Decyzja EBC/2019/3 (2019/166) w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities
Dz.U.UE.L.2019.32.14
Akt obowiązującyDECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/166
z dnia 25 stycznia 2019 r.
w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 3,
uwzględniając wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities 1 ,
(1) Eurosystem oferuje infrastruktury rynkowe, platformy, aplikacje i powiązane usługi w zakresie rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniami, na które składają się usługi TARGET obejmujące usługi TARGET2, T2S i TIPS.
(2) W dniu 16 marca 2016 r. Rada Prezesów zatwierdziła utworzenie Rady ds. Infrastruktury Rynku, nowego organu zarządzającego odpowiedzialnego za zadania techniczne oraz zadania dotyczące zarządzenia operacyjnego w odniesieniu do infrastruktury i platform rynkowych.
(3) W przeszłości Rada ds. Infrastruktury Rynku zbierała się w różnych wyspecjalizowanych składach, w zależności od infrastruktur rynkowych, platform i projektów, za które jest odpowiedzialna. Od czasu ustanowienia Rady ds. Infrastruktury Rynku Rada T2S, pierwotnie ustanowiona na mocy decyzji EBC/2012/6 2 , działa jako jeden z takich wyspecjalizowanych składów Rady ds. Infrastruktury Rynku, zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/1403 (EBC/2017/20) 3 .
(4) Rada T2S nie została ustanowiona wyłącznie na mocy decyzji EBC/2012/6, ale działa ona również w oparciu o protokół T2S podpisany przez banki centralne Eurosystemu.
(5) Przegląd funkcjonowania Rady ds. Infrastruktury Rynku wykazał, że dla jej sprawnego funkcjonowania nie jest konieczna praca w wyspecjalizowanych składach. Decyzję EBC/2012/6 należy zatem uchylić, a format Rady ds. Infrastruktury Rynku powinien zostać zmieniony, tak aby jej struktura i funkcje były zgodne z niniejszą decyzją.
(6) Rada ds. Infrastruktury Rynku w zmienionej formie będzie wspierać Radę Prezesów w zapewnianiu utrzymywania i dalszego rozwijania infrastruktur rynkowych, platform, aplikacji i powiązanych usług Eurosystemu w zakresie rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniem, a także zapewnianiu rozwoju projektów na wspomnianych obszarach w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi ESBC, postępem technologicznym, jak również mającymi w danym czasie zastosowanie wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi.
(7) Przyjmuje się, że skutek prawny załącznika III do niniejszej decyzji ("kodeks postępowania") jest uzależniony od podpisania przez członków Rady ds. Infrastruktury Rynku deklaracji zawartych w dodatkach 1 i 2 do załącznika III,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Definicje
Wszelkie odniesienia do Rady T2S w wytycznych EBC/2012/13, decyzjach EBC/2011/20 4 i EBC/2011/5 5 należy rozumieć jako odniesienia do Rady ds. Infrastruktury Rynku. Wszystkie pozostałe terminy użyte w niniejszej decyzji mają takie samo znaczenie jak znaczenie nadane im w wytycznych EBC/2012/27 6 i EBC/2012/13.
Rada ds. Infrastruktury Rynku
Uchylenie
Uchyla się decyzję EBC/2012/6.
Przepisy przejściowe
W celu zapewnienia sprawnego i uporządkowanego przejścia do Rady ds. Infrastruktury Rynku ustanowionej zgodnie z niniejszą decyzją, w tym w odniesieniu do powołania jej członków, kadencję obecnych członków Rady ds. Infrastruktury Rynku w momencie wejścia w życie niniejszej decyzji uznaje się za przedłużoną o cztery miesiące.
Przepisy końcowe
Niniejsza decyzja wchodzi w życie w trzecim dniu po dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 7
RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU
RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU
WPROWADZENIE
Eurosystem oferuje infrastruktury rynkowe, platformy, aplikacje i powiązane usługi w zakresie rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniami, na które składają się usługi TARGET obejmujące usługi T2, T2S i TIPS, oraz na które w przyszłości będzie składać się system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) ("usługi dotyczące infrastruktury Eurosystemu").
