modeli wewnętrznych.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych oceniają stosowność zmian decyzji w sprawie programu oceny nadzorczej w odniesieniu do kontroli modeli wewnętrznych, biorąc pod uwagę wniosek złożony przez podmiot prawny objęty kontrolą będący podstawą do przeprowadzenia kontroli, potrzebę przeprowadzania kontroli modeli wewnętrznych w sposób skuteczny i efektywny, dostępność zasobów Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz wszelkie istotne okoliczności mające wpływ na podmiot prawny objęty kontrolą.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 10 marca 2023 r.
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
3 Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1.
4 Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 14.
5 Zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 23 września 1986 r. w sprawie AKZO Chemie BV przeciwko Komisji, 5/85, ECLI:EU:C:1986:328, pkt 37, oraz wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie Carmine Salvatore Tralli przeciwko EBC, C-301/02 P, ECLI:EU:C:2005:306, pkt 59.
6 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/1015 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30) (Dz.U. L 224 I z 13.7.2020, s. 1).
7 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmująca Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 33).
8 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/16 z dnia 14 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (Dz.U. L 175 z 14.6.2014, s. 47).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.