Rada ds. Infrastruktury Rynku jest organem zarządzania wspierającym Radę Prezesów (»Rada Prezesów«) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zapewnianiu utrzymywania i dalszego rozwoju usług dotyczących infrastruktury Eurosys- temu, a także zarządzania projektami dotyczącymi tych usług (»projekty dotyczące infrastruktury Eurosystemu« lub »projekty«) w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi, postępem technologicznym, ramami prawnymi mającymi zastosowanie do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, jak również wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi, przy pełnym uwzględnieniu mandatów komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego( 8 ). Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC.
Z niniejszej decyzji nie wynika domniemanie, iż każdy nowy projekt dotyczący infrastruktury rynku wchodzący w zakres definicji projektu dotyczącego infrastruktury Eurosystemu zawartej w niniejszej decyzji podlega automatycznie powierzeniu Radzie ds. Infrastruktury Rynku. Jedynie projekty wyraźnie powierzone przez Radę Prezesów Radzie ds. Infrastruktury Rynku są przez nią zarządzane.
Rada Prezesów niniejszym powierza Radzie ds. Infrastruktury Rynku wykonywanie zadań określonych w jej mandacie.
Rada Prezesów, z zastrzeżeniem przysługujących jej ostatecznych uprawnień decyzyjnych, powierzyła Radzie ds. Infrastruktury Rynku wykonywanie jasno określonych zadań związanych zarówno z obsługą usług, jak i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu. Rada Prezesów, z zastrzeżeniem kompetencji KBC wynikających ze Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, może powierzyć Radzie ds. Infrastruktury Rynku kolejne jasno określone zadania, ponad te określone w pkt 2, które leżą w kompetencji Rady Prezesów. W związku z tym, że ostateczne kompetencje w odniesieniu do spraw związanych z infrastrukturą Eurosystemu należą do Rady Prezesów, wszelkie zadania powierzone Radzie ds. Infrastruktury Rynku nadal mogą być wykonywane przez Radę Prezesów.
Z zastrzeżeniem odpowiedzialności Zarządu za przygotowanie posiedzeń Rady Prezesów i za bieżące sprawy EBC Rada ds. Infrastruktur Rynku przedkłada Radzie Prezesów projekty decyzji dotyczących następujących kwestii, w zakresie w jakim Rada Prezesów powierzyła Radzie ds. Infrastruktury Eurosystemu odpowiedzialność za konkretny projekt lub infrastrukturę, a także przy pełnym uwzględnieniu mandatów komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego:
Rada ds. Infrastruktury Rynku zajmuje się ogólnym zarządzaniem usługami i projektami dotyczącymi infrastruktury Eurosystemu w zakresie, w jakim Rada Prezesów powierzyła jej konkretny projekt lub infrastrukturę, przy pełnym uwzględnieniu mandatów komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
W tym zakresie Rada ds. Infrastruktury Rynku:
Rada ds. Infrastruktury Rynku zatwierdza lub inicjuje:
Rada ds. Infrastruktury Rynku:
Rada ds. Infrastruktury Rynku:
ZAŁĄCZNIK II 9
RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU
RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU
ROZDZIAŁ 1
Powołanie i członkostwo
Powołanie i członkostwo
Eurosystem oferuje infrastruktury rynkowe, platformy, aplikacje i powiązane usługi w zakresie rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniami, na które składają się usługi TARGET, obejmujące usługi T2, T2S i TIPS, oraz na które w przyszłości będzie składać się system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) (»usługi dotyczące infrastruktury Eurosystemu«).
Rada ds. Infrastruktury Rynku jest organem zarządzania wspierającym Radę Prezesów (»Rada Prezesów«) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zapewnianiu utrzymywania i dalszego rozwoju usług dotyczących infrastruktury Eurosys- temu, a także zarządzania projektami dotyczącymi istniejących lub nowych usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu (»projekty dotyczące infrastruktury Eurosystemu« lub »projekty«) w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi, postępem technologicznym, ramami prawnymi mającymi zastosowanie do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemy, jak również wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi, przy pełnej zgodności z mandatami komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu EBC. Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC.
Z niniejszej decyzji nie wynika domniemanie, iż każdy nowy projekt dotyczący infrastruktury rynku wchodzący w zakres definicji projektu dotyczącego infrastruktury Eurosystemu zawartej w niniejszej decyzji podlega automatycznie powierzeniu Radzie ds. Infrastruktury Rynku. Jedynie projekty wyraźnie powierzone przez Radę Prezesów Radzie ds. Infrastruktury Rynku są przez nią zarządzane.
Członków Rady ds. Infrastruktury Rynku powołuje Rada Prezesów na podstawie propozycji zgłaszanych przez Zarząd EBC ("Zarząd").
Wnioski podlegają przedłożeniu Zarządowi przez prezesa odpowiedniego krajowego banku centralnego (KBC). W propozycjach przedkładanych Radzie Prezesów Zarząd preferuje kandydatów, którzy w swoich bankach centralnych podlegają bezpośrednio najwyższemu organowi zarządzającemu. Zarząd zapewnia zgodność swoich propozycji z pkt 2 załącznika II.
Wnioski dotyczące członków Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych są przyjmowane przez Zarząd zgodnie z procedurą wyboru takich członków określoną w załączniku IV do niniejszej decyzji.
Po powołaniu członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku działają niezależnie i w najlepszym interesie Eurosystemu. Nie są oni związani instrukcjami żadnego podmiotu publicznego ani prywatnego. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku podlegają zbiorowo i wyłącznie organom decyzyjnym EBC, gdy działają w charakterze członków Rady ds. Infrastruktury Rynku. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku z banków centralnych mogą, w stosownych przypadkach, z własnej inicjatywy i według własnego uznania, zasięgać opinii innych pracowników ich banku centralnego, jednak nie zwracają się oni do swojego banku centralnego o instrukcje, nie przyjmują takich instrukcji, ani też nie zobowiązują się do zajęcia określonego stanowiska podczas obrad i głosowań Rady ds. Infrastruktury Rynku.
Na czele Rady ds. Infrastruktury Rynku stoi jej przewodniczący będący menadżerem wysokiego szczebla w EBC.
W skład Rady ds. Infrastruktury Rynku wchodzi przewodniczący i 13 innych członków:
Przewodniczącego wspiera zastępca przewodniczącego będący jednym z członków Rady ds. Infrastruktury Rynku, powoływany przez Radę Prezesów. Zastępca przewodniczącego wspiera przewodniczącego i przewodniczy posiedzeniom Rady ds. Infrastruktury Rynku podczas czasowej nieobecności przewodniczącego, zgodnie z wcześniej ustalonym porządkiem obrad danego posiedzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku.
Kadencja członków Rady ds. Infrastruktury Rynku i Rady ds. Infrastruktury Rynku trwa 36 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia. Rada Prezesów może zdecydować o skróceniu kadencji członków Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym także w przypadku rezygnacji członka Rady ds. Infrastruktury Rynku lub przejścia przez niego na emeryturę przed końcem kadencji, a w celu zastąpienia członków składających rezygnację lub przechodzących na emeryturę na pozostały okres bieżącego mandatu Rady ds. Infrastruktury Rynku należy powołać nowych członków.
Bez uszczerbku dla limitu nałożonego zgodnie z lit. a) powyżej i począwszy od wygaśnięcia obecnego mandatu Rady ds. Infrastruktury Rynku i kadencji jej członków pożądana jest rotacja członków Rady ds. Infrastruktury Rynku. Rotacja członków powinna mieć na celu osiągnięcie równowagi pomiędzy reprezentatywnością całej społeczności użytkowników usług TARGET a zachowaniem pewnego stopnia ciągłości.
Możliwość poświęcenia przez kandydatów wystarczającej ilości czasu na sprawy Rady ds. Infrastruktury Rynku i ich zaangażowanie w tym względzie mają kluczowe znaczenie przy ich wyborze.
Zachowana musi być odpowiednia równowaga pomiędzy członkami posiadającymi doświadczenie w zarządzaniu projektami, doświadczenie w zakresie infrastruktury rynku Eurosystemu oraz doświadczenie w dziedzinie informatyki.
Przewodniczący zaprasza obserwatorów bez prawa głosu z odpowiednich komitetów ESBC do dyskusji na temat usług lub projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu leżących w zakresie ich kompetencji. Przewodniczący zaprasza również jednego członka z każdego KBC, który świadczy usługi w zakresie infrastruktury rynkowej na rzecz Eurosys- temu, w przypadku gdy punkty dotyczące tych usług są częścią porządku obrad posiedzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku.
Od członków Rady ds. Infrastruktury Rynku oczekuje się, że przeznaczą co najmniej 25 % swoich możliwości wykonywania pracy zawodowej na kwestie związane z Radą ds. Infrastruktury Rynku.
Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku nie mogą być bezpośrednio zaangażowani w nadzór nad usługami dotyczącymi infrastruktury Eurosystemu ani nad podmiotami w nich uczestniczącymi (np. depozytami papierów wartościowych, które korzystają z usług rozrachunku w T2S) w zakresie, w jakim mógłby zachodzić faktyczny lub potencjalny konflikt pomiędzy takim zaangażowaniem a pełnioną przez nich funkcją członka Rady ds. Infrastruktury Rynku. Ustanowione zostaną odpowiednie środki w celu identyfikacji takich konfliktów i zapobiegania im. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku nie mogą być członkami Komitetu ds. Audytu Wewnętrznego ani nie mogą być na co dzień zaangażowani w prace poziomu 3.
ROZDZIAŁ 2
Procedury robocze
Procedury robocze
Zgodnie z zasadami dobrego zarządzania członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku dokładają wszelkich starań, aby uczestniczyć w jej posiedzeniach. Uczestnictwo w posiedzeniach ma charakter ściśle osobisty; członkowie nie mogą być zastępowani.
Dla ważnego prowadzenia obrad Rady ds. Infrastruktury Rynku wymagane jest kworum w postaci siedmiu członków, którym przysługuje prawo głosu. W przypadku braku wymaganego kworum przewodniczący może zwołać posiedzenie nadzwyczajne, na którym decyzje mogą być podejmowane bez względu na kworum.
W możliwym zakresie Rada ds. Infrastruktury Rynku podejmuje decyzje w drodze konsensusu. W razie nieosiągnięcia konsensusu decyzje Rady ds. Infrastruktury Rynku mogą być podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego.
Rada ds. Infrastruktury Rynku przystępuje do głosowania na wniosek przewodniczącego. Przewodniczący zarządza również procedurę głosowania na wniosek przynajmniej trzech członków Rady ds. Infrastruktury Rynku, którym przysługuje prawo głosu. Członek Rady ds. Infrastruktury Rynku wstrzymuje się od głosu w razie wystąpienia w jego przypadku konfliktu interesów w rozumieniu kodeksu postępowania. Nieobecni członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku, którym przysługuje prawo głosu, mogą przekazać swoje prawo głosu w odniesieniu do konkretnej procedury głosowania innemu członkowi Rady ds. Infrastruktury Rynku z prawem głosu, ale żaden członek z prawem głosu nie może oddać więcej niż dwóch głosów w danej sprawie.
Decyzje mogą być także podejmowane w drodze procedury pisemnej, chyba że sprzeciwi się temu co najmniej trzech członków Rady ds. Infrastruktury Rynku z prawem głosu. Procedura pisemna wymaga powiadomienia z wyprzedzeniem nie krótszym niż dwa dni robocze, poza wyjątkowymi okolicznościami określonymi jako takie przez przewodniczącego.
Członków spoza banków centralnych powołuje się jako osoby prywatne. Nie przysługuje im prawo głosu i nie mogą oni przekazywać swoich obowiązków innym członkom ani osobom trzecim.
Rada ds. Infrastruktury Rynku ustala terminy swoich posiedzeń na wniosek przewodniczącego. Rada ds. Infrastruktury Rynku odbywa posiedzenia regularnie, zgodnie w harmonogramem, który przygotowuje z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem każdego roku. Regularne posiedzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku obejmują stałe punkty porządku obrad, tj. zatwierdzenie porządku obrad, przegląd listy działań, zarządzanie ryzykiem operacyjnym usług TARGET, aktualizację statusu projektów oraz ryzyko i zagadnienia związane z projektami i usługami. Przewodniczący może zamieścić dodatkowe punkty w porządku obrad.
Przewodniczący może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Rady ds. Infrastruktury Rynku, kiedy tylko uzna to za konieczne. Przewodniczący zwołuje nadzwyczajne posiedzenie na wniosek co najmniej trzech członków Rady ds. Infrastruktury Rynku.
Rada ds. Infrastruktury Rynku odbywa posiedzenia w siedzibie EBC lub w formie telekonferencji.
Rada ds. Infrastruktury Rynku przyjmuje porządek każdego posiedzenia.
W posiedzeniach Rady ds. Infrastruktury Rynku mogą brać udział wyłącznie jej członkowie oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.
Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC. W tym zakresie Rada ds. Infrastruktury Rynku przedkłada organom decyzyjnym EBC niezbędne sprawozdania.
Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych otrzymują, przy zachowaniu ściśle określonych warunków poufności, całą dokumentację odnoszącą się do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu przedłożoną Radzie Prezesów.
KBC Eurosystemu niereprezentowane w Radzie ds. Infrastruktury Rynku mają automatyczny dostęp do całej dokumentacji Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym jej porządków obrad i protokołów, w tym samym czasie, co członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku, oraz mogą przedstawiać pisemne uwagi przed posiedzeniami Rady ds. Infrastruktury Rynku, tak aby ich opinie mogły zostać należycie uwzględnione przez Radę ds. Infrastruktury Rynku. W przypadku szczególnego zainteresowania danym tematem mogą one również wystąpić z wnioskiem do przewodniczącego o umożliwienie im udziału w Radzie ds. Infrastruktury Rynku. Przewodniczący odpowiada za informowanie takich KBC Euro- systemu w przypadku uznania, że mogą one być szczególnie zainteresowane daną kwestią i może również przedstawiać Radzie ds. Infrastruktury Rynku wszelkie kwestie poruszone przez taki KBC Eurosystemu.
W celu zapewnienia bieżącego informowania Komitetu Eurosystemu ds. Infrastruktury Rynku i Płatności (MIPC) o pracach Rady ds. Infrastruktury Rynku w każdym porządku obrad MIPC przewidziany będzie stały punkt dotyczący sprawozdania z tematyki prac Rady ds. Infrastruktury Rynku. W razie potrzeby mogą odbywać się wspólne posiedzenia MIPC i Rady ds. Infrastruktury Rynku.
Współdziałanie pomiędzy Radą ds. Infrastruktury Rynku a innymi komitetami ESBC odbywa się w drodze konsultacji pisemnych.
Działalność Rady ds. Infrastruktury Rynku podlega kontroli Komitetu ds. Audytu Wewnętrznego.
Przewodniczący regularnie informuje wszystkie zainteresowane podmioty o wszelkich istotnych kwestiach dotyczących usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, za które odpowiada Rada ds. Infrastruktury Rynku. Przewodniczący zapewnia przejrzystość poprzez terminowe i spójne udostępnianie odpowiedniej dokumentacji technicznej w zakresie usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu na stronie internetowej EBC, w miejscu przeznaczonym na potrzeby Rady ds. Infrastruktury Rynku.
Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku informują przewodniczącego z wyprzedzeniem o podejmowaniu wszelkich istotnych działań zewnętrznych lub przekazywaniu na zewnątrz istotnych informacji dotyczących obowiązków i zadań Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym o wygłaszaniu referatów dotyczących usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, za które odpowiada Rada ds. Infrastruktury Rynku, podczas konferencji lub spotkań z podmiotami zainteresowanymi; członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku mają także obowiązek dostarczenia Radzie ds. Infrastruktury Rynku pisemnego podsumowania takich wystąpień w terminie pięciu dni roboczych od dnia, w którym się odbyły. Wszystkie istotne zewnętrzne działania i przekazy muszą leżeć w interesie Eurosystemu i muszą być zgodne z decyzjami politycznymi Rady Prezesów.
Rada ds. Infrastruktury Rynku otrzymuje wsparcie organizacyjne ze strony EBC, między innymi w zakresie przygotowania posiedzeń Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym dokumentacji związanej z takimi posiedzeniami.
Co do zasady EBC przesyła członkom Rady ds. Infrastruktury Rynku dokumenty do dyskusji pięć dni roboczych przed posiedzeniem. Krótkie dokumenty mogą być jednak przesyłane jeden dzień roboczy przed posiedzeniem. Dokumenty przesłane mniej niż dwa dni robocze przed posiedzeniem uważa się za dokumenty o charakterze informacyjnym, które nie mogą prowadzić do podjęcia decyzji przez Radę ds. Infrastruktury Rynku, chyba że zgodzą się na to wszyscy członkowie.
Po każdym posiedzeniu Rady ds. Infrastruktury Rynku EBC przygotowuje projekt sprawozdania określającego poruszane tematy oraz rezultaty dyskusji, a także uzgodnione dalsze działania. Jeżeli o to wnioskowano, projekt sprawozdania zawiera stanowiska wyrażone podczas posiedzenia przez indywidualnych członków Rady ds. Infrastruktury Rynku. Projekt sprawozdania przesyła się członkom Rady ds. Infrastruktury Rynku w terminie pięciu dni roboczych od dnia posiedzenia.
Po każdym posiedzeniu Rady ds. Infrastruktury Rynku EBC przygotowuje również wykaz zadań i terminów przydzielonych i uzgodnionych podczas posiedzenia.
Projekt sprawozdania i wykaz zadań i terminów przedkłada się Radzie ds. Infrastruktury Rynku do zatwierdzenia na kolejnym posiedzeniu (lub, w razie potrzeby, wcześniej, w drodze procedury pisemnej) i przewodniczącemu do podpisania.
Rada ds. Infrastruktury Rynku wyznacza kontrolera, który może być jednym z jego członków, i przyjmuje od niego uwagi.
Rada ds. Infrastruktury Rynku może w porozumieniu z EBC tworzyć podstruktury i delegować na nie określone zadania. Podstruktura może zostać ustanowiona w sposób różniący się od składu Rady ds. Infrastruktury Rynku, a uczestnictwo w niej jest otwarte dla wszystkich KBC Eurosystemu oraz, w stosownych przypadkach, KBC spoza strefy euro.
Rada ds. Infrastruktury Rynku utrzymuje podręcznik zarządzania, który obejmuje między innymi dodatkowe zasady i procedury, oczekiwania w zakresie przejrzystości i kontroli, jej mandat organizacyjny, hierarchię służbową oraz wymogi dotyczące reprezentacji grup.
Mandat Rady ds. Infrastruktury Rynku może, w świetle zdobytych doświadczeń, co pięć lat podlegać zmianom.
ZAŁĄCZNIK III 10
RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU
RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU
WPROWADZENIE
Rada ds. Infrastruktury Runku składa się z członków powołanych przez Radę Prezesów ("Rada Prezesów") Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Członkowie mają obowiązek działać wyłącznie w najlepszym interesie Eurosystemu i poświęcać wystarczająco dużo czasu na aktywne zaangażowanie w prace Rady ds. Infrastruktury Runku.
Rada ds. Infrastruktury Rynku jest organem zarządzania wspierającym Radę Prezesów w zapewnianiu utrzymywania i dalszego rozwijania infrastruktur rynkowych, platform, aplikacji i powiązanych usług Eurosystemu dotyczących rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniem ("usługi dotyczące infrastruktury Eurosystemu"), a także zarządzania projektami dotyczącymi istniejących lub nowych usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi, postępem technologicznym, ramami prawnymi mającymi zastosowanie do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemy, jak również wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi, przy pełnej zgodności z mandatami komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu EBC. Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC.
Dla świadomego i niezależnego procesu decyzyjnego Rady Prezesów kluczowe znaczenie ma, by na prace Rady ds. Infrastruktury Rynku nie miały wpływu okoliczności, które mogą powodować powstanie po stronie któregoś z jej członków konfliktu interesów. Dla zachowania reputacji i wiarygodności Eurosystemu i ESBC oraz dla zapewnienia zgodności z prawem usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu istotne jest również, aby członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku kierowali się ogólnym interesem Eurosystemu i tak byli postrzegani. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku mają zatem obowiązek: a) unikać sytuacji, w których występuje lub wydaje się występować konflikt interesów; b) w kontaktach z organami publicznymi, bankami centralnymi, przedstawicielami branży i innymi zewnętrznymi podmiotami zainteresowanymi zaangażowanymi w projektowanie, rozwój i obsługę infrastruktury rynkowej, platform, aplikacji i związanych z nimi usług oferowanych przez Eurosystem działać wyłącznie w najlepszym interesie Eurosystemu; oraz c) zapewniać obiektywizm, neutralność i uczciwą konkurencję pomiędzy dostawcami zainteresowanymi infrastrukturą rynkową, platformami, aplikacjami i powiązanymi usługami oferowanymi przez Eurosystem.
Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej określony w art. 37 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") ma zastosowanie zarówno do pracowników EBC, jak i pracowników krajowych banków centralnych (KBC) wykonujących zadania dotyczące ESBC i obejmuje m.in. informacje poufne dotyczące tajemnic handlowych oraz wszelkie inne informacje mające wartość komercyjną. Równoważny obowiązek dotyczy członków Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych są również zobowiązani do postępowania zgodnie z dodatkowymi zasadami, określonymi w akcie powołania i umowie z EBC.
Właściwe i zgodne z dobrą praktyką administracyjną jest, aby warunki zatrudnienia mające zastosowanie do przewodniczącego Rady ds. Infrastruktury Rynku oraz przepisy mające zastosowanie do członków Rady ds. Infrastruktury Rynku będących pracownikami KBC przewidywały środki prawne na wypadek naruszenia niniejszego kodeksu postępowania ("kodeks"). Równoważne postanowienie dotyczy członków Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych, zgodnie z załącznikiem IV.
Niniejszy kodeks nie narusza wymogów wynikających z innych zasad etycznych mających zastosowanie do członków Rady ds. Infrastruktury Rynku jako pracowników EBC lub KBC.
Użyte w niniejszym kodeksie określenia oznaczają:
Stosuje się następujące kryteria wyboru:
Członek Rady mający wątpliwości co do stosowania kodeksu powinien zasięgnąć opinii Biura ds. Zgodności i Ładu Wewnętrznego EBC.
Niniejszy kodeks jest adresowany do członków Rady. Każdemu aktualnemu członkowi Rady oraz każdemu nowemu członkowi po jego powołaniu przekazuje się tekst niniejszego kodeksu. Przed wzięciem udziału w pierwszym posiedzeniu Rady ds. Infrastruktury Rynku członkowie Rady proszeni są o podpisanie dodatków 1 i 2.
Dodatek 1
Niniejszym akceptuję załączony kodeks postępowania i potwierdzam swoje obowiązki z niego wynikające, w szczególności obowiązek: a) zachowania ścisłej poufności i nieujawniania żadnych uzyskanych przeze mnie informacji poufnych, zgodnie z zasadami dotyczącymi poufności EBC; b) unikania sytuacji, które wiązałyby się z wystąpieniem konfliktu interesów w wykonywaniu moich obowiązków jako członka Rady ds. Infrastruktury Rynku w związku z kompetencjami Rady ds. Infrastruktury Rynku, a także informowania o takich sytuacjach; oraz c) niewykorzystywania informacji poufnych na swoją korzyść lub na korzyść jakiejkolwiek innej osoby; w szczególności nie będę wykorzystywać informacji poufnych na potrzeby prywatnych transakcjach finansowych, ani też w celu zalecania lub odradzania takich transakcji.
.....................................................................................................................................................................................
(Podpis i data)
.....................................................................................................................................................................................
(Imię i nazwisko)
.....................................................................................................................................................................................
(Adres)
.....................................................................................................................................................................................
________
Dodatek 2
.....................................................................................................................................................................................
(Imię i nazwisko)
.....................................................................................................................................................................................
(Adres)
.....................................................................................................................................................................................
(Zawód)
Na kompetencje Rady ds. Infrastruktury Rynku wpływają bezpośrednio lub pośrednio (np. w odniesieniu do członka rodziny) następujące interesy pieniężne lub niepieniężne, mogące powodować powstanie konfliktu interesów w rozumieniu kodeksu (2):
Inwestycje (np. bezpośrednie inwestycje w podmioty gospodarcze, w tym podmioty zależne lub inne podmioty należące do tej samej grupy, mające interes jako dostawcy, chyba że inwestycje te są prowadzone za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego, emerytalnego lub innego podobnego funduszu):
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Stanowiska (np. bieżące lub przyszłe, za wynagrodzeniem lub nieodpłatnie, w podmiotach gospodarczych mających interes jako dostawcy):
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Dochody lub prezenty (np. bieżące, przeszłe lub oczekiwane wynagrodzenie, w tym świadczenia odroczone, opcje do wykonania w przyszłości, przenoszone uprawnienia emerytalne, prezenty - otrzymane od podmiotów gospodarczych mających interes jako dostawcy):
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................................
Inne:
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Niniejszym składam oświadczenie honorowe, iż według mojej wiedzy podane informacje są prawdziwe i pełne.
.....................................................................................................................................................................................
(Podpis i data)
.....................................................................................................................................................................................
(Imię i nazwisko)
____________________
(1) W przypadku gdy członek Rady nie ma żadnych odpowiednich interesów, w odpowiednim polu lub polach należy wpisać "brak".
(2) Członek Rady posiadający odpowiednie interesy powinien opisać wszystkie mające znaczenie fakty i okoliczności, w razie potrzeby korzystając z dodatkowego miejsca.
ZAŁĄCZNIK IV
PROCEDURY I WYMOGI DOTYCZĄCE WYBORU, POWOŁANIA I ZASTĘPOWANIA CZŁONKÓW RADY DS. INFRASTRUKTURY RYNKU SPOZA BANKÓW CENTRALNYCH
PROCEDURY I WYMOGI DOTYCZĄCE WYBORU, POWOŁANIA I ZASTĘPOWANIA CZŁONKÓW RADY DS. INFRASTRUKTURY RYNKU SPOZA BANKÓW CENTRALNYCH
Stosuje się następujące kryteria wyboru:
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.